Takto sa štartuje dieselový Mercedes po 16 rokoch! Dnes by to už asi nešlo

31.07.2020 17:00

Dnešné autá sú priam prešpikované elektronikou. Otázkou je, či budú po takých troch či štyroch desaťročiach vôbec schopné prevádzky. Starý Mercedes-Benz 200d (W124) z roku 1988, ktorý stál posledných 16 rokov kdesi v záhrade, s tým ale až také problémy nemá.

Takto trávil Mercedes-Benz 200d z roku 1988...
Takto trávil Mercedes-Benz 200d z roku 1988 posledných 16 rokov života. Asi by ste sa rozhodli odtiahnuť ho skôr do šrotu, ako ho štartovať. Autor: Youtube

Toto je zaujímavý experiment. Ktosi sa pokúsil naštartovať staručký naftový Mercedes-Benz 200d z roku 1988. To by nemuselo byť nijak zvlášť zložité, ak by sa majiteľ o svoje auto priebežne staral a stále ho používal. Lenže tento exemplár, ktorý zišiel z výrobných liniek ešte pred pádom železnej opony, stál posledných 16 rokov zarastený burinou kdesi v opustenej záhrade – nechránený pred počasím a s nulovou starostlivosťou. A tak aj vyzerá. Nielen zvonka, ale aj zvnútra a najmä pod kapotou, kde sa nachádza klasický komôrkový vznetový 4-valec bez turbodúchadla.

Na tachometri má daný exemplár údaj 283 334...
Na tachometri má daný exemplár údaj 283 334 km, no môže to byť aj o niekoľko desiatok či stoviek tisíc kilometrov viac. Autor: Youtube

Môžeme vlastne hovoriť o vraku, ktorý by to mal za normálnych okolností namierené rovno do šrotu. Keď bol však tento nemecký prémiový model zbožňovaný taxikármi nový, dával motor z objemu 1997 kubických centimetrov výkon 55 kW a krútiaci moment 177 Nm. Áno, aj také naftové autá sa kedysi vyrábali. A dokonca úspešne predávali. Bude ale schopné ožiť jeho dieselové srdce po šestnástich rokoch odmlky? Video ukazuje, že starý dobrý hardvér s minimom elektroniky, ešte z čias, keď Fiat a Volkswagen len pracovali na modernom vysokotlakom priamom vstrekovaní, nesklame.

Motor nevyzeral naozaj dobre. Aby sa pohol,...
Motor nevyzeral naozaj dobre. Aby sa pohol, museli ho experimentátori najprv pretočiť ručne. Potrebná bola aj nová batéria. Autor: Youtube

Až také jednoduché to ale nebolo. Nadšenci, ktorí sa podujali rozprúdiť krv motoru, ktorý mal za sebou 283 334 km, a možno aj niekoľkonásobne viac, museli celé auto najprv vyslobodiť z hustej vegetácie. Aby sa vôbec dostali k motoru. Potom nasledovala kontrola stavu oleja a odstránenie vzduchového filtra, aby sa motoru po rokoch lepšie dýchalo. Von musela aj stará batéria. Nahradená bola novou 100 Ah. Razom palubné systémy 32 rokov starého Mercedesu-Benz ožili, vrátane dobového imobilizéra, s ktorým si museli experimentátori poradiť.

Snaha bola nakoniec korunovaná úspechom. K...
Snaha bola nakoniec korunovaná úspechom. K dokonalosti má toto auto ale stále ďaleko. Autor: Youtube

Ešte pred otočením kľúča v spínacej skrinke však nadšenci pretočili motor ručne, aby sa vôbec pohli jeho ložiská a ostatné pohyblivé časti. A treba povedať, že motor dosť protestoval. Až potom nastal ten kľúčový moment. Nebol však korunovaný úspechom. Štartér nedokázal napriek plne nabitej batérii dostatočne rýchlo roztočiť kľukový mechanizmus. Obrovský odpor kládli zhrdzavené remenice a tiež príslušenstvo, ktoré mali poháňať. Vyriešilo to odstránenie remeňa. Razom motor ožil a začal si priasť svoju naftovú „pieseň“.

Mazivá nakoniec pomohli rozpohybovať aj ostatné „zaseknuté“ zariadenia, takže remeň sa mohol vrátiť na svoje miesto. Samozrejme, aby sa tento naftový zázrak dostal späť na cesty, potreboval by kompletnú renováciu. Napokon, nadšencom sa s autom ani po naštartovaní motora nepodarilo pohnúť. Problém mohol byť v prevodovke či spojke. Experiment však dokazuje krásu jednoduchej techniky, ktorá na rozdiel od tej novej odoláva času. Diesel z W124 je doslova nezničiteľný a veríme, že by dokázal slúžiť ďalšie desaťročia.

Čo sa však stane s dnešnými autami, keď pre ne nebude dostupný napríklad softvér riadiacej jednotky alebo nejaká elektronická súčiastka?

Mercedes-Benz 200D W124 - 1988 štart po 16
		rokoch
Mercedes-Benz 200D W124 - 1988 štart po 16
		rokoch
+8Mercedes-Benz 200D W124
		- 1988 štart po 16
		rokoch

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Mercedes-Benz W124 #Mercedes-Benz #Mercedes
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek