VW: Nový naftový motor zatočí s emisiami vďaka močovine. Elektrinu nepotrebuje

Vznetový agregát 2,0 TDI Evo z dielne Volkswagenu mení koncern z ekologického hriešnika na priekopníka. Zníženie emisií výfukových plynov dosiahne dvojitým vstrekovaním syntetickej močoviny. Všetko sa navyše zaobíde bez elektrifikácie pohonnej jednotky. Dobrou správou je, že nový motor sa dostane aj pod kapotu Škody Octavia.

03.01.2020 07:00
debata (58)
Kľúčom k očisteniu mena dieselov a zároveň aj... Foto: Volkswagen
Dvojité vstrekovanie močoviny Kľúčom k očisteniu mena dieselov a zároveň aj ovzdušia je nový motor 2,0 TDI Evo.

Naftové motory to už majú niekoľko rokov nahnuté. Kauza Dieselgate koncernu Volkswagen vzbudila vlnu odporu voči vznetovým agregátov a automobilový trh sa s ňou vyrovnáva doteraz. Paradoxne práve nemecký koncern sa môže postarať o renesanciu tohto druhu pohonu. Kľúčom k očisteniu mena dieselov a zároveň aj ovzdušia je nový motor 2,0 TDI Evo.

Zníženie škodlivých emisií oxidu dusíka sa dá v praxi dosiahnuť dvomi spôsobmi. Buď sa obmedzí činnosť spaľovacieho motora a chýbajúca sa práca sa nahradí elektrickou, alebo sa škodliviny zneutralizujú roztokom syntetickej močoviny známej pod názvom AdBlue, ktorá je podstatou systému selektívnej katalytickej redukcie.

Napriek tomu, že Volkswagen ohlásil masívnu elektrickú ofenzívu na čele s elektromobilom ID.3, pri naftovom motore sa vybral chemickou cestou. Novinka nebude vstrekovať močovinu na jednom mieste, a to medzi turbodúchadlo a výfuk, ale na dvoch. K prvému zmiešaniu dôjde tesne za motorom, kde je teplota približne 500 stupňov Celzia a k druhému v spodnej časti auta pri katalyzátore, kde je teplota asi 400 stupňov Celzia. Nový systém má byť oproti predchodcovi účinnejší o 80 %.

Z užívateľského hľadiska je dôležité, že motor poskytuje výkon 110 kW (150 k) a pritom podľa metodiky WLTP má mať kombinovanú spotrebu nafty len štyri litre na sto kilometrov. Dobrou správou je, že okrem modelov Passat a Golf materskej značky sa naň môžu tešiť aj záujemcovia o novú generáciu Škody Octavia.

Zdokonalenie naftových motorov sa v konečnom dôsledku môže ukázať ako kľúčový nástroj na zníženie flotilových emisií oxidu uhličitého, keďže za prekročenie limitov stanovených Európskou úniou budú musieť výrobcovia od tohto roku platiť vysoké pokuty. Vďaka vyššej účinnosti majú naftové motory nižšiu spotrebu paliva, čo priamo súvisí s množstvom vypúšťaného oxidu uhličitého. Problémom boli práve oxidy dusíka, no nová technika tento neduh značne odstraňuje.

© Autorské práva vyhradené

58 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Škoda Octavia #močovina #SCR #2.0 TDI Evo
Články podľa značiek