Lada Niva 2024: Takto bude vyzerať ruská legenda. Je to isté

S konceptom Vision 4x4 nebude mať nakoniec sériová Niva novej generácie veľa spoločného. Projekt musel totiž ruský AvtoVaz „zladiť“ s Daciou. Dizajnom pripomína originál z roku 1977. Otázkou ostáva, ako si Rusi poradia s pohonom oboch náprav.

18.01.2021 18:00
debata (10)
Nová Niva zásadne zmení dizajn v porovnaní s... Foto: AvtoVaz
Lada Niva - skica 2021 Nová Niva zásadne zmení dizajn v porovnaní s dva roky starým konceptom Lada Vision 4 x 4. Priblíži sa viac ku kultovému originálu z roku 1977. Experimentovať by sa pri modeli, ktorý je už ikonou, pravdepodobne neoplatilo. A tak sa tu objavia napríklad aj typické smerové svetlá v kapote.

Už dlhšie sa šuškalo, že Dacia a Lada, ktoré patria do rovnakej aliancie Renault-Nissan, budú musieť spolupracovať viac ako doteraz. No a po minulotýždňovej veľkej prezentácii aliančnej stratégie Renaulution, je to isté. Technická unifikácia, najmä použitie spoločnej platformy CMF-B Low Spec, má priniesť veľké úspory. A zasiahne aj ruskú legendu – novú generáciu Nivy, dnes Nivy Legend (predtým 4 × 4), ktorá schádza z liniek v takmer nezmenenej podobe od roku 1977.

Jej koncept pod názvom Lada Vision 4×4 síce AvtoVaz ukázal už v roku 2018 na autosalóne v Moskve, no teraz je isté, že projekt musí prejsť radikálnou zmenou. Práve z dôvodu „presedlania“ na nové základy Dacie. Z konceptu teda veľa asi neostane. A dokonca ani z dizajnu. Naznačuje to prvá skutočne oficiálna skica Nivy, ktorou sa pochválil na spomínanej prezentácii šéf predaja ruskej automobilky Oliver Morne. Lada zaradila spiatočku, odstránila motív písmena X z prednej masky, taký typický pre jej nové produkty, a štýl priblížila viac 44-ročnému originálu.

Z toho budú mať priaznivci ruskej terénnej legendy istotne radosť. Dozvedeli sme sa tiež, že Niva bude vznikať vo dvoch verziách – kratšej a dlhšej. Obe však pravdepodobne s praktickejšou 5-dverovou karosériou. Dlhšia by mohla ponúknuť podľa vzoru sesterskej Dacie Bigster dokonca sedem sedadiel. To všetko je fajn, no otázkou ostáva, ako si AvtoVaz poradí s pohonom oboch náprav. Žiaden z modelov Renaultu ani Dacie na platforme CMF-B Low Spec totiž nedisponuje štvorkolkou. A to by mohla byť pre Nivu, spojenú s permanentným pohonom štyroch kolies a redukčnou prevodovkou, obrovská rana. Na vyriešenie problému majú však Rusi ešte dosť času.

Sériová novinka sa má totiž na trhu objaviť až v roku 2024. Dovtedy budú z liniek „veselo“ schádzať originálne Nivy, teda Niva Legend, ako aj jej modernejšia verzia donedávna vyrábaná Chevroletom ako Chevrolet Niva a najnovšie ako Lada Niva Travel. Pod kapotou Nivy nemáme na rozdiel od Dacie Bigster očakávať žiadnu formu elektrifikácie. Ruský trh zatiaľ alternatívne pohony nepotrebuje, emisné limity sú tu nastavené tolerantnejšie a vývoz na Západ je málo pravdepodobný. Napokon Lada sa zo západoeurópskeho trhu vlani stiahla, keďže Renault nechce, aby si tu modely Dacie a Lady, mieriace na podobné publikum, prekážali.

Okrem toho príde Lada s ďalšími novinkami. Napríklad s novou Grantou, postavenou tiež na platforme CMF-B Low Spec a tiež modernizovanou Vestou. Aj tu sa už pod dizajn podpíše nový šéfdizajnér Lady Jean-Philip Salard, ktorý prišiel paradoxne z Dacie a nedávno v tejto funkcii nahradil Steva Mattina, ktorý je autorom nových modelov Lady vrátane Vesty, crossoveru Xray či modernizovanej Nivy Travel. Doplňme, že celkovo chce aliancia vyrábať na spomínanej platforme viac ako milión áut ročne.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Duster #Lada Niva #AvtoVaz #Niva #Dacia Bigster
Články podľa značiek