Vzniká aliancia krajín proti zákazu spaľovacích áut. Pridalo sa aj Slovensko!

Päť európskych krajín, ktoré odmietajú úplný zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035 najnovšie prekvapivo podporilo aj Nemecko.

28.06.2022 06:00
elektromobil, nabíjanie Foto:
Od roku 2035 by sa v EÚ mali predávať len elektromobily. Proti takémuto kroku sa však dvíha čoraz hlasnejšia kritika.
debata (29)

Proti plánu Európskej únie zakázať predaj benzínových a naftových áut v roku 2035 sa začína rodiť opozícia priamo medzi jednotlivými členskými štátmi. A je medzi nimi aj Slovensko! A popri ňom, aspoň podľa informácií agentúry Reuters, ešte Taliansko, Portugalsko, Bulharsko a Rumunsko.

Tieto štáty zatiaľ nechcú úplne zrušenie tohto zákazu, ale jeho odsunutie – a to predbežne o päť rokov, teda do platnosti by mohol vstúpiť až v roku 2040. Táto iniciatíva podrýva jeden zo základných ekologických plánov EÚ, ktorého cieľom je čo najväčšie obmedzenie neustále rastúcich emisií z dopravy urýchlením prechodu na elektrické vozidlá.

Únia plánuje do roku 2035 znížiť čisté emisie skleníkových plynov v celej ekonomike o 55 % v porovnaní s úrovňou z roku 1990. Tento cieľ je zakotvený v pláne, príznačne nazvanom Fit for 55. Aby ho bolo možné realizovať, bude nutné emisie nových áut znížiť o sto percent, čo znamená prechod na bezemisné pohony, predovšetkým elektrický.

Mercedes-Benz - syntetické palivá Čítajte viac Únia sa mýli: Spaľovacie motory nie sú problém, je ním palivo

Európsky parlament zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035 už podporil, teraz sú na rade predstavitelia jednotlivých členských krajín, aby s ním vyjadrili súhlas. A to už tak jednoduché nemusí byť. V dokumente, ktorý koloval medzi štátmi EÚ, vyššie spomínaných päť krajín namiesto toho požaduje 90-percentné zníženie emisií CO2 osobných automobilov do roku 2035 a 100-percentné do roku 2040. Pri ľahkých úžitkových by podľa nich mali klesnúť emisie CO2 do roku 2035 o 80 percent, nulové by mali byť v roku 2040. „Je potrebné stanoviť primerané a realistické prechodné obdobia,“ uvádza sa v dokumente odkazujúcom aj na potrebu rozšírenia nabíjacej infraštruktúry, ktorej budovanie za plánmi výrazne zaostáva.

Najnovšie túto „rebelujúcu“ päťku prekvapivo podporilo aj Nemecko. Konkrétne minister financií Christian Lindner na stretnutí so zástupcami Asociácie nemeckého priemyslu. Tam jednoznačne povedal, že Nemecko nepodporí zákaz spaľovacích motorov. „Odhliadnuc od toho, aké ušľachtilé sú motívy EÚ, neexistuje možnosť, ako by sme už dnes mohli vedieť, že v budúcnosti nebude priestor pre technológie, ako napríklad pre syntetické palivá. Dnes s nimi nik nepočíta, ale v budúcnosti sa môžu stať bodom zvratu,“ vyjadril sa Lindner.

Porsche 911 Čítajte viac Šok: Nemecko je proti zákazu spaľovacích motorov!

Tento názor podporil aj ďalší člen nemeckej vlády – minister financií Volker Wising. „Do budúcna sa nemôžeme spoliehať len na elektrickú alebo vodíkovú mobilitu. Aj preto, že v roku 2035 nebudeme mať dostatok elektromobilov. Musíme zostať technologicky neutrálni,“ vyhlásil Wising.

Aj keď Európska únia prezentuje zákaz predaja áut so spaľovacími motormi ako „hotovú vec“, v skutočnosti to tak nie je. Tento radikálny plán – aj v súvislosti so súčasnou ekonomickou krízou a rastúcou infláciou, ktorých sa zrejme tak skoro nezbavíme, naberá stále väčšie trhliny a počet jeho otvorených odporcov rastie. Už aj preto, lebo čoraz podrobnejšie vedecké štúdie ukazujú, že elektromobily – a najmä výroba a recyklácia ich batérií – zďaleka nie sú tak environmentálne čisté, ako sa mohlo na prvý pohľad zdať.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #elektromobilita #znižovanie emisií #zákaz áut so spaľovacími motormi #Fit for 55
Články podľa značiek