Vzbura proti SUV je vraj za rohom. Tvrdí šéf VW v USA

Znie to ako rúhanie, ale môže sa to stať. Ak prídu SUV o svoju popularitu, zmení to tvár celého automobilového priemyslu. A nebude to bez obetí.

28.11.2019 06:00
debata (23)
SUV sú dnes absolútnym hitom. Lenže správanie... Foto: Volkswagen
Scott Keogh - VW USA SUV sú dnes absolútnym hitom. Lenže správanie mladších kategórií zákazníkov v USA naznačuje, že automobilový svet čaká ich ústup. Tvrdí to aj Scott Keogh, šéf americkej divízie Volkswagenu.

Dnes nič nenaznačuje, že by trieda SUV a crossoverov strácala na popularite. V USA predstavuje takmer polovicu registrácií a v Európe sa zas tieto zvýšené autá nebezpečne približujú k hranici 40 %. Automobilky na to zareagovali masívnou ponukou nových modelov a niektoré, ako napríklad Ford, už nič iné v podstate vyrábať ani neplánujú. Lenže nie všetko musí byť také ružové, ako sa na prvý pohľad zdá. Myslí si to aj šéf severoamerickej divízie Volkswagenu Scott Keogh. Nie je to len tak hocikto. V USA sa zaslúžil o rozvoj Smartu a najmä Audi. Za päť rokov zvýšil predaje tejto pôvodne okrajovej značky v prémiovom poli až dvojnásobne. Mercedes-Benz aj BMW sa museli mať razom na pozore.

Asi neprekvapí, že po škandále Dieselgate, ktorý odštartoval práve v USA, hodil koncern VW do rozbúrených vôd práve Keogha. Horší post azda ani dostať nemohol. A dnes, už ako šéf severoamerického zastúpenia značky, opäť šokuje. Tvrdí, že vzbura proti SUV je za rohom a že je reálna. A tiež, že príde nečakane. Prirovnáva to ku koncu módy MPV, ktoré nahradili práve SUV, a k ešte staršiemu úpadku veľkých kombi, ktoré vystriedali MPV. Teraz čosi podobné čaká populárne SUV a crossovery. „Povstanie zvyčajne neprichádza od ľudí s vekom 65 rokov,“ povedal na autosalóne v Los Angeles. Na mysli mal túto vekovú kategóriu práve preto, že typickými zákazníkmi SUV sú práve starší ľudia. Lenže generácie sa menia.

Podľa Keogha nastupujúca generácia už SUV chcieť nebude. Menia sa jej priority aj potreby. Voziť sa vo veľkom a smädnom SUV sa jednoducho stane neprijateľné, podobne ako nosenie kožuchov zo zvierat. Hoci názory tohto marketingového experta nemožno brať na ľahkú váhu, pravdupovediac, vo svojej vízii nie je celkom prvý. Len potvrdzuje nedávnu štúdiu americkej spoločnosti QuoteWizard, ktorá uskutočnila prieskum nákupu áut ľudí s vekom od 22 do 37 rokov. Ukázalo sa, že v TOP desať bol len jeden pikap (Ford F-Series) a jedno SUV (Jeep Grand Cherokee), aj to na siedmom a desiatom mieste. Absolútny prím hrali klasické sedany a hatchbacky. Jednoducho, mladšia generácia SUV odmieta už teraz.

Podobne by to mohlo byť v Európe, ktorá automobilové trendy v USA kopíruje s časovým sklzom. Tak to bolo s MPV aj s SUV. A teraz sa dokonca na starom kontinente začínajú tešiť popularite pikapy. Úspešné budú preto v budúcnosti tie automobilky, ktoré dokážu byť flexibilné. Staviť len na kartu SUV, ako to teraz Ford, sa môže vypomstiť. Naproti tomu Volkswagen so svojou elektrickou platformou MEB môže podľa Keogha už v blízkej budúcnosti postaviť s minimálnymi nákladmi presne to, čo si budú zákazníci priať. Ukázal to aj v USA, kde na nej predstavil niekoľko koncepčných modelov ako mikrobus ID. Buzz, ID. Crozz, ID. Buggy a najnovšie aj kombi ID. Space Vizzion.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #USA #SUV #VW #Scott Keogh
Články podľa značiek