Renault 16: Praotec hatchbackov oslavuje 50 rokov

Celkom prvý hatchback to nebol, no rozhodne to bolo prvé auto s piatimi dverami a variabilným interiérom v strednej triede. Sám veľký Stirling Moss sa o ňom vyjadril, že nič inteligentnejšie na štyroch kolesách ešte nevidel. Úspech na seba nenechal dlho čakať. Renault 16 sa po premiére stal okamžite európskym Autom roka 1965.

13.06.2015 06:00
debata (2)
Renault 16 bol ranou priamo do čierneho.... Foto: Renault
Renault 16 - história Renault 16 bol ranou priamo do čierneho. Automobilka totiž vycítila, že v šesťdesiatych rokoch prichádza čas na praktické, ale komfortné rodinné auto.

V šesťdesiatych rokoch mala už povojnová Európa, aspoň tá západná, to najhoršie za sebou. Nižšia nezamestnanosť a rastúce príjmy umožnili ľudom dopriať si viac luxusu. A rodilo sa aj viac detí. Lenže automobilky nemali dobre situovaným rodinám čo ponúknuť. Autá strednej a vyššej triedy zostávali totiž verné klasickej koncepcii sedanov, ktorá bola veľmi nepraktická. Platilo to aj o Renaulte, z ktorého liniek schádzal síce moderný, ale lacný Renault 4 a vo vyšších triedach ho zastupoval zastaraný model Fregate (1950) s motorom vzadu. Vtedajší šéf automobilky Pierre Dreyfus vycítil, že nastal čas na zmenu.

Začalo sa na čistom hárku papiera

Zo stola zmietol modernizáciu Fregate so 6-valcovým motorom, ktorú predtým podporoval, a v roku 1961 odštartoval vývoj od základu novej vlajkovej lode s kódovým označením 115. „Autá už nesmú byť len štyri sedadlá a kufor. Musíme sa na ne pozerať ako na celok,“ vyjadril sa na konto nového projektu. Dizajn zveril do rúk slávneho francúzskeho dizajnéra Gastona Jucheta, mimochodom, tiež experta na aerodynamiku a na čelo tímu inžinierov postavil Yvesa Georgesa. Zadanie bolo jasné. Novinka musí byť elegantná a pohodlná ako limuzína, no zároveň priestranná ako kombi. Drayfus z týchto dôvodov trval na prednom náhone. Inak mali inžinieri aj dizajnéri voľné ruky.

Dizajn R16 navrhol známy francúzsky dizajnér... Foto: Renault
Renault 16 - história Dizajn R16 navrhol známy francúzsky dizajnér Gaston Juchet. Práve on stojí za koncepciou hatchbacku, ktorá bola v tom čase veľkou vzácnosťou.

Gaston Juchet navrhol modernú koncepciu hatchbacku s výklopnou zadnou stenou, čo bolo v tom čase stále raritou. Renault s ňou už však slávil úspech vďaka ľudovému modelu R4, ktorý uviedol na trh v roku 1960. To ho uistilo o správnosti rozhodnutia. Juchet v záujme ponuky maximálneho priestoru pridal ešte vysokú stavbu karosérie a obrovské presklené plochy. Šestnástka tak dostala až tri okná na každej strane. Strecha bola po krajoch zvýšení a lemovaná ozdobnými lištami, ktoré prechádzali až k zadným svetlám a zároveň plnili funkciu odtokových hrán. Zvláštny pagodovitý tvar strechy sa zas staral o potrebnú tuhosť karosérie, keďže v interiéri zmizla priečka medzi kufrom a priestorom pre cestujúcich.

Zvláštnosťou R16 sa stali tri veľké bočné okná,... Foto: Renault
Renault 16 - história Zvláštnosťou R16 sa stali tri veľké bočné okná, ktorá presvetľovali priestranný interiér. Zadná časť strechy sa postupne zvažovala až k svetlám. Zadné veko sa otváralo aj s oknom, takže tu boli zrazu piate dvere.

Typickým znakom R16 sa stala predná maska s hliníkovou mriežkou a „zobáčikom“, ktorú lemovali po stranách moderné obdĺžnikové svetlá. Nárazníky boli pochopiteľne ešte chrómované. Auto malo pomerne ostré tvary, ktoré kontrastovali s vtedajšou produkciou vyznávajúcou oblé línie. Renault R16 síce nepôsobil tak futuristicky ako Citroën DS, no rozhodne bol veľmi novátorský. A to platilo aj o jeho technike. Pod prednou kapotou totiž skrýval ľahký celohliníkový motor s objemom 1 470 kubických centimetrov. Renault síce tvrdí, že bol prvým na svete, ale nie je to pravda. Prvenstvo patrí v tomto smere Škode 1000 MB. Pozdĺžne uložený motor bol navyše umiestnený až za prednou nápravou a prevodovkou, teda naopak, ako je to bežné, čo zlepšovalo rozloženie hmotnosti, a tým aj jazdné vlastnosti.

Priestranný ako kombi, elegantný ako limuzína

Na predné kolesá pripadalo 55 a na zadné 45 % hmotnosti auta. A pod prednú kapotu sa ešte bez problémov zmestilo rezervné koleso. Prevody štvorstupňovej „skrine“ ste radili pákou na palubnej doske. Rozmery zodpovedali vtedajšej strednej triede. Na dĺžku mal Renault16 4 257 a na šírku 1 620 mm. Výškou 1 450 mm však rozhodne vytŕčal z radu. S rázvorom náprav to bolo trochu komplikovanejšie. Renault udával veľkorysú hodnotu 2 650 mm, lenže kľuková zadná náprava bola odpružená priečne umiestnenými skrutnými tyčami, čo spôsobilo, že na ľavej strane malo auto o 70 mm dlhší rázvor ako na pravej. Áno, zadné kolesá neboli umiestnené v jednej osi. Lenže touto zvláštnosťou sa vyznačoval už starší Renault 4 a neskôr dokonca aj Renault 5.

Nový Renault dostal modernú koncepciu s pohonom... Foto: Renault
Renault 16 - história Nový Renault dostal modernú koncepciu s pohonom oboch náprav. Jeho motor bol otočený prevodovkou vpred. Tým sa posunulo ťažisko auta viac do stredu. A pod prednú kapotu sa ešte zmestilo rezervné koleso.

Priemyselná špionáž fungovala v tom čase vo veľkom. Šepká sa, že keď konkurenčný Citroën zistil, čo sa chystá v Renaulte, zastavil vývoj nového modelu, ktorý mal stál medzi ľudovým 2CV a luxusným DS. Jednoducho pochopil, že konkurovať šestnástke nemá zmysel. Ten prišiel nakoniec v podobe Citroënu GS až v roku 1970. To znamenalo pre Renault obrovskú výhodu. Svoju novinku totiž predstavil na autosalóne v Ženeve po štvorročnom vývoji už v roku 1965. Ešte predtým mala er-šestnástka domácu premiéru na Azúrovom pobreží, a to už v januári. Na produkciu R16 vybudoval Renault nový závod v Sandouville neďaleko Le Havre. Prvé kusy zišli z linky v marci. Úspech bol okamžitý.

Interiér bol veľmi moderný a vzdušný. Umožnil... Foto: Renault
Renault 16 - história Interiér bol veľmi moderný a vzdušný. Umožnil to rázvor s hodnotou až 2 650 mm. Miesto uvoľnila aj radiaca páka, ktorá našla svoje miesto na palubnej doske.

Do predaja sa R16 dostal najprv so spomínaným 4-valcom s objemom 1,4 litra, ktorý dával 55 koní, teda približne 40 kilowattov, a vo vyššom stupni vybavenia GL. Okamžite získal titul európskeho auta roka 1966. Udelila mu ho porota 32 novinárov. V tomto ročníku porazil Rolls-Royce Silver Shadow či Odsmobile Toronado. A nadšení boli aj zákazníci. Bodaj by nie. Rodiny dostali do rúk konečne niečo moderné a praktické. Široké dvere a vysoká strecha umožňovali ľahký prístup do kabíny a kufor nemal súpera. Interiér bolo možné usporiadať až v dvanástich pozíciách. Zadné sedadlá boli totiž posuvné, sklopné aj demontovateľné. Odviezť ste tak mohli od 350 až do 1 200 litrov nákladu!

Verejnosť bola nadšená

Vytvoriť ste mohli aj lôžkovú úpravu, čo znamená, že v er-šestnástke sa mohli v relatívnom pohodlí vyspať dvaja dospelí. A nakladanie batožín? Nebolo nič jednoduchšie. Stačilo otvoriť piate dvere, ktoré sa vyklápali aj s oknom. Renault16 pritom rozmaznával posádku mimoriadne komfortným pružením. Prepruženie predných kolies bolo 200 a zadných až 300 mm. To je dnes nepredstaviteľné. Nový Renault si tak dokázal poradiť aj s veľmi nekvalitnými cestami. A čo nezvládal podvozok, odfiltrovali mäkko čalúnené sedadlá. Výkon motora stačil, keďže R16 vážil len 980 kg. Maximálna rýchlosť sa pohybovala okolo 140 km/h. Na R16 sa začala znášať chvála aj od známych osobností či novinárov.

Zadné posuvné, sklopné a demontovateľné sedadlá... Foto: Renault
Renault 16 - história Zadné posuvné, sklopné a demontovateľné sedadlá umožňovali dovtedy nevídanú variabilitu. Kufor bolo možné zväčšiť z 350 až na 1 200 litrov.

Slávny pretekár Stirling Moss doslova povedal „ Niet pochýb o tom, že Renault R16 je najinteligentnejšie navrhnuté auto, aké som kedy videl.“ A manažérom britských automobiliek rovno odkázal, aby si jeden kúpili, nech vidia, ako sa má robiť auto. Obdivom k R16 sa netajil ani Patrick Le Quément, neskorší šéfdizajnér Renaultu. „Zobáčik“ na prednej maske R16 neskôr implantoval do modelov Laguna, Mégane a Scénic, lenže o dobrých tridsať rokov neskôr. Predaje sa rozbehli prakticky okamžite. Kombináciou elegancie, variability a vypracovaním na úrovni prémiovej triedy trafil Renault klinec priamo po hlavičke. Len za prvý celý rok predaja, teda v roku 1966, sa pre novinku francúzskej automobilky rozhodlo 68 916 zákazníkov. O tri roky už toto číslo vzrástlo na 193 698 exemplárov.

Prvé verzie s motorom 1,4 litra dosahovali... Foto: Renault
Renault 16 - história Prvé verzie s motorom 1,4 litra dosahovali maximálnu rýchlosť 142 km/h. Neskôr pribudol aj väčší silnejší motor vo verzii TA s objemom 1,6 litra a výkonom 61 kW.

Renault sa úspechom nedal zaskočiť a na er-šestnástke neustále pracoval. Na jar v roku 1968 sa na trhu objavila výkonnejšia verzia 16 TS s motorom 1 565 ccm a výkonom 83 koní (61 kW). Maximálna rýchlosť vzrástla na 160 km/h. Interiér zušľachtil nový prístrojový panel, ale aj niekoľko inovácií, napríklad dvojrýchlostné stierače, vyhrievanie zadného okno a väčšie zadné svetlá. Na autosalóne v Paríži debutovala o rok neskôr verzia 16TA s elektronicky ovládanou 3-rýchlostnou automatickou prevodovkou, od roku 1971 dostupnou pre všetky verzie. A v roku 1970 pribudli v sériovej výbave bezpečnostné pásy na predných sedadlách. V roku 1972, teda sedem rokov od spustenia produkcie, zišiel z liniek v Sandouville Renault 16 s poradovým číslo jeden milión.

Čerešničkou na torte bola verzia XT

Najväčšia bomba sa ešte len chystala. Parížsky autosalón 1973 sa stal svedkom premiéry najvýkonnejšej verzie R16 TX. Objem 4-valca vzrástol na 1 647 ccm a jeho výkon na 93 koní (68,4 kW), takže er-šestnástka atakovala maximálnu rýchlosť 170 km. To aj vďaka novej 5-stupňovej prevodovke. Na ulici ste tento francúzsky „hothatch“ rozpoznali vďaka štvorici hranatých svetlometov a veľkým „blinkerom“, ktoré boli umiestnené horizontálne pod reflektormi. Bežné kolesá vystriedali disky od Gordiny. A nešetrilo sa ani na luxuse. Predné okná ovládali elektromotory a odomykanie uľahčovalo centrálne zamykanie. Za príplatok ste si mohli dovoliť klimatizáciu! V tom čase to bol skutočný luxus.

V roku 1973 prišla na rad najslávnejšia verzia... Foto: Renault
Renault 16 - história V roku 1973 prišla na rad najslávnejšia verzia TX, ktorá mala pod kapotou takmer 69 kilowattov. Líšila sa štvoricou predných svetiel a diskami Gordini.

V roku 1975 došlo k striedaniu stráží. Renault predstavil nástupcu v podobe Renaultu 20 – opäť s karosériou hatchback či skôr liftback. Lenže stará er-šestnástka sa stále tešila veľkej popularite. Až polovica produkcie putovala pritom za hranice Francúzska, dokonca aj do USA. Zastaviť výrobu nemalo zmysel a tak sa tento revolučný model udržal na linkách ešte neuveriteľných päť rokov. Absolvoval dokonca pár zmien. V roku 1974 dostal napríklad plastovú prednú mriežku a od roku 1978 aj cúvacie zadné svetlá či bezpečnostné pásy na zadných sedadlách ako súčasť štandardnej výbavy. Posledné kusy zmontovali v Sandouville v januári roku 1980.

Za 15 rokov zišlo z liniek závodu v Sandouville... Foto: Renault
Renault 16 - história Za 15 rokov zišlo z liniek závodu v Sandouville 1 486 000 exemplárov. Koncepcii hatchback ostal verný aj nástupca - Renault 20.

Počas 15-ročnej kariéry mala er-šestnástka na konte fantastických 1 846 000 predaných exemplárov. Najsilnejším rokom bol rok 1970, keď dosiahol odbyt 193 698 kusov. V čase, keď Renault skončil výrobu R16, mala už takmer každá európska automobilka v ponuke hatchbcak. Renault však ostal tejto koncepcii verný vo vyšších triedach až dodnes. Výklopné zadné dvere mali s výnimkou Renaultu 21 aj modely 20, 30, 25, Safran, Laguna či Vel Satis. Jednoducho. R16 bol pre Renault obrovský úspech. Dnes sa mu bohužiaľ o čomsi podobnom môže len snívať. Súčasná Laguna totiž patrí k prepadákom. Na odkaze R16 by však mohla stavať jej nástupkyňa, ktorá by sa mala predstaviť už v júni.

Renault 16 - história
Renault 16 - história
+36Renault 16 - história

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault 16
Články podľa značiek