Ruský trh je pre čínske automobilky ľahkou korisťou. Berú ho útokom!

O ruský trh sa výrazne zaujímajú nielen veľké čínske automobilky, ale aj investori, ktorí plánujú získať vplyv v menších lokálnych značkách. A tých je v Rusku približne 70.

19.08.2022 06:00
HAVAL Foto:
Silnú pozíciu v Rusku má automobilka Great Wall, ktorá začala vyrábať autá v Tule (na obrázku) už v roku 2019.
debata (272)

Po odchode absolútnej väčšiny zahraničných automobilových značiek z Ruska a zastavení dovozu nových áut do tejto krajiny, rovnako ako aj po zastavení dovozu rôznych komponentov majú Rusi obrovský problém saturovať vlastný trh s novými automobilmi.

Síce majú „silné reči“ o tom, ako dokážu svoj automobilový trh obnoviť aj bez zahraničných značiek, ktoré z krajiny vzhľadom na protiruské sankcie museli odísť, realita je však iná. Rusom zúfalo chýbajú nové autá a pre rozbehnutie výrobných liniek vo fabrikách, ktoré de facto znárodnili (napríklad továrne Renaultu) nemajú ani potrebné diely a ani potrebné know-how.

Postupne sa o to síce snažia, zatiaľ však s neveľkým úspechom a s použitím naozaj zastaraných technológií, ktoré fungujú len preto, lebo ignorujú aj tie najzákladnejšie a najstaršie emisné normy.

Rusko - prázdne parkoviská západných automobiliek Čítajte viac Katastrofa: Takto vyzerajú sklady áut v Rusku. Autá v nich nenájdete

A kto môže Rusom v tejto situácii pomôcť? Jednoznačne čínske automobilky, pre ktoré je tento extrémne oslabený trh aktuálne doslova eldorádom a ľahkou korisťou.

Číňania sa tešia

Chýbajúce dovážané autá z Európy a Japonska môžu byť pomerne rýchlo nahradené čínskymi (a indickými) modelmi, tvrdí aj Anton Šaparin, viceprezident Národnej automobilovej únie, ktorá sa snaží zastaviť pád trhu a stimulovať domácu výrobu.

„Mnoho ľudí sa spolieha, že naši čínski súdruhovia neopustia náš trh,“ doplnil a dodal, že napríklad ceny automobilov Haval od Great Wall Motor montovaných v Rusku od invázie vzrástli o 50 percent. „Samozrejme, že náš trh neopustia, budú nás „dojiť“ do posledného rubľa,“ dodáva ironicky.

A to sa aj deje. Výrazný vzostup predaja pritom čínske automobilky zaznamenali už v uplynulom roku. Jednoznačne najsilnejšiu pozíciu na tamojšom trhu majú Chery a Haval (koncern Great Wall).

5 najsilnejších čínskych značiek v Rusku

Výrobca predaje 2021 % zmena oproti 2020
1 Chery 40 874 +250
2 Haval 39 126 +125
3 Geely 24 587 +59
4 Changan 5 705 −20
5 FAW 3 137 +17
Zdroj: AEB      

„V prípade, že sankcie USA a Európskej únie voči Rusku zostanú v platnosti dlhší čas a americkí a európski výrobcovia áut prestanú dlhodobo v Rusku podnikať tak s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou čínske automobilky obsadia ich miesto a získajú podiel na ruskom trhu,“ tvrdí Eunice Lee, senior analytik so zameraním na ázijské autá v bankovej spoločnosti Bernstein, jeho správu cituje server Automotive News.

Nová čínska továreň

A to sa práve začína diať. Čínska automobilka Chery už rokuje s ruskými výrobcami o produkcii áut v ruských závodoch. „Prvoradá v rámci našich plánov je lokalizácia produkcie na území Ruska,“ povedal riaditeľ ruskej pobočky Chery Vladimir Šmakov, ktorého citovala ruská agentúra TASS. Zároveň dodal, že predaj Chery v Rusku by sa tento rok mohol zvýšiť na 80 000 až 100 000 áut. Podľa Združenia európskych podnikov (AEB) predala čínska automobilka v Rusku vlani 40 874 áut.

Moskvič Čítajte viac Už vieme, aké budú nové Moskviče! Vo fabrike Renaultu ich vyrobia Číňania

Už skôr v Rusku začala napríklad automobilka Great Wall, ktorá ma svoju fabriku v Tule neďaleko Moskvy a Geely má továreň pre zmenu v Bielorusku, ktoré je aktuálne najvernejším ruským spojencom. Navyše Kamaz rokuje s čínskou automobilkou JAC o tom, že by sa niektoré modely Moskvičov mohli vyrábať na čínskej paltforme a s čínskymi technológiami.

Záujem o lokálne značky

Ale nie je to len o príchode „veľkých“ čínskych značiek. V Rusku sú za „veľkú trojku“ považovaní Lada, Gaz a UAZ. Málokto však vie, že Rusko má v skutočnosti viac ako 70 domácich výrobcov automobilov. A práve o nich sa začínajú nenápadne zaujímať čínski investori. Vďaka ich peniazom by sa niektoré z nich mohli rozvinúť ako regionálne dôležité značky v čase, keď akceptácia čínskej automobilovej produkcie v Rusku výrazne rastie.

geely Čítajte viac Číňania už európske automobilky nepotrebujú. Skôr Európa sa začína báť čínskych značiek

Ruský automobilový trh navyše nie je len o Rusku. Rusko má obchodné dohody s väčšinou Strednej Ázie a rozširuje svoj vplyv cez Euroázijskú hospodársku úniu do krajín ASEAN-u a severnej Afriky – čo je možno oveľa dôležitejšie, než domáci ruský trh a Číňania sú si toho pri svojej „autoexpanzii“ veľmi dobre vedomí.

Ruský prezident Vladimír Putin pred časom nariadil kabinetu, aby do 1. septembra navrhol stratégiu obnovy ruského automobilového priemyslu. Uvidíme, ako bude vyzerať a akú úlohu v nej bude hrať spolupráca so zahraničnými, najmä čínskymi, partnermi.

© Autorské práva vyhradené

272 debata chyba
Viac na túto tému: #čínske automobilky #Great Wall Motors #výroba áut v Rusku #ruský automobilový trh #Chery
Články podľa značiek