Jeep Grand Cherokee a Suzuki Vitara porušujú emisie. Čelia zrušeniu homologizácie

Chápadlá kauzy Dieselgate zasahujú ďalšie a ďalšie automobilky. Najnovšie čelia podozreniu z inštalácie nelegálneho softvéru na úpravu emisií aj Jeep a Suzuki. Kým japonská automobilka sa však s naftovými motormi definitívne rozlúčila, Jeepu hrozí zákaz predaja modelu Grand Cherokee.

27.01.2020 20:00
debata (4)
Jeep Grand Cherokee a Suzuki Vitara používali... Foto: Tomáš Andrejčák
Suzuki Vitara 1,6 DDiS AllGrip - test Jeep Grand Cherokee a Suzuki Vitara používali talianske naftové motory od spoločností Fiat a VM Motori. A to je im osudné.

Zlé správy pre Jeep a Suzuki prichádzajú z Holandska. Tamojší úrad pre cestnú dopravu (RDW) zverejnil informáciu, že naftové verzie Jeepu Grand Cherokee a Suzuki Vitara používajú „zakázané emisné stratégie“. Znamená to, že ich softvér na riadenie úpravy emisií je nastavený tak, aby počas testovacích podmienok emitoval nižšiu úroveň oxidov dusíka, ako je to na ceste v reálnej premávke. RDW dokonca žiada, aby boli dotknuté modely stiahnuté z predaja v celej Európe. Väčší problém s tým bude mať Jeep, pretože Suzuki už od roku 2018 naftovú verziu Vitary 1,6 DDiS nevyrába.

V ponuke ostali len benzínové verzie 1,0 BoosterJet a 1,4 BoosterJet. V súčasnosti v cenníku figuruje dokonca len väčší zo spomínaných motorov. Navyše Suzuki oznámilo, že svoju úspornú mild-hybridnú technológiu rozšíri zo Swiftu a Ignisu aj do vyšších modelových radov, vrátane Vitary a SX4 S-Cross, tentoraz so 48 V elektrickým okruhom. Takže v prípade Suzuki pravdepodobne pôjde „len“ o úpravu softvéru, ktorú bude povinná predostrieť a implantovať do už predaných vozidiel To taký Jeep čelí zákazu predaja SUV Grand Cherokee v celej Európe. RDW už ako preventívne opatrenie začal proces odobratia homologizácie pre tento model.

Umožňuje to európska legislatíva. Tak ako musí byť typové schválenie v jednej z krajín EÚ rešpektované vo všetkých členských krajinách, tak isto si v prípade závažných zistení porušovania noriem, môže jedna krajina „objednať“ zákaz predaja vo všetkých. A zdá sa, že to aj funguje, pretože v cenníkoch Jeepu už Grand Cherokee nenájdete. V oboch prípadoch majú však problémy spoločné korene. A tie sú v Taliansku. Suzuki totiž využívalo naftové motory Fiatu a Jeep okrem nich aj naftové 6-valce od talianskej spoločnosti VM Motori, ktorá je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou koncernu FCA (Fiat-Chrysler).

Je teda možné, že počet dotknutých modelov sa časom rozšíri. Ak má problémy Vitara s naftovým 4-valcom Fiatu s objemom 1,6 litra, zasiahnutý by mohol byť aj Jeep Renegade či Fiat 500 X. Zatiaľ nie je známe, o koľko kusov vozidiel pôjde. Suzuki však v rokoch 2015 až 2017 predalo v Európe viac ako 188 647 Vitár so všetkými druhmi motorov. Oznámenie RDW o nelegálnej manipulácii s emisiami prichádza pritom len pár dní po oznámení, že podobným podozreniam čelí aj ďalšia japonská automobilka – Mitsubishi. V Nemecku ho obvinili, že využíva ilegálne zariadenie vo svojich naftových štvorvalcoch s objemami 1,6 a 2,2 litra.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #Suzuki #Jeep #Suzuki Grand Vitara #Jeep Grand Cherokee #dieselgate
Články podľa značiek