Namiesto áut pľúcne ventilátory? Automobilky chystajú ‘konverziu‘!

Automobilový priemysel v Číne, Európe a USA je na kolenách. Väčšina fabrík stojí. Mohli by však pomôcť v boji proti pandémii koronavírusu. Niektoré už vyrábajú a iné sa chystajú na výrobu pľúcnych ventilátorov či rúšok.

23.03.2020 19:20
debata (13)
Čínska automobilka BYD už vybudovala linku na... Foto: BYD
BYD - výroba zdravotníckeho materiálu Čínska automobilka BYD už vybudovala linku na výrobu ochranných rúšok a dezinfekčných prostriedkov. Čoskoro sa stojace automobilky pridajú v Európe aj USA, aby pomohli zvýšiť produkciu pľúcnych ventilátorov.

Tak ako boli automobilky vo vojnových časoch preorientované na produkciu zbraní, môžu teraz prispieť zmenou výroby k porazeniu iného nepriateľa, a to celkom inými zbraňami. Očakáva sa, že automobilový priemysle výrazne pomôže s produkciou pľúcnych ventilátorov, respirátorov a ochranných rúšok, ktorých je v čase pandémie tragický nedostatok. Tie sú pritom nevyhnutné na minimalizáciu obetí. A už sa tak aj deje. Napríklad v Číne.

Tamojšia automobilka BYD, známa výrobou elektromobilov zmobilizovala tisíce technikov a v priebehu niekoľkých týždňov spustila na nových linkách výrobu ochranných rúšok a dezinfekčných gélov. V Európe sú tiež prvé náznaky takejto konverzie. Konzorcium McLarenu a Nissanu vyvinulo prototyp pľúcneho ventilátora, ktorý by mohol byť schválený pre použitie v nemocniciach do konca tohto týždňa.

Okrem toho, premiér Boris Johnson, ktorý situáciu s koronavírusom dlho zľahčoval, už požiadal automobilky Ford, Honda, Rolls-Royce a Vauxhall o pomoc pri výrobe ventilátorov. V Taliansku, ktoré je pandémiou postihnuté najviac, rokujú automobilky Ferrari a FCA (Fiat Chrysler) s najväčším výrobcom týchto zariadení Siare Engineering, aby mu pomohli zvýšiť objem produkcie. Ľady sa hýbu aj v Nemecku.

Tamojšia vláda požiadala domácich automobilových producentov, aby zvážili výrobu zdravotníckych zariadení. Volkswagen na základe toho zostavil pracovnú skupinu, aby zistila, ako je možné využiť 3D tlačiarne na výrobu zariadení pre podporu dýchania. Má ich k dispozícii 125, a keďže montážne linky stoja, v súčasnosti sú nevyžité. Okrem toho Volkswagen buduje linku na výrobu rúšok v Číne a podporuje krajinu pomocou prístrojov na meranie teploty, dezinfekčných prostriedkov a diagnostických zariadení.

Možnosti skúma momentálne aj nemecký Daimler, ktorý sa zatiaľ s koncernom VW dohodol na darovaní viac ako 300 000 ochranných masiek zdravotníckym organizáciám. V USA zasa koncern General Motors rokuje so spoločnosťou Ventec Life, aby jej pomohol zvýšiť produkciu pľúcnych ventilátorov. S Bielym domom rokuje o pomoci Ford. Názor mení dokonca aj Elon Musk, šéf automobilky Tesla, ktorý ešte pred pár dňami nepovažoval koronavírus za ohrozenie amerického obyvateľstva.

Na Twitteri Musk uviedol, že spustil rozhovory s výrobcom pľúcnych ventilátorov Medtronic, ktorý medzičasom zdvojnásobil svoju kapacitu. Stačiť to však nebude. Tesla preto ponúka svoje skúsenosti s ventilačnými systémami pre elektromobily a systémami na podporu života, ktoré má zas vesmírna spoločnosť Space X. Zatiaľ sa pomoc automobilového priemyslu odohráva na dobrovoľnej báze. Vlády však majú po ruke zákony, ktoré môžu výrobcov donútiť k takejto konverzii.

V USA má napríklad americký prezident Donald Trump k dispozícii inštitút „Defense Production Act“, podobne je to vo Veľkej Británii. Tieto opatrenia sú síce vyhradené pre výnimočný stav, najmä v čase vojny, ale mohli by v kritickej situácii pomôcť k rýchlemu riešeniu nedostatku zdravotníckeho materiálu, bez ktorého nie je možné koronavírus poraziť s minimálnym počtom obetí.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #Nissan #Ferrari #VW #GM #Fiat #Daimler #BYD #koronavírus
Články podľa značiek