Lexus mieri k autonómnej jazde. Autopilot predstaví už na jeseň

Hoci sa viacerí experti zhodujú na tom, že technológia autonómneho riadenia je zatiaľ len hudbou budúcnosti, Toyota a Lexus sa rozhodli urobiť v tejto technológii ďalší prelom. A vraj sú blízko k jej zavedeniu do série.

21.02.2020 12:00
debata (1)
Systém automatizovaného riadenia Teammate na... Foto: Lexus
Lexus LS 500h - Platform 4 Systém automatizovaného riadenia Teammate na úrovni SAE 2 by sa mal čoskoro objaviť v sériovej produkcii. Vyspelejší systém Chauffeur už Toyota testuje, no od ostrého nasadenia má ešte ďaleko.

Toyota a Lexus pracujú už niekoľko rokov na systéme Teammate, ktorý je schopný umožniť vozidlám čiastočne autonómnu jazdu na diaľnici. Podľa najnovších informácii má prvé vozidlo s takýmto systémom a logom Lexusu debutovať už na jeseň. Japonské noviny Chunichi Shimbun informujú, že pôjde o vlajkovú loď Lexus LS.

Vozidlo bude schopné automaticky sa zaradiť do premávky, zmeniť jazdné pruhy a predbiehať ostatné vozidlá. Vodič Lexusu LS však bude aj naďalej povinný držať volant. Za zmienku stojí, že systém Teammate možno aktualizovať na diaľku, takže vývojári softvéru ho budú môcť stále zdokonaľovať bez toho, aby sa musel majiteľ dostaviť do servisu.

Autonómne riadenie na úrovni SAE 4 síce... Foto: Lexus
Lexus LS 500h - Platform 4 Autonómne riadenie na úrovni SAE 4 síce umožňuje plne automatizovanú jazdu ale stále počíta s klasickými ovládacími prvkami, ako volantom čo pedálmi.

Predstavitelia Toyoty a Lexusu otvorene hovoria, že Teammate nie je systémom plne autonómnej, ale len automatizovanej jazdy. Jeho schopnosti ho zaraďujú na druhú úroveň z päťbodovej stupnice SAE (International Society of Automotive Engineers). Toyota Research Institute však už pracuje na oveľa vyspelejšom systéme Chauffeur, ktorý ponúkne štvrtú úroveň, čo znamená plne autonómnu jazdu, i keď bude vozidlo vybavené klasickými ovládacími prvkami.

Zatiaľ sa systém autonómneho riadenia Platform... Foto: Lexus
Lexus LS 500h - Platform 4 Zatiaľ sa systém autonómneho riadenia Platform 4 nezaobíde bez dodatočne inštalovaných zaraidení na streche a po stranách vozidla, najmä lidarov.

Japonský automobilový koncern na leto naplánoval verejné testovacie jazdy s použitím prototypu Platform 4, založeného na Lexuse LS piatej generácie. Prebehnú v rušnej tokijskej štvrti Odaiba. Nebude to jednoduchá úloha. Vozidlo sa totiž bude musieť vyrovnať s chodcami, hustou premávkou, dopravnými zápchami aj reflexmi zo stien kancelárskych budov. Z dôvodu bezpečnosti bude v aute prítomný aj druhý vodič.

Toyota testuje automatizované systémy riadenia aj v Európe. V polovici minulého roku v Bruseli napríklad odštartovala výskumný program s modelom Lexus LS 600h. Na streche mal umiestnené senzory vrátane LIDAR-u, radarov, kamier a precízneho systému určovania polohy. Hlavným účelom pilotného programu je podľa Toyoty preskúmať reakcie autopilota na nepredvídateľné správanie ľudí.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Lexus #autonómne riadenie #autopilot
Články podľa značiek