V kvalite ciest môže ísť Slovensko svetu príkladom. Aj vás to prekvapilo?

Medzinárodný menový fond zisťoval priemerné rýchlosti jazdy medzi veľkými mestami v 162 krajinách.

06.07.2022 06:00
R2, obchvat Detvy Foto: ,
Z hľadiska priemernej rýchlosti medzi veľkými mestami vraj patrí Slovensko k najlepším krajinám.
debata (5)

Vysokorýchlostné cesty, vďaka ktorým možno efektívne prepraviť tovar k zákazníkom na vzdialených trhoch, zvyšujú produktivitu, znižujú chudobu a sú dôležitým prvkom pre vytvorenie udržateľného hospodárskeho rozvoja. To je dôvod, prečo sa ekonómovia Medzinárodného menového fondu (MMF) pokúsili zhodnotiť globálne stav svetových ciest.

Experti MMF pre tento účel vyvinuli novú metodológiu, ktorú využili pre zhodnotenie rýchlosti dopravy v 162 krajinách. Využili na to Google Maps, prostredníctvom ktorých sledovali priemerné časy, ktoré trvá v týchto krajinách jazda medzi veľkými mestami, vzdialenými od seba minimálne 80 kilometrov

A tak vznikol nižšie uvedený graf. Na ňom jednoznačne vidieť, že najrýchlejšie cesty sveta sa nachádzajú v bohatších ekonomikách vrátane Spojených štátov, Portugalska, Saudskej Arábie, Kanady – a aj Slovenska. Priemerná rýchlosť na slovenských cestách je 93 km/h. V rovnakej kategórii sú Američania, Kanaďania, Francúzi a aj naši susedia Česi, Poliaci, Rakúšania a Maďari. Susedná Ukrajina je približne v polovici rebríčka s rýchlosťou 75 km/h. Naopak – najpomalšie cesty sa nachádzajú v najchudobnejších krajinách, čo je ďalšia prekážka v ich ekonomickom rozvoji.

zväčšiť Mapa krajín s najrýchlejšími a najpomalšími... Foto: IMF
najrychlejsie cesty Mapa krajín s najrýchlejšími a najpomalšími cestami na svete. (Údaje sú v km/h a farebne odlíšené).

Ak si chcete pozrieť túto mapu v interaktívnej podobe, s vyhľadávaním podľa krajín a aj konkrétnymi rýchlosťami, nájdete ju na tomto odkaze.

Ide o pomerne jednoduchú metódu, ktorá však má svoju výpovednú hodnotu. Priemerné rýchlosti sa totiž dajú ľahko vypočítať a často monitorovať. Podľa MMF ich výskum ukazuje aj to, že kvalita ciest jednoznačne súvisí s cestovnými časmi. Podľa toho by sme mali patriť zároveň k krajinám s najkvalitnejšími cestami. Z nášho pohľadu sme v tejto metodológii z hľadiska kvality ciest skôr výnimkou, potvrdzujúcou pravidlo.

Ekonómovia z MMF upozorňujú, že ich graf hovorí len o rýchlosti na cestách a čiastočne aj o ich kvalite. Nemá však hodnotiť kvalitu dopravu ako takej, pretože nezohľadňuje množstvo dôležitých dát, napríklad bezpečnosť na cestách, dostupnosť alternatívnych foriem dopravy, akou je napríklad železničná doprava, alebo zápchy počas špičiek alebo ročných období.

Metodológiu, ktorú vytvorili v MMF možno celkom jednoducho rozšíriť aj na menšie cesty a tak zhodnotiť kvalitu cestnej infraštruktúry v krajine ako takej, čo už môže mať celkom zaujímavú výpovednú hodnotu. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorý na štúdiu aj upozornil však pripomína aj úskalia použitej metodológie.

„Údaj pre Slovensko vychádza z trás medzi Bratislavou a Žilinou, Liptovským Mikulášom, Popradom alebo Košicami, kde sú kvalitné spojenia vďaka D1, R1, R2 či I/16. Metodika nevidí regionálne problémy ani spojenie sever-juh,“ pripomínajú analytici ÚHP.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #MMF #diaľnice #cesty #IMF #stav ciest
Články podľa značiek