Prečo si Kabaň ‘zbalil kufre‘ v Rolls-Royce? Holanďania odhaľujú pozadie

Nebýva zvykom, aby novovymenovaný šéfdizajnér automobilky odišiel zo svojej funkcie po šiestich mesiacoch. A to doslova zo dňa na deň. Presne to sa ale stalo Jozefovi Kabaňovi. Asi netreba príliš veľkú fantáziu, aby si človek predstavil, že za týmto odchodom musí byť čosi zvláštne.

09.10.2019 16:15
debata (22)
Holandský web autoblog.nl vidí za odchodom... Foto: autoblog.nl, BMW
Jozef Kabaň a Domagoj Dukec Holandský web autoblog.nl vidí za odchodom Jozefa Kabaňa príliš autoritársky prístup šéfdizajnéra celej skupiny BMW Group Adriana van Hooydonka. V súčasnosti ostal v tíme BMW len Domagoj Dukec (vľavo), s ktorým Kabaň v roku 2017 nastúpil.

Pripomeňme, že slovenský dizajnér Jozef Kabaň odišiel v roku 2017 po extrémne úspešnej dekáde z mladoboleslavskej Škody. Zlákala ho automobilka BMW. Po dvoch rokoch, počas ktorých ešte nemohol ukázať výsledky svojej práce, náhle zmenil pôsobisko. Na jar tohto roka automobilka Rolls-Royce, ktorá patrí pod krídla koncernu BMW Group oznámila, že Kabaň nastupuje na pozíciu jej šéfdizajnéra. Torsten Müller-Ötvös, šéf Rolls-Royce vtedy hýril vzletnými slovami. „Som nadšený, že môžem oznámiť, že sa Jozef Kabaň stane našim šéfdizajnérom. Má výnimočný talent a za sebou významné úspechy. Myslím si, že fakt, že dokážeme prilákať tých najlepších ľudí v odbore, dokazuje, že sme jednou z najprestížnejších značiek“.

Už vtedy sa však šuškalo, že čosi tu nehrá. „Odloženie“ talentovaného dizajnéra v produktívnom veku do automobilky, ktorá prichádza so skutočne novým modelom len veľmi zriedkavo, totiž nemalo príliš logiku. A správa zo začiatku októbra, o okamžitom odchode Kabaňa z Rolls-Royce, len priliala olej do ohňa. Viac svetla do udalostí priniesol teraz holandský web autoblog.nl. Prečo rozoberajú túto „kauzu“ práve Holanďania? Má to svoj dôvod. Šéfdizajnérom celej skupiny BMW Group je totiž ich rodák Adrian van Hooydonk. Vo funkcii je od roku 2009 a odvtedy zodpovedá za dizajn modelov BMW, Mini a Rolls-Royce. Práve pod jeho vedením sa v roku 2017 ocitol aj Jozef Kabaň a spolu s ním aj Chorvát Domagoj Dukec.

Holandskí novinári sa domnievajú, že práve Hooydonk je ústredným problémom. A na to, že ide o ich rodáka, naozaj nešetria kritikou. Naznačujú jeho príliš autoritársky prístup a neschopnosť spolupracovať. Priame dôkazy tu nie sú, no holandský web približuje posledné roky Hooydonkovej kariéry, počas ktorej opustilo BMW Group viacero významných dizajnérov. V roku 2017 to bol Anders Warming z Mini a z BMW zas Benoit Jacobs a Karim Habib. Pod vedením holandského šéfa tak ostal z kľúčových mien len Giles Taylor, šéfdizajnér Rolls-Royce. Lenže ten si vlani na jeseň tiež „zbalil kufre“ a prijal ponuku čínskej skupiny FAW, kam spadá napríklad výrobca luxusných vládnych limuzín Hongqi.

Práve jeho miesto zastúpil na jar Kabaň, ale ako sa zdá, spoločnú reč s Hooydonkom tiež nenašiel. Holanďania zároveň tvrdo kritizujú súčasný dizajnový trend modelov BMW. Kontroverzné zväčšovanie ľadviniek, ktoré vyvrcholilo faceliftom vlajkovej lode BMW 7, ale aj konceptom BMW 4 z nedávneho septembrového autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom, prirovnávajú tak trochu zlomyseľne, ale možno trefne, ku glomerulonefritíde, čo je zápalové ochorenie obličiek, alebo ak chcete ľadvín. Kto s týmto trendom nesúhlasí, musí ísť z kola von. Holandský web sa však domnieva, a používa na to futbalovú terminológiu, že najlepším riešením, keď sa mužstvu nedarí, je výmena samotného trénera.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #dizajn #Rolls-Royce #Jozef Kabaň
Články podľa značiek