V Nemecku predali nádhernú Tatru 603. Len sa tak po nej zaprášilo

Tatry síce nie sú Ferrari, ale staré exempláre v dokonalom stave sú vyhľadávanými veteránmi. A nie lacnými, ako ukázal nedávny inzerát na nemeckom portáli jazdených áut.

18.09.2020 18:00
debata (78)
V inzeráte sa objavila najvzácnejšia verzia... Foto: Tatra
Tatra 603 - 1960 V inzeráte sa objavila najvzácnejšia verzia Tatry 603 z prvých rokov výroby. Typická bola trojicou svetlometov a nasávacím otvorom na kapote.

Tatra 603 sa svetu predstavila v roku 1956. Nadviazala na aerodynamickú tradíciu svojich predchodkýň – od fascinujúcej Tatry 77 cez Tatru 87 až po Tatru 600 Tatraplán. Rodila sa síce v ťažkých časoch politických procesov a znárodňovania hospodárstva, no tatrováci i tak dokázali, že v Kopřivnici vedia napriek všetkému postaviť auto, ktoré sa môže rovnať s tou najrenomovanejšou konkurenciou. Jej vývoj dokonca prebiehal v utajení, pretože RVHP rozhodla, že luxusné limuzíny sa budú vyrábať výlučne v sovietskych závodoch GAZ a ZIL. Sovietske limuzíny však nespĺňali kvalitatívne predstavy československej vlády. A Tatra 603 mala slúžiť najmä jej a straníckym špičkám.

Predávaný exemplár bol vo vynikajúcom stave,... Foto: Tatra
Tatra 603 - 1960 Predávaný exemplár bol vo vynikajúcom stave, napokon roky strávil priamo v múzeu Tatry v Kopřivnici. Len pred pár rokmi sa dostal do Nemecka.

Naoko sa síce režim tváril, že šesťstotrojka je vo voľnom predaji, no jej cena ju kvalifikovala do kategórie áut snov. Pre obyvateľstvo bola absolútne nedostupná. Prvé kusy stáli 95 000 Kčs. V 60. rokoch dokonca zdraželi na 108 000 korún a posledné stáli neuveriteľných 195 000 korún. Nakoniec sa Tatra 603 vyrábala predlhých dvadsať rokov, až do októbra 1975, keďže slovenský projekt 603 X skončil v „koši“. Z výrobných liniek v Přiboře zišlo 20 422 vozidiel. To je dosť veľa na to, aby sa z Tatry 603 stal extrémne cenený veterán. No výnimka tu je. Tatra 603 sa totiž vyrábala v rôznych verziách. A z tej prvej, ktorá sa vyznačovala nasávacím otvorom na kapote a nezameniteľnou trojicou reflektorov pod spoločným krycím sklom, vzniklo len 5 992 exemplárov.

Interiér v zeleno-hnedej kombinácii pôsobí,... Foto: Tatra
Tatra 603 - 1960 Interiér v zeleno-hnedej kombinácii pôsobí, akoby ho vyrobili včera.

Práve taká sa začiatkom septembra objavila v inzeráte na nemeckom portáli jazdených áut. A to s neuveriteľnou cenou 85 000 eur. Tento exemplár, vyrobený v roku 1960, vlastnil niekoľko rokov majiteľ z nemeckého Klingsmoosu. A staral sa oň s veľkou láskou. Napokon, mal o čo, veď zhodou okolností pochádzala táto konkrétna Tatra priamo z expozície tatrováckeho múzea v Kopřivnici. Fotogaléria dokazuje jej perfektný stav. Lak je naleštený, akoby práve zišla z linky, a to isté platí o všetkých chrómových komponentoch. Aj interiér v zeleno-hnedom vyhotovení je v dokonalom stave. A to nehovoríme o motore. Je takmer isté, že aj napriek veku 60 rokov dáva tento vzadu uložený vzduchom chladený 8-valec z objemu 2 545 ccm nezmenených 70 kW (90 k).

Pohľad na vzduchom chladený 8-valec s výkonom... Foto: Tatra
Tatra 603 - 1960 Pohľad na vzduchom chladený 8-valec s výkonom 70 kW doslova fascinuje. Ťažko uveriť, že má 60 rokov.
Vďaka nim dokázala aerodynamická Tatra šprintovať rýchlosťou 180 km/h, čo bolo v tých časoch nevídané, najmä ak šesťstotrojku porovnáme so súdobou produkciou vo východnom bloku. Nič rýchlejšie, krajšie ani komfortnejšie sa v tých časoch za železnou oponou nevyrábalo. Takže sa nemožno čudovať, že pri danom inzeráte dnes nájdete formulku „Toto vozidlo už nie je k dispozícii“. Jednoducho, po Tatre 603–1 sa len tak zaprášilo. Patrí pritom k najdrahšie predaným šesťstotrojkám. Najvzácnejšia Tatra to ale rozhodne nie je. Hodnota takej Tatry 77 z roku 1934, z ktorej vzniklo len 255 kusov, je nevyčísliteľná a len tak ľahko ju v ponuke nenájdete.
Tatra 603 - 1960
Tatra 603 - 1960
+7Tatra 603 - 1960

© Autorské práva vyhradené

78 debata chyba
Viac na túto tému: #veterány #Tatra #Tatra 603
Články podľa značiek