Budú aj na pumpách odstrašujúce obrázky? Vedci sa inšpirujú cigaretami

Skupina vedcov a profesorov navrhuje, by sa na miestach predaja fosílnych palív objavili informácie o následkoch ich spaľovania na klímu a zdravie. Nejde o žart. Nájdete ich už napríklad v kanadskom Vancouvri. Nasledovať budú Švédi.

06.04.2020 16:00
debata (8)
Vedci sú presvedčení, že spotrebitelia by mali... Foto: Philip Morris
Varovné obrázky Vedci sú presvedčení, že spotrebitelia by mali byť na miestach predaja fosílnych palív informovaní o ich negatívnom vplyve na životné prostredie a najmä ich zdravie.

O tom, že spaľovaním fosílnych palív ubližujeme planéte aj vlastnému zdraviu, už nik nepochybuje. Svet by potreboval zmenu postoja k tomuto zdroju energie, tak ako sa zmenil v posledných desaťročiach postoj k fajčeniu. Dnes sa už nepovažuje za životný štýl či dokonca za „sexi“, ale závislosť, ktorá škodí fajčiarom aj ľuďom okolo nich. Jednoducho, je spoločensky odsudzované. Skupina amerických a kanadských vedcov v oblasti globálneho zdravia, psychológie a klimatológie sa domnieva, že by k tomu mohli prispieť výstražné štítky na miestach nákupu fosílnych energií. Napríklad na čerpacích staniciach. Ale aj na službách, ktoré sú závislé od veľkého množstva palív. Ako príklad uvádzajú letenky alebo účty za energiu.

Na mysli majú obrázky poškodených pľúc či zaplavených domov, ktoré sú dôsledkom globálneho otepľovania. V článku „We need health warning labels on points of sale of fossil fuels“, ktorý skupina publikovala na webe British Medical Journal, uvádzajú, že spaľovaním fosílnych palív dochádza ročne k 3,5 miliónom predčasných úmrtí, ako aj k zmene klímy, ktorá ohrozuje budúce generácie. Vedci považujú doterajšie reštrikcie voči fosílnym palivám za nedostatočné. Priemernú teplotu planéty by bolo potrebné udržať na úrovni maximálne dvoch stupňov nad úrovňou z obdobia pred priemyselnou revolúciou. Vedci však predpokladajú, že aj keď dôjde k naplneniu plánov Parížskej dohody, do konca storočia stúpne priemerná teplota o tri stupne Celzia.

Varovné štítky by mohli zmeniť povedomie o tejto skutočnosti – priamo spojiť stav klimatickej núdze s používaním fosílnych palív. Ľudia by si mohli lepšie uvedomiť dôsledky svojho správania a byť motivovaní k tomu, aby si vybrali alternatívne zdroje energie. Tým by sa zároveň zvýšil dopyt po obnoviteľných zdrojoch. V niektorých krajinách sa tak už deje. Tak napríklad v kanadskom Vancouvri nájdete na čerpacích staniciach varovania na tému straty biodiverzity, ktoré zaviedol tamojší petrochemický priemysel v rámci národnej iniciatívy „Inteligentné tankovanie“. Vo švédsku budú environmentálne známky dokonca povinné, a to už od mája tohto roka.

Na štítkoch majú byť uvedené informácie o „vplyve na klímu“, o surovinách použitých na výrobu pohonných hmôt a ich pôvode. Sú súčasťou opatrení na zníženie spotreby fosílnych palív vrátane dane z nových vozidiel s vysokou spotrebou a dotácií pre vozidlá s nízkymi emisiami. Ale bez priameho odkazu na zdravie. V štáte Massachusetts hlasovali v januári, aby sa informácie o vplyve fosílnych palív na životné prostredie a ľudské zdravie stali povinnými pre všetky samoobslužné čerpacie stanice. Vedci sa domnievajú, že výslovný odkaz na zdravie zvýši účinok varovaní, pretože všeobecné správy o klimatických zmenách a životnom prostredí nie sú také presvedčivé, ako keď si spotrebiteľ uvedomí priame zdravotné riziká.