Korupcia na STK nezmizla. S úplatkami sa stretá 15 % vodičov

Už dva roky platí na Slovensku novela zákona, ktorá bojuje proti korupcii na staniciach technickej kontroly. No nie celkom úspešne. Zlepšiť by sa to malo budúci rok.

26.03.2020 05:00
debata (40)
Do mája 2021 by mali získať všetky stanice STK... Foto: Ivan Majerský, Pravda
emisné kontrola, auto, STK Do mája 2021 by mali získať všetky stanice STK takzvaný protikorupčný certifikát. Zatiaľ ho musia mať len tie stanice technickej kontroly, ktoré vznikli po prijatí novely Zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke.

Proti korupcii na staniciach STK začalo pred dvomi rokmi bojovať ministerstvo dopravy. Majitelia STK dostali povinnosť zaviesť protikorupčný systém. Vyplynulo im to z novely Zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. „Tie stanice, ktoré získali licenciu ešte pred novelou zákona liberalizujúceho sa trhu, ktorých je väčšina, majú čas na získanie protikorupčného certifikátu do 20. mája 2021,“ hovorí Martin Tichý, generálny riaditeľ TÜV SÜD Slovakia. Na otázku, či opatrenia pomohli, odpovedajú výsledky prieskumu, ktorý si dala táto spoločnosť vypracovať. Prebiehal vo februári 2020 na vzorke tisíc respondentov.

Z výsledkov vyplýva, že i keď sa podvodné konanie zamestnancov staníc technickej kontroly znížilo, k úplnému odstráneniu nedošlo. Dobrou správou je, že až 85 percent majiteľov vozidiel potvrdilo, že sa s korupčným správaním na slovenských staniciach STK nestretáva. Ďalších 14 % ale uviedlo, že takúto skúsenosť má. Najčastejšie, vyše 17 % opýtaných vodičov, sa stretáva s korupciou na STK v Prešovskom a Trnavskom kraji, najmenej vnímajú korupciu v Nitrianskom (9,1 %) či Bratislavskom kraji (10,6 %). Z hľadiska pohlavia, vychádza, že častejšie sa s korupciou u zamestnancov staníc STK stretnú muži.

Mužská populácia takmer kopíruje celkové výsledky. Pätnásť percent mužských vodičov bolo totiž svedkami toho, že si od nich pri kontrole na STK vypýtali úplatok. Ženy majú takúto skúsenosť iba v desiatich percentách prípadov. Z pohľadu veku nie sú vo vnímaní korupcie pri STK výraznejšie rozdiely. Kým pri vodičoch do 49 rokov sa pohybuje korupčná skúsenosť na úrovni 15 %, s vekom sa znižuje na úroveň 12 %. Z pohľadu vzdelanostnej štruktúry najmenej vnímajú korupciu u zamestnancov STK vodiči so stredoškolským vzdelaním s maturitou. Kým u vysokoškolákov je to až v 16,4 % prípadoch, pri stredškolákoch je to len 9,9 %.

Na druhej strane, niektorí motoristi stále vyhľadávajú také stanice STK, kde majú známych. A to v pätine prípadov. Viac sa na to spoliehajú ženy (22,6 %) ako muži (16,8 %). Túto možnosť preferujú hlavne v Nitrianskom kraji (28,8 %), najmenej v Žilinskom (13,2 %) a Trnavskom (13,5 %). Časť vodičov priznala, že na týchto STK vopred vedia, že „prejdú“. V tomto prípade sa na to spoliehajú viac mladí s vekom do 33 rokov (5 %) ako starší (od 1,5 do 2,5 %). Zaujímavosťou je, že v Prešovskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji takúto možnosť nespomenul nikto z opýtaných.

Do budúcna možno očakávať, že korupcia na STK opäť klesne. Podľa Martina Tichého prevádzky STK, ktoré musia získať certifikát, sa naň už pripravujú alebo ho už v súčasnosti majú. Záleží však najmä na ľudskom faktore. „Uplatňovanie protikorupčných pravidiel je hlavne na vedení konkrétnej STK. Ak vedenie presadzuje protikorupčné prostredie, zamestnanci ho nasledujú a manažérsky systém funguje pri jej odstraňovaní. Navyše aktívne chráni majiteľov firmy pred problémami, ktoré z nej vyplývajú,“ vysvetľuje Tichý.

ZDROJ: TÜV SÜD Slovakia

© Autorské práva vyhradené

40 debata chyba
Viac na túto tému: #korupcia #TÜV #STK
Články podľa značiek