Mitsubishi ASX je malým Outlanderom

Nečakaný úspech malého mestského crossoveru Nissan Qashqai nenechal konkurenciu ľahostajnou. Po Škode Yeti a Dacii Duster tak prichádza so svojím malým SUV aj Mitsubishi.

01.05.2010 05:52
Mitsubishi ASX Foto:
Mitsubishi ASX
debata

Japonský expert na „štvorkolky“ sa novým modelom ASX pochválil na nedávnom ženevskom autosalóne. Pre Mitsubishi však znamená viac než len ďalší prírastok výrobného programu. V ASX totiž debutuje úplne nový dieselový motor vyvinutý vo vlastnej réžii a nové ekologické technológie.

Mitsubishi ASX Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX

V porovnaní s Outlanderom je ASX s dĺžkou 4295 mm kratšie až o 37 centimetrov. Prednou maskou „jet-fighter“ sa však sebavedomo hlási k svojmu väčšiemu súrodencovi na platforme ktorého je postavený.

Aj v interiéri využíva ASX množstvo komponentov známych z Otlanderu, napríklad prístrojový panel a panel klimatizácie a audia. Samozrejme, v porovnaní s ním má ASX len dva rady sedadiel. Zato ponúka veľmi slušný batožinový priestor 416 litrov, čo je viac, než majú klasické autá nižšej strednej triedy.

Mitsubishi ASX Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX

Vo výbave pribudli moderné prvky ako bezkľúčové otváranie a štartovanie, navigácia so 7-palcovým monitorom, veľkoplošná panoramatická strecha či špičkové audio Rckford Fosgate s výkonom 710 W. O bezpečnosť pasažierov sa bude starať štandardne stabilizačný systém ESP a sedem airbagov vrátane kolenného pre vodiča. Mitsubishi si tak trúfa na päť bezpečnostných hviezdičiek v testoch Euro NCAP.

Mitsubishi ASX Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX

Hlavnou zbraňou ASX sa má však stať nový hliníkový dieselový štvorvalec 1.8 DI-D (110 kW/150 k), ktorý vyvinulo Mitsubishi spolu s Mitsubishi Heavy Industries. Ten by mal nahradiť a úplne zatieniť motory TDI od Volkswagenu, ktoré Mitsubishi doteraz využívalo. Pôjde o prvý dieselový motor na svete s variabilným časovaním sacích ventilov a vôbec najnižším kompresným pomerom 14,9 : 1. Ten prináša tomuto revolučnému agregátu mimoriadnu životnosť a hladký chod.

Mitsubishi ASX Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX

Benzínovú alternatívu zastúpi štvorvalec 1.6 MIVEC (86 kW/117 k), ktorý vznikol úpravou motor 1.5, používanom v Colte. Pre oba motory je pripravená 6-stupňová prevodovka, no najmä ekologický balíček ClearTec, ktorý zahŕňa stop-štart systém, rekuperáciu brzdnej energie a pneumatiky s nízkym valivým odporom. V neposlednom rade je tu aj výhoda nízkej hmotnosti. ASX je v porovnaní s Outlanderom ľahšie až o 300 kg! Bohužiaľ, Mitsubishi nezverejnilo to najdôležitejšie – údaj priemernej spotreby.

Mitsubishi ASX Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX

Pre dieselovú verziu bude pripravený pohonom štyroch kolies AWC, známym z Outlanderu. V automatickom móde dokáže preniesť na zadné kolesá 50 percent hnacieho momentu. V ľahkom teréne môže ťažiť aj elektronickej kontroly rozjazdu a zjazdu z kopca. Aj predná náprava McPherson, zadná viacprvková náprava či riadenie a brzdy pochádzajú z Outlanderu. ASX z neho preberá až 70 percent podvozkových komponentov.

Mitsubishi ASX Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX

Od ASX si Mitsubishi veľa sľubuje. Trh kompaktných crossoverov vzrástol totiž od roku 2005 takmer päťnásobne. Vyrábať sa bude výlučne v japonskom závode v Okazaki. Na Európske trhy by sa mal dostať už začiatkom leta. V Japonsku sa predáva pod označením RVR.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4295/1770/1615
Rázvor náprav (mm) 2670
Batožin. priestor/nádrž (l) 416
Technické údaje
Motor 1.6 MIVEC 1.8 DI-D 4×2 1.8 D-ID 4×4
Počet valcov/ventilov 4/116 DOHC 4/116 DOHC 4/116 DOHC
Max. výkon (kW/min-1) 86/6000 110/4000 110/4000
Max. krút. moment (Nm/min-1) 152/4000 300/2000 300/2000
Max. rýchlosť (km/h) 183 200 198
0 – 100 km/h (s) 11,4 9,7 9,7

.

debata chyba
Články podľa značiek