Lada 2107 nebola len prezlečeným Fiatom 124

Po tridsiatich rokoch sa svet lúči s legendou. Z výrobných pásov iževského závodu zišla posledná Lada 2107.

07.08.2012 11:37
VAZ 2107 Foto:
Posledná Lada 2107 definitívne uzavrela najúspešnejšiu kapitolu ruskej automobilky (VAZ 2107 na fotografii má vzácne zliatinové disky určené pre najnáročnejšie trhy).
debata (38)

Konštrukcia „Žigulíkov“ s klasickým usporiadaním pohonu je dnes mnohým na smiech, nespĺňa základné bezpečnostné požiadavky a komfortom pokrivkáva za každým mladším hráčom. A bez výnimky to platí aj o poslednom klasickom modeli, ktorým je práve končiaca Lada 2107. Smiať sa z nej by však bola neúcta a nepochopenie zmyslu jej existencie. V čase svojho vzniku totiž patrila k tomu najhonosnejšiemu, čo ste mohli na cestách bývalého Východného bloku stretnúť. A aj keď je dnes z morálneho hľadiska beznádejne zastaraná, ostáva hmatateľnou spomienkou na obdobie, keď výdrž, odolnosť a zachovanie mobility patrili medzi kľúčové požiadavky pri kúpe auta.

Väčšina z nich je dnes už po smrti, v čase... Foto: Lada
VAZ 2107 Väčšina z nich je dnes už po smrti, v čase najväčšej slávy bol však VAZ 2107 jedným z najluxusnejších áut na československých cestách.

V dnešnom, spotrebne orientovanom svete plnom povrchnosti, lacných riešení a dôrazu na multimédiá VAZ 2107 ani žiadna iná Lada s pohonom zadných kolies už nemá miesto. Čas sa však zastaviť nedá a nová doba si žiada nových hrdinov. Zaspomínajme preto na časy, keď tieto autá okupovali titulné stránky motoristických časopisov a ľuďom sa z nich podlamovali kolená.

Kedysi mali ľudia pri nákupe auta úplne iné... Foto: Lada
VAZ 2107 Kedysi mali ľudia pri nákupe auta úplne iné priority než dnes. Muselo byť ľahko opraviteľné a dosť jednoduché na to, aby ste ho svojpomocne spojazdnili aj uprostred dovolenkovej cesty. Lada 2107 spĺňala aj to.

Evolúcia po rusky

Mnohí dodnes rozširujú známe klišé, že Lada 2107 bola len prezlečeným Fiatom 124. Pravdupo­vediac, na prvý pohľad to tak naozaj vyzerá, v skutočnosti však bola výsledkom dlhoročného zdokonaľovania pôvodnej konštrukcie. Zásadne sa nikdy nezmenila, no neustálymi úpravami ju Rusi dotiahli až do štádia, v ktorom bola pri dobrej údržbe takmer nezničiteľná. Len s kvalitou výroby veľmi nepohli, tá bola mizerná od začiatku až do konca. Konštruktéri však nešetrili na materiáloch, ani dimenzovaní najexponovanejších dielcov a už pri návrhu počítali s nedostatočnou údržbou. A to nakoniec rozhodlo.

Krivky Lady 2107 síce pripomínajú Fiat 124 z... Foto: Lada
VAZ 2107 Krivky Lady 2107 síce pripomínajú Fiat 124 z roku 1966, no pod karosériou ukrýva výrazne modifikovanú a odolnejšiu techniku.

Fiat? Ani náhodou

Už prvá Lada 1200 (VAZ 2101) bola, v porovnaní s Fiatom 124, výrazne upraveným autom. Elegantná talianska karoséria to síce dobre maskovala, no v detailoch sa ruské auto od talianskeho konceptu významne odkláňalo. Pôvodný plán znel jednoducho – skopírovať Fiat 124 a prispôsobiť ho výrobe v Togliatti. Sovietski konštruktéri mali zároveň auto upraviť tak, aby vyhovovalo špecifikám miestneho prostredia. A v tom, ako sa ukázalo neskôr, bol hlavný kameň úrazu.

S prvou Ladou 1200 (VAZ 2101) sa Rusi s... Foto: Lada
VAZ 2101 S prvou Ladou 1200 (VAZ 2101) sa Rusi s Talianmi poriadne natrápili. V januári 2000 získal VAZ 2101 titul „Najlepšie ruské auto storočia“

Nie je žiadnym tajomstvom, že na vývojových prácach na VAZ 2101 spolupracovali ruskí aj taliansky konštruktéri. Pre Sovietov to bola novinka a okrem samotného auta sa zároveň zoznamovali aj s technológiami, o ktorých dovtedy len počuli. Ako však vývoj pokračoval, bolo jasné, že s prerodom Fiatu 124 na VAZ 2101 to nebude tak jednoduché.

Pekný, ale príliš jemný

Presne tak charakterizovali Rusi Fiat 124. Obdobiu vývoja prvej Lady sme sa viac venovali v článku Prvú Ladu pre Rusov postavil Fiat, nebudeme preto znova opakovať fakty a v prípade záujmu o načrtnutie pozadia vzniku VAZ-u 2101 odporúčame nazrieť do spomínaného článku.

Už prvá Lada poskytla komfortnejšiu kabínu, než... Foto: Lada
VAZ 21011 Už prvá Lada poskytla komfortnejšiu kabínu, než väčšina vtedajšej automobilovej produkcie (na fotografii je palubná doska modelu VAZ 2101).

S jedlom rastie chuť

Podľa záznamov ruskej automobilky bolo prvých 6 exemplárov VAZ 2101 zmontovaných presne 19. apríla 1970. V polovici augusta (18.8.1970) začala fabrika s predajom prvých kusov a 31. októbra už bolo vyrobených 10 000 Žigulíkov. Rozbehlo sa to naozaj rýchlo. Do výroby a vývoja totiž AvtoVAZ investoval neuveriteľné peniaze. A aj keď sa niektoré z nich nakoniec rozkradli, väčšina skončila tam, kde mala – vo vývojových strediskách, ktoré sa svojim vybavením dali porovnať so západoeurópskymi automobilkami.

V marci 1972 sa objavilo praktické kombi VAZ 2102. Foto: Lada
VAZ 2102 V marci 1972 sa objavilo praktické kombi VAZ 2102.
Po sklopení zadného sedadla sa ložná plocha... Foto: Lada
VAZ 2102 Po sklopení zadného sedadla sa ložná plocha predĺžila na 1,45 m. Výhodou Lady 1200 Combi bol aj o niečo väčší dojazd daný objemnejšou palivovou nádržou (45 l).

Po sedane sa v Togliatti pustili do vývoja praktickejšieho kombi, ktoré sa vo výrobe nakoniec objavilo v marci 1972. Trh ho prijal s otvorenou náručou a kombi sa okamžite stalo nedostatkovým tovarom. Pod označením Lada 1200 Combi (VAZ 2102) sa exportovala aj do Československa. Tu ich väčšina končila v službách VB (Verejná Bezpečnosť), rovnako obľúbené však boli aj medzi súkromnými osobami (ak naň mali, Lady rozhodne neboli lacnými autami). Plochá palivová nádrž s objemom zväčšeným na 45 l a rezervné koleso ukryté naležato pod podlahou sa postarali o praktický tvar kufra, zatiaľ čo upravené pružiny umožnili prevážať ťažší náklad. Kombi zvládlo aj dlhodobé preťažovanie, čo mnohí s obľubou zneužívali.

Lada 1500 (VAZ 2103) udivovala svoju dynamikou,... Foto: Lada
VAZ 2103 Lada 1500 (VAZ 2103) udivovala svoju dynamikou, okamžite sa preto prebojovala do rôznych zložiek polície.

Úspech modelov VAZ 2101 a 2102 však v Togliatti podnietil vývoj novinky, ktorá mala značku posunúť do vyšších sfér. Stalo sa tak v januári 1973, kedy z tretej výrobnej linky zišla prvá Lada 1500 (VAZ 2103). Bolo to auto, ktoré dovtedajšiu produkciu prekonávalo výkonmi, vzhľadom aj výbavou. A tu niekde nenápadne začína príbeh poslednej Lady 2107.

VAZ 2103 používal 116-článkovú rozvodovú reťaz... Foto: Lada
VAZ 2103 VAZ 2103 používal 116-článkovú rozvodovú reťaz (VAZ 2101 mal reťaz kratšiu o dva články), ktorá bola nezničiteľná. Rachotila už ako nová, ale počas celej životnosti nedovolila rozvodom preskočiť ani o zub. O tom sa dnešným moderným agregátom s reťazovými rozvodmi môže len snívať.
Vodič Lady 1500 mal pred sebou rýchlomer... Foto: Lada
VAZ 2103 Vodič Lady 1500 mal pred sebou rýchlomer ociachovaný do 180 km/h a veľký otáčkomer. Pýchou boli aj elektrické hodiny v strede palubnej dosky (väčšina z nich však čoskoro prestala fungovať).

Víťazný február 1976

Lada 1500 bola obrovským úspechom. Dostala elegantnejšiu karosériu s bohato chrómovanou maskou, dekoračné lišty, štyri hlavné svetlomety zabezpečujúce dostatok svetla pri rýchlej jazde a komfortný interiér. Na prístrojovej doske pribudli elektrické hodiny, tlakomer oleja, otáčkomer, či signalizácia nízkej hladiny brzdovej kvapaliny. V roku 1973 predstavovala skutočný vrchol, nielen čo sa týka komfortu, ale aj dynamiky. Okrem mnohých konštrukčných úprav totiž dostala aj úplne nový motor s objemom 1,5 l a výkonom 55 kW (75 k). Práve tento štvorvalec je dodnes považovaný za najlepší motor, aký kedy v Togliatti postavili (s pričinením talianskych konštruktérov).

Od roku 1976 bol novým vrcholným modelom VAZ... Foto: Lada
VAZ 2106 Od roku 1976 bol novým vrcholným modelom VAZ 2106. Do Československa sa dostalo aj niekoľko verzií VAZ 21061 (Lada 1500 S) s motorom aj prevodovkou z VAZ 2103 (Lada 1500). Znie to neuveriteľne, ale posledná Lada 1600 opustila montážnu linku v Togliatti až 28. decembra 2001.

S príchodom výkonnejšej Lady však narástli Rusom krídla. Polícia a funkcionári volali po ešte po väčšom luxuse a dynamike, ktorá by im na vtedajších cestách zaisťovala výsostné postavenie. Vo februári 1976 sa tak narodila prvá skutočná vlajková loď automobilky Lada – model VAZ 2106. Bol ešte luxusnejší, výkonnejší a výborne demonštroval postavenie svojho majiteľa. Pod označením Lada 1600 sa dostal aj do Československa. Nový „Žigulák“ sa okamžite prepracoval do vyšších sfér štátnej správy, medzi sledovacie autá kriminálky a ŠTB a neskôr aj medzi súkromné osoby. Lada 1600 zaistila majiteľovi prestíž a zároveň prezrádzala, že má styky na správnych miestach. Bola to veru zvláštna doba.

Komfortnú kabínu "nulašestky"... Foto: Lada
VAZ 2106 interier Komfortnú kabínu "nulašestky" obdivovali všetci majitelia starších modelov. V komfortných sedadlách väčšinou sedávali štátni funkcionári, neskôr si Ladu 1600 však mohli dovoliť aj bežní občania.

Niektoré žrali, iné zasa nie

Okrem vysloveného luxusu však bola Lada 1600 známa aj svojou vysokou spotrebou. Po vzore Lady 1300 (VAZ 21011) z roku 1974 sa v otázke spotreby Rusom nakoniec veľmi nepodaril ani motor pre Ladu 1600 (VAZ 2106). Kým napríklad Lada 1600 vykazovala pri rýchlosti 140 km/h spotrebu 15,5 l/100 km a Lada 1500 až 16,1 l/100 km, v praxi bola nakoniec Lada 1500 úspornejšia (žrala dokonca menej ako Lada 1300). Lade 1600 nakoniec nepomohlo ani „predĺženie“ prvých dvoch rýchlostných stupňov a stáleho prevodu (úpravy znížili prevádzkové otáčky a akustický komfort). Všeobecne platí, že motory s vŕtaním zväčšeným zo 76 na 79 mm (Lada 1300, Lada 1600) boli výrazne žravejšie, než agregáty s pôvodným vŕtaním (Lada 1200, 1500). A prečo to spomíname? Výborný motor z Lady 1500 sa v modernizovanej podobe neskôr objavil práve pod kapotou prvej Lady 2107.

Lady kombinovali niekoľko druhov spojok,... Foto: Lada
VAZ 21011 Lady kombinovali niekoľko druhov spojok, prevodoviek a rozvodoviek. Hoci bola ich zámena technický možná, výrobca to neodporúčal. Ak ste napríklad namontovali slabšiu spojku z Lady 1200 do Lady 1600, nemala potrebnú životnosť, ak ste to urobili opačne, spojka z Lady 1600 so silnejšou tanierovou pružinou po čase zničila axiálne krúžky na kľukovom hriadeli menšieho motora. Šikovných mechanikov takéto veci na Ladách nikdy nezaskočili (na fotografii je Lada 1300/VAZ 21011 s výkonným, ale pomerne neúsporným motorom 1,3 l).

V znamení novej generácie – VAZ 2105

Rok 1980 sa niesol v znamení príchodu úplne novej generácie sedanu VAZ 2105. Nové tvary, mierne upravená technika a komfortnejší interiér vyvolávali zdanie absolútnej novinky a tak nebolo prekvapením, že po prvých kusoch sa zľahla zem. Samotný výrobca pritom hovoril skôr len o výraznejšej modernizácii typu Lada 1300 (VAZ 21011).

VAZ 2105 (motor 1,3 l) mal rozvody hnané tichým... Foto: Lada
VAZ 2105 VAZ 2105 (motor 1,3 l) mal rozvody hnané tichým remeňom s predpokladanou životnosťou 60 000 km (originál mal 122 zubov), VAZ 21053 (motor 1,5 l) ostal verný nezničiteľnej reťazi.

Rovnako očakávaná bola novinka aj medzi československými motoristami. Do ČSSR sa dostali najmä exempláre poháňané motorom s objemom 1,3 l (Lada 1300 S, Lada Nova), no niekoľko vyvolených malo to šťastie a usadlo do verzie VAZ 21053 s upraveným motorom z Lady 1500 (nový karburátor OZON sa staral o jej nižšiu spotrebu a vrtuľa pred chladičom bola hnaná trvalo od motora, nie cez elektromotor). Tu sa znova potvrdilo, že motory s objemom 1,5 l boli v praktickej prevádzke úspornejšie ako menší agregát z modelu Lada 1300 S (VAZ 2105 mal navyše interiér čalúnený lacnejšími materiálmi, VAZ 21053 mal okrem výkonnejšieho motora aj lepšiu výbavu).

V marci 1981 vyrobila Lada už 6 000 000 áut.... Foto: Lada
VAZ 2105 V marci 1981 vyrobila Lada už 6 000 000 áut. Jubilejným vozidlom bol VAZ 2105 (na obr.). V auguste 1982 to už bolo 7 000 000 áut. Jubilantom bol v tomto prípade VAZ 2107. Menej známou verziou bol VAZ 21055 s naftovým motorom 1.5 D. Bola to ruská konštrukcia, mal výkon 37 kW (50 k) a Ladu rozbehol na 125 km/h. Na opačnom konci stála verzia VAZ 21059 s rotačným motorom, výkonom 103 kW (140 k) a max. rýchlosťou 180 km/h.

Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ

S príchodom modelu VAZ 2105 sa začali sťahovať mraky aj nad dovtedajšou vlajkovou loďou – Ladou 1600. Novým kráľom sa mala stať limuzína, ktorá bude tvarovo vychádzať z modernej „nulapäťky“, no prinesie viac luxusu a optického odlíšenia od „ľudovejších“ modelov. Stalo sa tak presne 11. marca 1982, kedy z výrobných liniek zišiel prvý sériový VAZ 2107 – nová vlajková loď z Togliatti.

VAZ 2107 svojimi výkonmi aj komfortom prekonal... Foto: Lada
VAZ 2107 VAZ 2107 svojimi výkonmi aj komfortom prekonal dovtedajšieho kráľa - model VAZ 2106 (na fotografii exportná verzia Lady 2107).

Novinka dostala veľkú chrómovanú masku chladiča, zadnú kapotu bez prelisov, iné zadné združené svetlomety, lepšiu elektrickú výbavu a podstatne komfortnejšiu kabínu. Mimoriadne elegantná palubná doska s novým rozvrhnutím disponovala stredovým panelom s ďalšími prepínačmi a elektrickými hodinami a jej prístrojový panel bol novodobou interpretáciou toho z Lady 1600 (VAZ 2105 mal prístrojový panel naopak pomerne skromný).

Z tejto kabíny (VAZ 2107) sa kedysi ľuďom... Foto: Lada
VAZ 2107 Z tejto kabíny (VAZ 2107) sa kedysi ľuďom podlamovali kolená. Luxusnejšiu Ladu so zadným pohonom nezoženiete.

Už na pohľad bola novinka hodná titulu vlajkovej lode. Keď sa prvé kusy objavili v Československu, bola o ne napriek obrovskej cene doslova bitka. Kto dovtedy šetril na VAZ 2105, okamžite zmobilizoval všetky skryté zdroje a počítal, či to vydá na „nulasedmičku“. Pri pohľade na dnešné hrdzavé a polorozpadnuté Lady 2107 roztrúsené po zapadnutých dedinkách a osadách je len ťažko uveriteľné, akú auru výnimočnosti okolo seba kedysi šírili.

Vzácna fotografia prototypu VAZ 2107 z roku... Foto: Lada
VAZ 2107 Vzácna fotografia prototypu VAZ 2107 z roku 1978. Zadné združené svetlomety pripomínajúce Ladu 1600 sa do sériovej výroby nakoniec nedostali.

Lesk a bieda „ruského Detroitu“

V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch boli Lady v Československu mimoriadne žiadanými autami. Objektívne patrili medzi to najlepšie, čo ste vedeli kúpiť a s ich vlastníctvom sa automaticky viazala akási prestíž. Treba však poznamenať, že aj v časoch najväčšej slávy bojovali so slabým dielenským spracovaním. V niektorých prevádzkach v Togliatti panovala horšia pracovná morálka a na linkách sa strácali veci. Kradlo sa však všade, svoje o tom vie napríklad aj Citroën, ktorého manažéri šaleli z toho, ako sa v Rumunsku za pochodu rozkrádali sklady na výrobu Oltcitov.

Kombi VAZ 2104 prišlo až po sedane VAZ 2107. Do... Foto: Lada
VAZ 2104 Kombi VAZ 2104 prišlo až po sedane VAZ 2107. Do ČSSR sa dovážalo len s motorom 1,3 l (VAZ 2105), až neskôr sa objavili väčšie agregáty s jednobodovým vstrekovaním (na fotografii exportná verzia s motorom 1,5 l/VAZ 21053).

Napriek priemernému dielenskému spracovaniu však Lady patrili medzi veľmi spoľahlivé autá. Mali obrovskú mechanickú výdrž a keď sa o ne človek staral, nesklamali ani v najťažších podmienkach. Výborne sa hodili na jazdu s prívesom. Zatiaľ čo Škodovky, Wartburgy, či Dacie ste pri ťahaní ťažkých prívesov v lete rýchlo unavili, Lady to zvládli bez mihnutia oka. Síce sa im v obrovských horúčavách nechcelo štartovať (v rozpálenom karburátore sa veľmi rýchlo odparoval benzín), ale inak to bol nezmar. Ich najväčším tromfom však dodnes ostáva jednoduchá opraviteľnosť. Stačila dielňa vybavená niektorými základnými prípravkami a jej mechanici boli schopní na počkanie opraviť čokoľvek.

Na ruskom trhu jazdili aj predĺžené verzie v... Foto: Lada
VAZ 2104 Na ruskom trhu jazdili aj predĺžené verzie v sanitnej úprave.

S prechodom na trhové hospodárstvo sa však ekonomické pomery v Rusku zmenili. Ubudlo zákazníkov vyhľadávajúcich robustné ruské auto a predaje prudko klesali. Fabrika v Togliatti súrne potrebovala partnera, no ako sa čoskoro ukázalo, najskôr musela naplniť vrecká niektorých záujmových skupín. Vývoj bol až na druhom mieste. Dnešná produkcia sa s tou spred niekoľkých rokov nedá porovnať. Samara s predným pohonom to mala rozbehnuté veľmi dobre, zastihla ju však nová doba a zmena priorít.

Vysokú úroveň konštrukčného návrhu týchto áut... Foto: Lada
VAZ 2107 Vysokú úroveň konštrukčného návrhu týchto áut často sabotovala chabá úroveň spracovania a rozkrádanie materiálu priamo na výrobných linkách.

To je však už iný príbeh. Dnes sa z kedysi mocnej fabriky hrnú preznačkované Renaulty (Lada Largus), modely so zastaranou konštrukciou (Lada Priora), alebo autá, ktoré majú podľa diktátu Renaultu cenovo podliezť dokonca Daciu Logan (Lada Granta). S Ladou 2107 tak neodišiel len posledný model s pohonom zadných kolies, no zároveň skončila aj éra mimoriadnych úspechov a autonómie tejto bezpochyby zaujímavej ruskej automobilky.

38 debata chyba
Články podľa značiek