Elektromobilita ako svetový trend? V Rusku asi ťažko...

Štatistiky predaja automobilov na jednotlivých trhoch sa budú v najbližších mesiacoch niesť v znamení následkov pandémie koronavírusu, no nie všetkému je šírenie nákazy na vine.

07.04.2020 06:00
debata
V súčasnosti už nemožno tvrdiť, že elektromobilita je ťažiskovou témou v automobilovom priemysle. Následky šírenia pandémie koronavírusu SARS-CoV-2 zamestnávajú výrobcov na sto percent. Opatrenia zahŕňajú obmedzenie výroby, zatváranie tovární a predajných miest. Kým v Číne sa situácia pomaly upokojuje a stabilizuje, Európa a Spojené štáty americké prežívajú krízu.

Do úzadia sa nebadane dostala aj téma ochrany životného prostredia, ktorú si prevažne Európska únia spojila hlavne so snahou znižovania emisií výfukových plynov osobných áut. V hre sú stále astronomické pokuty za prekročenie povolených limitov flotilových emisií, no nie je vylúčené, že vzhľadom na celkové ekonomické škody spôsobené pandémiou bude EÚ predsa len zhovievavá.

Okrem snahy úradov sa totiž zdá, že elektromobilita je len na okraji záujmu. Elektrifikované spaľovacie motory si v autách klientelu pomaly nachádzajú, no čisté batériové elektromobily sú bez štátnych dotácií prehliadané. Okrem hlavného dôvodu, ktorým je vysoká cena, motoristov trápi obmedzený dojazd, riedka nabíjacia infraštruktúra a nízka zostatková hodnota. Ako dôkaz môže poslúžiť trh, ktorý nie je ovplyvnený bruselskými pravidlami, a tým je Ruská federácia.

V Rusku nemôžeme očakávať závratný záujem o elektrifikované vozidlá, vzhľadom na studenú klímu a veľké vzdialenosti medzi obývanými oblasťami. Na druhej strane tu však je miliónové hlavné mesto Moskva a niekoľko ďalších veľkých miest, ktorých obyvatelia majú dostatočné finančné prostriedky na kúpu drahších áut. Zároveň sa automobilom pohybujú hlavne v prehustenej mestskej premávke a denne prejdú len niekoľko desiatok kilometrov, čo zvládnu aj najmenšie elektromobily. Predaje čistých elektromobilov sú napriek tomu v Rusku šokujúco nízke.

Štatistika predaja za február ešte neodzrkadľuje nástup pandémie. Medziročne sa na tamojšom trhu predalo o 42,3 % menej elektromobilov. Za prvé dva mesiace tohto roku predstavuje pokles 27,7 %. V percentách je prepad hrozivý, no konkrétne číslo šokuje ešte viac. Za február 2020 sa na ruskom trhu predalo 15 elektromobilov. Konkrétne ide o modely Jaguar I-Pace (4 kusy) Nissan Leaf (4 kusy), Tesla Model X (3 kusy), Tesla Model 3 (3 kusy) a jeden Hyundai Ioniq Eletric. Jednoducho ruskí motoristi nie sú elektromobilom naklonení a v súčasnej neistej dobe sa to asi nezmení. Ostáva len čakať, kým sa do predaja dostane cenovo dostupná technika, ktorá nebude ľudí nútiť prijímať kompromisy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #elektromobily #predaj áut
Články podľa značiek