BMW chce head-up displej pre motocykle. Bude v prilbe

Ďalšou technológiou zo sveta áut, ktorá by mohla zakrátko preniknúť do motoriek, je head-up displej. BMW Motorrad už má riešenie.

Na zobrazenie údajov využíva head-up displej sklíčko pred
pravým okom jazdca.
Na zobrazenie údajov využíva head-up displej sklíčko pred pravým okom jazdca.
Autor: BMW Motorrad

BMW má s head-up displejom dlhoročné skúsenosti, napokon bola to práve mníchovská automobilka, ktorá predstavila prvý sériový head-up displej v BMW radu 5, a to už v roku 2003. Po dvanástich rokoch ukazuje jeho derivát určený pre motorky. No keďže väčšina motocyklov nemá čelné sklo, zabudovala ho do experimentálnej prilby. Efekt je ale rovnaký.

Vodič vidí informácie priamo vo svojom zornom poli. Nemusí sa teda pozerať na palubnú dosku a môže sa sústrediť na okolie. BMW je presvedčené, že pri motorkách je prínos head-up displeja pre bezpečnosť ešte významnejší ako pri autách. Displej pritom možno naprogramovať podľa osobných preferencií. Pre zvýšenie bezpečnosti ale nemecký výrobcaodporúča zobrazenie len najpotrebnejších údajov.

Head-up displej v prilbe funguje podobne ako pri autách.
Dôležité informácie sa zobrazujú v zornom poli jazdca. Všetko riadi
jednotka na riadidlách. Batérie umožňujú päť hodín bezproblémovej
prevádzky.
Head-up displej v prilbe funguje podobne ako pri autách. Dôležité informácie sa zobrazujú v zornom poli jazdca. Všetko riadi jednotka na riadidlách. Batérie umožňujú päť hodín bezproblémovej prevádzky.

Napríklad údaje o technickom stave motocykla, tlaku vzduchu v pneumatikách, hladiny oleja a paliva, okamžitej rýchlosti a zaradenom rýchlostnom stupni, maximálnej povolenej rýchlosti či zobraziť dopravné značky, ako aj výstrahy pred prípadnými nebezpečenstvami. Rovnako možné je premietanie piktogramov navigácie. Helma so zabudovaným displejom navyše vďaka kamere ponúka možnosť zhotoviť videozáznam z jazdy.

Druhá kamera, snímajúca pohľad dozadu, by v budúcnosti mohla slúžiť aj ako akési „virtuálne spätné zrkadlo“. Táto technológia v neposlednom rade poskytuje možnosť vizualizácie ostatných jazdcov v skupine motocyklistov. Vodič tak má po celý čas prehľad o tom, kde sa jeho spoločníci nachádzajú. Na ovládanie helmy, ktorá je okrem iného vybavená aj integrovaným minipočítačom a reproduktormi, slúži riadiaca jednotka BMW Motorrad, umiestnená v ľavej časti riadidiel.

Experimentálna prilba tiež obsahuje prednú a zadnú kameru.
Umožňuje tak vytvárať záznam z jazdy ale aj funkciu spätného zrkadla.
Experimentálna prilba tiež obsahuje prednú a zadnú kameru. Umožňuje tak vytvárať záznam z jazdy ale aj funkciu spätného zrkadla.

Čítajte viac

Jazdcovi dovolí ovládať kameru a pohodlne si vyberať požadované informácie. Dobrou správou je, že technológia na zobrazovanie dôležitých informácií sa dá zabudovať aj do súčasných prílb bez toho, aby negatívne ovplyvňovala pohodlie či bezpečnosť jazdca. Vďaka dvom vymeniteľným batériám dokáže systém fungovať až päť hodín. BMW Motorrad plánuje v priebehu najbližších rokov zaviesť túto inovatívnu technológiu do sériovej výroby.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Banské nešťastie na Ukrajine

Pri nešťastí v čínskej uhoľnej bani zomrelo 21 baníkov

03.12.2016 10:09

Čínski banskí záchranári potvrdili smrť 21 baníkov, ktorí začiatkom tohto týždňa uviazli pod zemou po nehode v uhoľnej bani na severovýchode Číny.

Programová konferencia strany Smeru 2016, robert fico, fico

Na sneme Smeru dôjde k dvom personálnym zmenám

03.12.2016 10:02

Smer čaká o týždeň snem v Prešove, na ktorom má dôjsť k personálnym zmenám.

euro, peniaze, hotovosť

USA zablokovali predaj filiálky nemeckého Aixtronu Číňanom

03.12.2016 09:50

Spojené štáty zablokovali predaj americkej filiálky nemeckej technologickej firmy Aixtron čínskemu fondu.

Donald Trump

Trump telefonoval s vodcami Taiwanu, Singapuru a Filipín. Riskuje hnev Číny

03.12.2016 08:50

Trump absolvoval telefonický rozhovor s taiwanskou prezidentkou Cchaj Jing-wen. Spojené štáty pritom majú s Taiwanom od roku 1979 prerušené diplomatické vzťahy.