Obnoví VW výrobu v Rusku? Rusi tvrdia, že čoskoro!

Čo bude s fabrikami koncernu VW v Rusku? To naznačil šéf tamojšieho zastúpenia v liste dílerom. Stále dúfa v reštart.

27.05.2022 06:00
debata (13)
Kým Renault sa už svojich ruských aktív... Foto: SITA/AP, Volkswagen
VW Group - výrobný závod Kaluga Kým Renault sa už svojich ruských aktív zabavil, i keď to bolelo, VW stále váha. Rusi dokonca tvrdia, že závod v Kaluge sa aj napriek sankciám rozbehne ešte do konca tohto roka. A to s posvätením vedenia nemeckej automobilky.

Podnikať dnes v Rusku je tabu. A celkom logicky. Ruská agresia na Ukrajine nemá obdobu v povojnovej histórii. Lenže sankcie a zmrazenie aktivít v tejto krajine niektoré západné firmy poriadne bolí. Nielen Renault, ktorý previedol svoj podiel v AvtoVaze na ruský výskumný ústav NAMI a moskovskú fabriku zasa na mesto Moskva. Medzi zasiahnuté spoločnosti patrí aj koncern VW, ktorý v Rusku produkoval viacero modelov. V závode v Nižnom Novgorode VW Taos, Škodu Octavia, Škodu Karoq a Škodu Kodiaq. V závode v Kaluge zasa z liniek schádzali modely VW Tiguan, Polo a Škoda Rapid. To všetko je ale od 3. marca minulosťou. Linky stoja – ako reakcia na napadnutie Ukrajiny.

Lada - produkcia AvtoVAZ Čítajte viac AvtoVaz: Ladu má zachrániť bývalý ruský minister dopravy. Je to naivné

Koncern VW sa však nemieni úplne vzdať. Jeho šéf Herbert Diess nedávno na konferencii, ktorú usporiadal Financial Times, naznačil, že by bol rád, ak by sa našlo kompromisné riešenie. „Myslím, že by sme mali urobiť všetko pre to, aby sa táto vojna skončila, boli obnovené rokovania a aby sa svet znovu otvoril. Nemali by sme sa vzdávať voľných trhov a voľného obchodu a podľa môjho názoru by sme sa nemali vzdávať ani diskusie,“ povedal Diess. A dodal, že ak bude vojna pokračovať, bude trpieť najmä Európa. Jeho postoj je logický. VW má v Rusku obrovské aktíva a stále sa nezmieril s predstavou, že o tamojšie podniky príde ako Renault. Ale pochopiteľné sú aj obavy Ukrajincov.

Diess váha

„Najlepšou stratégiou pre nemecké podniky by malo byť ukončenie všetkých obchodných vzťahov s Ruskom, a potom výzva Rusku, aby prestalo s vojnou a vrátilo sa k diplomacii,“ uviedol v reakcii na Diessovo vyhlásenie ukrajinský minister zahraničia Dmytro Kuleba. Ukrajinský veľvyslanec Andrej Melnyk potom šéfovi VW Group navrhol, aby „kontaktoval Kremeľ a vyzval ho na okamžité ukončenie vojenskej operácie“. Podobný názor zdieľa aj sám nemecký kancelár Olaf Scholz, podľa ktorého „nesmie Európa pred brutálnou silou kapitulovať“. Takže Diessove slová, naznačujúce snahu o obnovenie ruských aktivít koncernu VW, pôsobia v čase keď na ukrajinské mestá dopadajú ruské rakety, dosť nepatrične.

Moskvič Čítajte viac Už vieme, aké budú nové Moskviče! Vo fabrike Renaultu ich vyrobia Číňania

Zdá sa ale, že v koncerne VW tieto snahy stále pretrvávajú. Viac svetla do nich vniesol šéf ruskej odnože koncernu Volkswagen Group Rus Michael Arndt, ktorý adresoval list ruským dílerom a generálnym riaditeľom obchodných zastúpení. Jeho text zverejnil ruský web drom.ru. Vysvetľuje v ňom, že súčasná situácia obmedzuje obchodné procesy, ale že divízia osobných áut sa snaží byť k svojim partnerom otvorená. S fabrikou v Nižnom Novgorode to dobre nevidí, pretože výroba áut tu prebiehala v spolupráci s ruskou spoločnosťou GAZ na základe licencie americkej agentúry OFAC (Office for Foreign Assets Control). Tá bola od roku 2018 niekoľkokrát predĺžená, ale 25. mája definitívne vypršala.

Hrozí reštart?

Arndt však v liste tiež píše, že Volkswagen rokuje so všetkými zainteresovanými partnermi o ďalšom postupe. Nie je ale jasné, čo tým má na mysli, pretože ako uvádza agentúra Reuters, licencia nebola obnovená jednoznačne z dôvodu ruského útoku na Ukrajinu. O čosi svetlejšiu budúcnosť vidí Arndt v prípade závodu v Kaluge, ktorý patrí priamo Volkswagenu. Nepredpokladá síce, že by tu mohla byť výroba spustená v krátkom čase, ale drom.ru uvádza, že VW Group Rus zvažuje možnosť použitia chýbajúcich asi 30 komponentov od iných dodávateľov. Podľa toho istého zdroja to zapadá presne do informácií, že „Nemci sú ochotní bojovať za svoj podnik až do posledných síl“.

Aurus Komendant - 2022 Čítajte viac Aurus Komendant: Rusi plánujú premiéru ‘Putiniovho SUV‘. Zakryje totálny rozklad?

Drom.ru dokonca prináša informáciu, že vedenie VW Group Rus očakáva reštart závodu v Kaluge približne v októbri až novembri tohto roka! Samozrejme, nejde o oficiálne vyhlásenie, ale bez vetra sa ani lístok nepohne. Diessove nejasné vyjadrenia týmto teóriám len a len nahrávajú. Spustenie výroby v Rusku so súhlasom vedenia vo Wolfsburgu by bolo poriadnou fackou krajinám, ktoré sa sankciami snažia o oslabenie Ruska a tým aj o jeho porážku v konflikte na Ukrajine, kde zomierajú tisícky nevinných ľudí. Bola by to tiež facka samotnému postoju nemeckej vlády. Iná by bola situácia, ak by Rusi podnik Volkswagenu znárodnili a výrobu spustili na vlastnú päsť. V súčasnej situácii, keď sú akékoľvek dohody s Ruskom len zdrapom papiera, im v tom nič nebráni.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Rusko #VW #výroba áut #Herbert Diess #vojna na Ukrajine #sankcie voči Rusku
Články podľa značiek