BMW chce head-up displej pre motocykle. Bude v prilbe

Ďalšou technológiou zo sveta áut, ktorá by mohla zakrátko preniknúť do motoriek, je head-up displej. BMW Motorrad už má riešenie.

Na zobrazenie údajov využíva head-up displej sklíčko pred
pravým okom jazdca.
Na zobrazenie údajov využíva head-up displej sklíčko pred pravým okom jazdca.
Autor: BMW Motorrad

BMW má s head-up displejom dlhoročné skúsenosti, napokon bola to práve mníchovská automobilka, ktorá predstavila prvý sériový head-up displej v BMW radu 5, a to už v roku 2003. Po dvanástich rokoch ukazuje jeho derivát určený pre motorky. No keďže väčšina motocyklov nemá čelné sklo, zabudovala ho do experimentálnej prilby. Efekt je ale rovnaký.

Vodič vidí informácie priamo vo svojom zornom poli. Nemusí sa teda pozerať na palubnú dosku a môže sa sústrediť na okolie. BMW je presvedčené, že pri motorkách je prínos head-up displeja pre bezpečnosť ešte významnejší ako pri autách. Displej pritom možno naprogramovať podľa osobných preferencií. Pre zvýšenie bezpečnosti ale nemecký výrobcaodporúča zobrazenie len najpotrebnejších údajov.

Head-up displej v prilbe funguje podobne ako pri autách.
Dôležité informácie sa zobrazujú v zornom poli jazdca. Všetko riadi
jednotka na riadidlách. Batérie umožňujú päť hodín bezproblémovej
prevádzky.
Head-up displej v prilbe funguje podobne ako pri autách. Dôležité informácie sa zobrazujú v zornom poli jazdca. Všetko riadi jednotka na riadidlách. Batérie umožňujú päť hodín bezproblémovej prevádzky.

Napríklad údaje o technickom stave motocykla, tlaku vzduchu v pneumatikách, hladiny oleja a paliva, okamžitej rýchlosti a zaradenom rýchlostnom stupni, maximálnej povolenej rýchlosti či zobraziť dopravné značky, ako aj výstrahy pred prípadnými nebezpečenstvami. Rovnako možné je premietanie piktogramov navigácie. Helma so zabudovaným displejom navyše vďaka kamere ponúka možnosť zhotoviť videozáznam z jazdy.

Druhá kamera, snímajúca pohľad dozadu, by v budúcnosti mohla slúžiť aj ako akési „virtuálne spätné zrkadlo“. Táto technológia v neposlednom rade poskytuje možnosť vizualizácie ostatných jazdcov v skupine motocyklistov. Vodič tak má po celý čas prehľad o tom, kde sa jeho spoločníci nachádzajú. Na ovládanie helmy, ktorá je okrem iného vybavená aj integrovaným minipočítačom a reproduktormi, slúži riadiaca jednotka BMW Motorrad, umiestnená v ľavej časti riadidiel.

Experimentálna prilba tiež obsahuje prednú a zadnú kameru.
Umožňuje tak vytvárať záznam z jazdy ale aj funkciu spätného zrkadla.
Experimentálna prilba tiež obsahuje prednú a zadnú kameru. Umožňuje tak vytvárať záznam z jazdy ale aj funkciu spätného zrkadla.

Čítajte viac

Jazdcovi dovolí ovládať kameru a pohodlne si vyberať požadované informácie. Dobrou správou je, že technológia na zobrazovanie dôležitých informácií sa dá zabudovať aj do súčasných prílb bez toho, aby negatívne ovplyvňovala pohodlie či bezpečnosť jazdca. Vďaka dvom vymeniteľným batériám dokáže systém fungovať až päť hodín. BMW Motorrad plánuje v priebehu najbližších rokov zaviesť túto inovatívnu technológiu do sériovej výroby.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Dobrý anjel

DOBRÝ ANJEL - nezisková organizácia

27.03.2017 00:02

Systém, ktorý pravidelnými mesačnými finančnými príspevkami pomáha rodinám s deťmi, kde je niekto chorý na rakovinu, alebo dieťa trpí na inú zákernú diagnózu.

SOLAR Hvezdáreň Senec

SOLAR Hvezdáreň Senec

26.03.2017 23:52

Astronomické združenie SOLAR Hvezdáreň Senec.

Rusko, prehliadka, vrtuľník

Nehodu vojenského vrtuľníka na Ukrajine neprežilo 5 ľudí

26.03.2017 21:42

Životy piatich ľudí si vyžiadala nehoda vrtuľníka ukrajinskej armády, ktorý sa zrútil blízko vojnovej oblasti na východe Ukrajiny.

Bojko Borisov

V odhadoch výsledkov bulharských volieb vedie GERB

26.03.2017 20:18

Najlepší výsledok v predčasných parlamentných voľbách v Bulharsku dosiahla podľa prvých odhadov stredopravicová strana Občania za európsky rozvoj Bulharska.