V Holandsku kolabujú predaje nových áut. Je to ‘elektrická‘ budúcnosť EÚ?

Čo sa stane, keď vláda zaťaží autá so spaľovacími motormi ekologickými daňami a elektromobily budú stále drahé? Presne to, čo v Holandsku.

22.09.2020 06:00
debata (46)
Autá v Holandsku sú extrémne drahé. Dôsledkom... Foto: Autoweek
Holandsko Autá v Holandsku sú extrémne drahé. Dôsledkom je pokles ich registrácií a rast predaja ojazdených áut s vyššími emisiami.

Európska únia tlačí na znižovanie emisií v doprave. Najnovšie plánuje priškrtiť produkciu CO2 z áut do roku 2030 až o 50 % v porovnaní so stavom v roku 2021, teda až o 12,5 % viac, ako pôvodne plánovala. To nepôjde bez masívneho zvýšenia podielu predaja elektrických áut. Lenže tie sú stále drahé. A lacnejšie ako konvenčné autá so spaľovacím motorom tak skoro ani nebudú. Ako teda donútiť zákazníkov, aby sa rozhodli pre kúpu batériového vozidla, s ktorým sú spojené vyššie obstarávacie náklady a množstvo technologických nevýhod? Na autá tankujúce benzín alebo naftu treba uvaliť vysoké dane. A naopak, na nízkoemisné autá dane znížiť. Lenže práve táto stratégia môže byť cestou k vyšším emisiám. Ako je to možné?

Skvelým príkladom je posledný vývoj v Holandsku, v krajine, ktorá má jeden z najväčších podielov ekologických vozidiel. Tiež sa snaží zvýhodňovať elektromobily a plug-in hybridy voči vozidlám s naftovým alebo benzínovým motorom. Uveďme príklad. VW Golf ôsmej generácie si v Holandsku vo verzii s benzínovým motorom 1,5 TSI (110 kW) a v úrovni vybavenia Life, čo je jedna zo základných, možno obstarať za 29 136 eur. K tomu si ale musíte pripočítať registračnú daň BPM vo výške 3 278 eur. A hoci toto auto produkuje veľmi nízkych 108 gramov CO2 na kilometer, Holanďanom sa to zdá stále priveľa. A tak sú majitelia týchto áut každý mesiac „trestaní“ poplatkom 269 eur vo forme akejsi cestnej dane.

Naproti tomu, pri kúpe elektrického VW ID.3 v cene 37 990 eur vám štát zaregistruje auto zadarmo a ešte vám prispeje sumou 4 000 eur. Cestná daň je potom „len“ 122 eur mesačne. Časom by sa teda mali náklady vyrovnať. Problém je ale v tom, že nech je už dotačná politika voči elektromobilom akokoľvek veľkorysá, sú stále drahé. A keďže drahé sú kvôli zaťaženiu aj konvenčné autá, zákazníci sa do kúpy nových nehrnú. Presne to sa stalo v auguste v Holandsku. Ako uvádza holandský Auto Week, v ôsmom mesiaci, ktorý už nebol zásadne ovplyvnený koronakrízou, sa pre nové auto v tejto krajine rozhodlo len 26 461 zákazníkov. To je najhorší výsledok od roku 1968 (!) a o 21,5 % menej v medziročnom porovnaní.

Naopak, predaje ojazdených áut raketovo stúpli. Dosiahli rekordných 234 368 kusov. To je takmer desaťnásobok. Uveďme opäť príklad. Volkswagenov, ktoré sa v Holandsku pravidelne umiestňujú na prvých priečkach rebríčka najpredávanejších značiek, bolo v auguste zaregistrovaných ako nových len 2 074 kusov, ale tých ojazdených až neuveriteľných 13 702 exemplárov. Je to logický krok spotrebiteľov. Ak sú konvenčné autá umelo zdražené a elektromobily stále nedostupné, rozhodnú sa buď ponechať v garáži svoje staré auto dlhšie, ako plánovali, alebo si namiesto neho zadovážia ojazdené. Napríklad dovozom z Nemecka. Výsledkom je rast emisií CO2, pretože na cesty sa dostane málo nových áut. A to je presne opačný trend, ako EÚ sleduje.

Holandsko nám tak teda už dnes ukazuje v priamom prenose dosah deformovania trhu a násilného pretláčania elektromobility. Čoskoro sa tak môže diať v celej Európe, pretože aj ďalšie ekonomiky preberajú túto stratégiu. Nevynímajúc Slovensko, ktoré zvažuje zavedenie ekologickej dane vo forme registračného poplatku na vozidlá so spaľovacím motorom podľa úrovne vypúšťaných emisií. Lenže hrozbou je nielen rast škodlivých látok v atmosfére, ale aj kríza automobilového priemyslu. Ak sa totiž predĺži výmenný cyklus nových áut, ktorý je dnes približne šesť rokov, čo i len o jeden rok, znamená to zníženie odbytu vozidiel a následné zníženie ich produkcie so všetkými následkami, ktoré z toho vyplývajú.

© Autorské práva vyhradené

46 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #Holandsko #elektromobily #predaj áut #ojazdené autá
Články podľa značiek