Elektromobily ničia cesty. Tvrdia Holanďania

Elektromobily prinášajú zníženie lokálnych emisií. O tom niet najmenších pochybností. Ale majú aj vlastnosti, ktoré našim mestám práve neprospievajú. Verili by ste, že ich kolesá opotrebúvajú infraštruktúru viac ako autá so spaľovacími motormi?

08.08.2019 06:00
debata (83)
Vysoká hmotnosť elektromobilov zaťažuje... Foto: EVC
Elektromobily Vysoká hmotnosť elektromobilov zaťažuje asfaltový koberec viac ako autá so spaľovacími motormi. V Holandsku, s veľkým podielom elektromobilov, tak dochádza k opotrebeniu ciest rýchlejšie ako v minulosti.

Pozitívny prínos elektromobilov na životné prostredie je stále diskutovanou témou. Niet pochýb, že znižujú lokálne emisie, ale planétu zas zaťažujú nadmernou produkciou exhalátov pri ťažbe vzácnych kovov, energeticky nesmierne náročnej výrobe akumulátorov a tiež pri výrobe samotnej elektrickej energie, pokiaľ nevzniká z obnoviteľných zdrojov. Majú teda svojich zástancov aj tvrdých odporcov. A konzervatívne krídlo teraz upozorňuje na ďalšiu vlastnosť elektrických áut, ktorá patrí k tým negatívnym a o ktorej sa vlastne príliš ani nediskutovalo. Je ňou ničenie ciest.

Akoby sa ale mohli batériové vozidlá podieľať na opotrebení ciest? Veľmi jednoducho. Sú podstatne ťažšie ako autá so spaľovacími motormi a navyše lepšie akcelerujú. Nejde o nijakú konšpiračnú teóriu, ale výsledky prieskumu z Holandska, ktoré vďaka štedrej podpore štátu patrí ku krajinám s jedným z najvyšších podielov elektrických áut. Tamojší denník Het Belang van Limburg (HBvL) publikoval štúdiu technickej univerzity v Delfte. „Výskumy ukazujú, že elektromobily spôsobujú dodatočné opotrebenie ciest kvôli vyššej hmotnosti,“ tvrdí holandský expert Bruno van Zeebroeck.

Elektromobily jednoducho obrusujú asfaltový koberec a skracujú jeho životnosť. Uveďme príklad. Nový Peugeot 208, je v elektrickej verzii e-208 približne o 300 kg ťažší ako jeho benzínová verzia. Pritom z miesta výrazne lepšie akceleruje. To znamená pre povrch vozovky, najmä na križovatkách, väčšiu záťaž. A to nehovoríme o superluxusných elektromobiloch z produkcie Tesly s hmotnosťou vyššou ako dve tony a šprintom z 0 na 100 km/h za časy, ktoré zodpovedajú supešportom. Ak je takýchto áut vo vozovom parku veľa, majú jasne negatívny vplyv na kvalitu infraštruktúry.

S vysokou hmotnosťou a akceleráciou však súvisí aj ďalšie negatívum elektromobilov. Tým je vyššie opotrebenie pneumatík. Z tohto zdroja sa uvoľňuje také množstvo pevných častíc, že elektrický Nissan Leaf ich v meste vyprodukuje približne toľko, koľko ich vypustí do ovzdušia z výfukového potrubia moderný naftový VW Golf.

© Autorské práva vyhradené

83 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #infraštruktúra #elektrické autá
Články podľa značiek