Mercedes-Benz 300SL má šesťdesiat

Obmedzený rozpočet a zmeny pravidiel v F1 viedli Merceds-Benz k zaujímavému rozhodnutiu - postaviť špeciál pre vytrvalostné preteky. A zrodila sa legenda.

20.07.2012 11:42
Mercedes-Benz 300SL Foto:
Fascinujúce kupé s krídlovými dverami je považované za športový automobil storočia.
debata (1)

Jedno z najkrajších športových áut histórie – Mercedes-Benz 300SL, oslavuje šesťdesiatiny. Na trh síce prišiel tento okrídlený stuttgartský zázrak až v roku 1954, no jeho história siaha v skutočnosti až do roku 1952. Práve vtedy predstavil Mercedes-Benz na trati medzi Stuttgartom a Heilbronnom svoju novú športovú nádej.

Mercedes-Benz 300SL je výsledkom snahy... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 300SL Mercedes-Benz 300SL je výsledkom snahy Mercedesu o návrat do motoristického športu.

Na projekte s interným kódom W194 pracovala automobilka už celý rok. Dôvod bol jednoduchý. Po druhej svetovej vojne sa chcel Mercedes vrátiť do motoristického športu. Obmedzený rozpočet a zmeny pravidiel F1 však viedli k rozhodnutiu uprednostniť pred týmto vrcholovým odvetvím vytrvalostné preteky. Pod vedením Rudolfa Uhlenhauta vytvoril tím technikov fascinujúce dvojmiestne kupé 300SL. Číslo v názve označovalo objem motora a písmená skratku Sportlich Leicht, teda charakter ľahkého športového auta. Prvé prototypy jazdili už po deviatich mesiacoch vývoja. Radový 6-valec naklonený pod uhlom 45 stupňov dosahoval výkon 130 kW, ktoré posielal cez 4-stupňovú prevodovku k zadným kolesám. Vďaka hmotnosti len 875 kg a špičkovej aerodynamike (Cx 0,25) dosahoval rýchlosť 250 km/h!

Od roku 1957 zmenilo 300SL karosériu kupé za... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 300SL Od roku 1957 zmenilo 300SL karosériu kupé za športový dres roadsteru.

Do histórie sa ale zapísal najmä vďaka zvláštnym krídlovým dverám pripomínajúcim čajku s rozovretými krídlami. Preto si 300SL vyslúžil prezývku Gullwing (čajka). Vďaka nim mala ľahká karoséria s rúrkovým rámom vysokú tuhosť. Úspechy na seba nedali dlho čakať. Hneď na úvodnej sezóne 1952 zvíťazila dvojica pilotov Hermann Lang a Fritz Ries na 300SL vo vytrvalostných pretekoch Le Mans. A nasledovali ďalšie a ďalšie víťazstvá v Mille Miglia, Bern-Bremgartene v súťaži Eifelrennen na Nürburgringu či vytrvalostných pretekoch Carrera Panamericana v Mexiku. To nemohlo ostať bez ohlasu.

Odklápajúci sa volant uľahčoval nastupovanie. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 300SL Odklápajúci sa volant uľahčoval nastupovanie.

Americký dovozca Mercedesov Max Hoffman si uvedomoval komerčný potenciál SL a v automobilke objednal rovnú tisícku týchto vozidiel pre bohatých amerických klientov. Civilná verzia sa tak predstavila už v roku 1954 na autosalóne v New Yorku. Podstúpila množstvo zmien, dostala širokú prednú masku, bočné odvetrávacie otvory či typické prelisy nad blatníkmi alebo centrálne matice kolies, i keď zakryté puklicami. Našťastie, krídlové dvere ostali zachované, i keď prístup do vozidla si vyžadoval použiť odnímateľný volant. Karoséria z rúrkových rámov bola tvorená zväčša z oceľových plechov, čo zvyšovalo hmotnosť na 1310 kg, ale na zákazku mohla byť vyrobená z hliníka. Vzniklo ich len 29 kusov. Solventní zákazníci tak dostali za nemalý príplatok autá ľahšie o 80 kg.

Plnohodnotná rezerva zaberala takmer celý kufor. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 300SL Plnohodnotná rezerva zaberala takmer celý kufor.

Radový 6-valec pochádzal síce z limuzíny 300S, Mercedes ho však vybavil po prvýkrát v histórii priamym vstrekovaním paliva Bosch, čo zvýšilo výkon na takmer dvojnásobok – z pôvodných 86 až na 156 kW. Maximálnou rýchlosťou 260 km/h sa stal Mercedes 300SL načas najrýchlejším sériovo vyrábaným automobilom planéty. Veľké množstvo dodávaného paliva malo však za následok aj vysokú spotrebu oleja, keďže nespálený benzín vo valci stieral olejový film zo stien. Motor používal až 10-litrovú náplň. Napriek tomu odporúčal výrobca výmenu oleja každých 1 000 míľ. Auto malo aj ďalšie neduhy. Zadný náhon a nedokonalá zadná náprava sa podpisovali na nevypočítateľných jazdných vlastnostiach, najmä na zlých cestách. Obrovská palivová nádrž v kufri zapríčiňovala veľmi odlišné správanie vozidla podľa toho, či bola plná, alebo v nej bolo len málo paliva. Výroba kultového kupé bola ukončená v roku 1957. Vyrobilo sa ich necelých 1 400 kusov. Nebol to ale zďaleka koniec kariéry. Nahradil ho rovnako fascinujúci roadster. Musel mať ale klasické dvere, čo viedlo k spevneniu podlahy a celého skeletu. Hmotnosť sa tak vyšplhala na 1 420 kg. A hoci motor mal dostatok výkonovej rezervy, pre pneumatiky a brzdy to bola veľká záťaž. Výrobca odporúčal špeciálne obutie a v roku 1961 nahradil bubnové brzdy kotúčovými. Na výrobnej linke ostal až do roku 1963 s počtom 1 858 vyrobených ku­sov.

Väčšina z nich, podobne ako pri kupé, putovala za oceán. V tom istom roku bol Mercedes SL nahradený novým modelom 230 SL, prezývaným Pagoda.

Charakterizovala ho špičková aerodynamika. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 300SL Charakterizovala ho špičková aerodynamika.

Mercedes 300SL je dodnes vyhľadávaným tovarom zberateľov historických vozidiel. Veď v ankete Car of the Century získal titul športového auto storočia. Ceny zrenovovaných exemplárov sa pohybujú na dražbách okolo pol milióna dolárov. Za Mercedesom zrekonštruovaný solitér najstaršieho z existujúcich kupé, navyše s hliníkovou karosériou, zaplatil však na nedávnej aukcii v Arizone anonymný kupec 3,23 milióna eur!

1 debata chyba
Články podľa značiek