Elektromobily sú najmenej efektívnou cestou znižovania emisií, tvrdí expert

Je orientácia na elektromobily tou správnou cestou, ako zamedziť globálnemu otepľovaniu? Joachim Weimann, profesor hospodárskej politiky na Univerzite Otta von Guerickeho v Magdeburgu, si to nemyslí.

21.04.2021 05:00
debata (30)
Elektromobily ušetria počas celej životnosti... Foto: NAF
NAF - test dojazdu elektromobilov Elektromobily ušetria počas celej životnosti maximálne 10 ton CO2 v porovnaní s konvenčnými autami. Pritom sú náklady na ne o 11- až 12-tisíc eur vyššie.

Svet už vo všeobecnosti prijal „mantru“, že ak automobilová doprava prejde od áut so spaľovacím motorom k batériovým elektromobilom, bude to mať výrazný vplyv na zníženie produkcie skleníkového CO2. Podľa profesora Joachima Weimanna je ale orientácia na elektromobilitu a snaha skoncovať so spaľovacími motormi nesprávnou cestou. Elektromobily si totiž so sebou nesú obrovský „batoh“ CO2 ešte predtým, než vôbec prejdú prvý kilometer. Kvôli energeticky nesmierne náročnej výrobe batérií musia jazdiť niekoľko desiatok tisíc kilometrov, kým vôbec dosiahnu uhlíkovú rovnováhu s autami spaľujúcimi benzín alebo naftu.

„Racionálna politika v oblasti klímy by mala postupovať inak, než sa koncentrovať na samotné elektromobily. Politici by mali uznať, že fosílne palivá nemôžu v krátkej dobe z energetiky úplne zmiznúť, a že znižovanie emisií CO2 je nutné organizovať rozumnejšie,“ tvrdí Weimann pre nemecký Focus. Dôležité nie sú elektromobily, ale zdroj energie. Kým budú batérie vyrábané a napájané energiou z fosílnych palív, nebudú mať elektrické autá žiadny ekologický efekt. V Nemecku sa napríklad pri výrobe jednej kilowatthodiny elektrickej energie vyprodukuje 550 gramov oxidu uhličitého. Ak teda nezmeníme zdroje, nezmeníme ani množstvo CO2.

Freze Nikrob Čítajte viac Toto je najlacnejší elektromobil Európy. A nie je to Dacia!

Weimann pritom upozorňuje, že už dnes nie je možné pokryť súčasné energetické nároky zelenou elektrinou. Nárast elektromobilov na cestách, ktoré sú novými spotrebičmi, túto situácie len zhoršuje. „Každý nový elektromobil oneskoruje vyraďovanie fosílnych palív z energetického sektora, pretože zvyšuje spotrebu elektriny, ktorú nedokážeme vyrobiť inak ako z uhlia.“ A je jedno, kde bude vyrobená. Celú situáciu podľa Weimanna ešte zhoršuje systém obchodovania s emisiami EU ETS, ktorý prirovnáva k vodnému matracu. Ten sa sploští na mieste, kde ležíte, no inde sa vyduje, pretože množstvo vody sa v ňom nemení.

NAF - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac NAF: Nóri zmerali reálny dojazd 20 elektromobilov. V lete aj v zime!

Ak teda znížite emisie lokálne, napríklad v nemeckej doprave nárastom počtu elektromobilov na cestách, vzrastú niekde inde, kde musela byť elektrina vyrobená. Weimann je preto veľmi skeptický v otázke reálneho vplyvu elektromobilov na zlepšenie klímy. Tvrdí, že aj keď sa na celú vec pozrieme optimisticky, ušetrí elektromobil počas svojej životnosti maximálne 10 ton CO2 v porovnaní s konvenčným autom. Pritom je elektromobil približne o 10– až 12-tisíc eur drahší, takže za jednu ušetrenú tonu platíme 1 100 až 1 200 eur. Táto kalkulácia však nezahŕňa investície do rozvoja infraštruktúry a mnohé ďalšie.

Aby boli elektromobily efektívnou cestou na znižovanie emisií CO2, museli by byť drahšie maximálne o 1 000 eur. Podľa Weimanna sú preto tou vôbec najmenej efektívnou a zároveň najdrahšou formou v boji proti klimatickým zmenám. „Len ťažko nájdeme inú formu znižovania CO2, ktorá by bola ešte nákladnejšia, nehospodárnejšia a neefektívnejšia ako je výroba a prevádzka batériových elektromobilov,“ uzatvára pesimisticky Weimann.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #elektromobily #Joachim Weimann
Články podľa značiek