V Holandsku stojí benzín už 2 €! Tak vyzerá podpora elektromobility

Holanďania chcú byť príkladom v úspešnom šírení elektromobility. Je za tým však temer "vydieranie" vlastných občanov. Pôjde touto cestou aj Slovensko?

26.07.2021 16:00
holandsko
Ceny benzínu v Holandsku atakujú dvojeurovú hranicu.
debata (52)

Ak existuje nejaká krajina, kde sa elektrifikované autá nielenže presadili, ale doslova prevalcovali trh, je to Nórsko. V uplynulom roku sa tam dokonca predalo viac elektrických áut, než tých so spaľovacími motormi. Trhový podiel elektromobilov bol vyše 54 percent.

Popri tomto čísle koncom roku trochu unikol pozornosti iný zaujímavý údaj. V decembri bol v Holandsku podiel elektromobilov na celkovom predaji áut takmer 70 percent! Prekonali dokonca o pár percent aj Nórov a ročný predaj elektromobilov tam bol v minulom roku mierne nad hranicou 20 percent.

Za Holandskou ekologickou politikou – v roku 2030 chcú úplne zakázať predaj áut so spaľovacím motormi – všk nie je environmentálna uvedomelosť obyvateľov, ale nekompromisná vojna proti spaľovacím autám. Zdražujú totiž systematicky čokoľvek, čo s nimi aspoň trochu súvisí.

Holandsko Čítajte viac Holanďania už nemajú peniaze na nové autá. Rekordy lámu tie staré

Ak v Holandsku vlastníte napríklad veľké naftové SUV s hmotnosťou niekde medzi 2,6 a 2,7 tony a žijete v provincii Južné Holandsko, tak za toto auto budete aj ako súkromná osoba ročne platiť daň vo výške takmer 4 100 eur. Ak v rovnakej provincii (a vlastne v celom Holandsku) vlastníte elektromobil, alebo vodíkové auto, výška tejto dane je 0 eur.

A samozrejme, pri registrácii platíte ešte poplatok za emisie. Poďme do extrému. Napríklad by ste dostali „šialený“ nápad, že si v tejto krajine zaregistrujete Mercedes G63 AMG, ktorý má deklarované emisie 370 gramov na kilometer, tak emisná daň vám toto auto zdraží o 24 492 eur, nehovoriac o tom, že už v základe je tam o vyše 90-tisíc eur drahšie, než na Slovensku.

Ani to však Holanďanom nestačí. Aby prinútili ľudí presedlať na ekologickejšiu dopravu, výrazne daňovo zaťažili a teda aj zdražili bežné palivá. Dokonca až tak, že ich majú najdrahšie v celej Európe.

Len pre zaujímavosť – tu je tabuľka priemerných cien palív v 15 európskych krajinách k 15. júlu 2021:

Krajina Benzín E95 Nafta
Bulharsko 1,07 1,05
Česko 1,30 1,23
Fínsko 1,70 1,52
Francúzsko 1,57 1,44
Chorvátsko 1,45 1,39
Holandsko 1,84 1,67
Maďarsko 1,26 1,25
Nemecko 1,60 1,39
Nórsko 1,67 1,48
Poľsko 1,23 1,19
Rakúsko 1,31 1,25
Slovensko 1,41 1,25
Taliansko 1,65 1,51
Turecko 0,73 0,67
Ukrajina 0,94 0,90
Zdroje: ec.europa.eu, tolls.eu, benzin.sk    

Koncom júna už ceny štandardného neprémiového benzínu na najdrahších čerpačkách vôbec po prvýkrát prekročili hranicu 2 eurá za kilometer a na holandských diaľniciach ste sa mohli stretnúť s „baťovskou“ cenou 1,999 eura za liter. Informoval o tom napríklad web Netherland News Live. Na pumpách mimo najexponovanejších centier boli ceny o niečo nižšie.

Holanďania tak chodia napríklad tankovať do susedného Belgicka, kde na každom litri benzínu môžu ušetriť až 50 centov. Dúfajme, že z tejto holandskej politiky na podporu elektrických áut si Slovensko nezoberie príklad, aj keď k tomu nemá ďaleko. Daňové zaťaženie tvorí totiž v súčasnosti na Slovensku polovicu ceny každého litra benzínu, ktorý natankujete.

© Autorské práva vyhradené

52 debata chyba
Viac na túto tému: #palivá #elektromobily #elektromobilita #ceny palív #cena benzínu #drahé palivá v Holandsku
Články podľa značiek