Alpine Vision Concept: Zrod legendy je za dverami. Má 300 koní

Je to zatiaľ koncept, ale na 80 % zhodný so sériovým modelom. Ľahké, výkonné a obratné kupé Alpine s motorom v strede sa totiž v sériovej podobe predstaví ešte tento rok. Reinkarnácia legendy je teda pred dverami. To napriek tomu, že celý projekt sprevádzali dramatické zmeny a že občas to vyzeralo na neúspech.

Biele puristické kupé s motorom v strede a zadným náhonom
má mať hmotnosť len okolo 1 100 kg.
Biele puristické kupé s motorom v strede a zadným náhonom má mať hmotnosť len okolo 1 100 kg.
Autor: Alpine

Renault si brúsi zuby na nové ľahké kupé Alpine, ktoré má oživiť tradíciu legendárneho Berlinette A110 zo sedemdesiatych rokov, už pekne dlho. Projekt odštartoval v roku 2008, no nie všetko bežalo tak, ako si to francúzska automobilka predstavovala. Následná ekonomická kríza nepriala totiž špecifickému dvojmiestnemu modelu určenému pre radosť z jazdy a navyše postavenému na vlastnej platforme. Vysoké vývojové náklady a odbyt, ktorý nepresiahne pár tisíc kusov ročne, nešli dokopy s celkovou stagnáciou trhu.

Pôrodné bolesti

Renault sa preto snažil využiť synergiu s britským Caterhamom, podobne ako to urobila Toyota so Subaru pri vývoji dvojičiek GT86 a BRZ. Partneri by si jednoducho rozdelili náklady rovným dielom. Nakoniec ale Caterham v roku 2014 z projektu vycúval. Navyše došlo k personálnym zmenám na čele Renaultu. Kreslo šéfa opustil Carlos Tavarese, ktorý stál za ideou reinkarnácie. Už to vyzeralo, že nového Alpine sa nedočkáme. Renault však po odchode Caterhamu ohlásil odhodlanie pracovať na Alpine ďalej a priviesť ju na svet v pôvodnom termíne, teda v roku 2016.

Nové Alpine nadviaže na ikonický model Berlinette A110 zo
šesťdesiatych sedemdesiatych rokov.
Nové Alpine nadviaže na ikonický model Berlinette A110 zo šesťdesiatych sedemdesiatych rokov.
Autor: Alpine

Napokon, projekt bol v roku 2014 už vo vysokom štádiu vývoja. Exteriér mal Renault hotový na 90 % a podobne to bolo s interiérom. Bola by škoda, odložiť všetko do šuplíka. A aby sa na Alpine medzičasom nezabudlo, priviedol na svet koncept Alpine A110–50, ktorý v mnohom vychádzal zo štúdie DeZir ešte z roku 2010, a následne okruhový špeciál A450b či virtuálny model Alpine Vision Gran Turismo, pre „drvičov" konzol PlayStation. Posledná „marketingová masáž“ prebehla vlani v lete, keď sa Alpine predstavilo v podobe plne funkčného konceptu Celebration počas 24-hodinovky v Le Mans. A teraz už ide do tuhého.

Napriek dynamike reprezentovanej šprintom na stovku za menej
ako 4,5 sekundy má Alpine Vision pokojné tvary bez agresívnych prvkov a
mohutných spojlerov.
Napriek dynamike reprezentovanej šprintom na stovku za menej ako 4,5 sekundy má Alpine Vision pokojné tvary bez agresívnych prvkov a mohutných spojlerov.
Autor: Alpine

V Monte Carle ukázal Renault koncept Alpine Vision, ktorý je na 80 % zhodný so sériovým modelom, takže mu môžeme hovoriť prototyp. Je totiž len malá pravdepodobnosť, že by sa, najmä na exteriéri alebo jeho technike malo niečo zásadne meniť. A ako vidieť, je sa na čo tešiť. Alpine mieri do vzácneho segmentu puristických kupé, kde veru nie je veľa súperov. Vzhľadom na centrálne uložený motor si to s Alpine rozdajú v podstate len Porsche Cayman, zvlášť teraz, keď automobilka z Zuffenhausenu „prešaltovala“ na štvorvalce, a Alfa Romeo 4C. Teda ak neberieme do úvahy malosériovky typu Lotus Exige s podstatne vyššou cenovkou.

Výkony stále tajomstvom

Hoci o Alpine Vision Renault takmer nič neprezradil, je jasné, že dielo sa podarilo. Dizajn, za ktorým stojí Antony Villian, samozrejme pod dozorom „veľkého“ Laurensa van den Ackera, odkazuje citlivým spôsobom na ikonickú Berlinette A110. Máme tu štyri eliptické svetlá, prelisy na kapote, ako aj splývavú siluetu kabíny s panoramatickým zadným oknom. Dĺžka by nemala presiahnuť štyri metre. Sympatické je, že Alpine Vision nepôsobí agresívne. Pokojné tvary evokujú skôr ľahkosť konštrukcie, ktorá je hlavným filozofickým odkazom pôvodnej Berlinette A110. Pohotovostná hmotnosť by totiž nemala presiahnuť 1 100 kg, a to aj bez využitia drahých kompozitov.

Interiér používa škrupinové sedadlá a množstvo
hliníkových či karbónových dekorácií. Klasické prístroje nahradili TFT
displeje.
Interiér používa škrupinové sedadlá a množstvo hliníkových či karbónových dekorácií. Klasické prístroje nahradili TFT displeje.
Autor: Alpine

„Chceli sme reinterpretovať slávne modely Alpine z minulosti a premietnuť ich do budúcnosti s krásne navrhnutým, agilným a vysokovýkonným kupé, ktoré ponúkne jazdnú rozkoš v tej najčistejšej forme,“ povedal na konto Alpine Vision člen tímu Michael van der Sande. A hoci sa sláva Alpine spája najmä s modrou farbou, Renault tentoraz uprednostnil biely lak. No aj ten má v histórii Alpine oporu. Napríklad v podobe olympijskej edície z roku 1968 alebo modelov 1300G z roku 1970 a 1600S z roku 1971. Biela navyše odkazuje na názov Alpine, inšpirovaný zasneženými končiarmi najväčšieho európskeho horského masívu.

Čítajte viac

Radosť z jazdy je zrejmá aj pri pohľade do interiéru. Anatomické sedadlá, štvorbodové pásy, trojramenný volant so štartovacím tlačidlom, hliník, koža, karbón či analógové hodiny, to všetko ladí so športovou povahou Alpine. Klasické prístroje nahradili TFT displeje a volič automatickej prevodovky tlačidlá a krídelká na volante. Nejde však o sparťanský model, ktorý by vás obral o všetok komfort. Alpine sa trúfa byť autom na každý deň, a to aj napriek tomu, že jeho dynamické schopnosti prevyšujú väčšinu modelov na cestách.

Sériovka ešte tento rok

Stojí za nimi práve nízka hmotnosť a „inteligentný“ výkon pochádzajúci z ľahkého preplňovaného 4-valca s objemom 1,8 litra, o ktorý sa postarala divízia Renault Sport. Otvory v zadnom skle jasne prezrádzajú, že svoje miesto našiel pred zadnou nápravou, čo je ideálne pre rozloženie hmotnosti. Výkon však nepoznáme. Neoficiálne zdroje tvrdia, že motor odvodený z agregátu 1,6 Turbo pre Clio RS dáva 250 koní a v ostrej verzii až 300. Takže Alpine dopraje v spojení so 7-stupňovým automatom, pravdepodobne s dvoma spojkami, a zadným náhonom, zrýchlenie na stovku pod 4,5 sekundy.

Centrálne umiestnený 4-valec divízie Renault Sport by mal
dávať vo výkonnejšej verzii 300 koní. Spojený bude so 7-stupňovou
automatickou prevodovkou, pravdepodobne s dvoma spojkami.
Centrálne umiestnený 4-valec divízie Renault Sport by mal dávať vo výkonnejšej verzii 300 koní. Spojený bude so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, pravdepodobne s dvoma spojkami.
Autor: Alpine

Tento údaj uvádza Renault pre koncept oficiálne. Čosi podobné môžeme očakávať aj od sériového modelu, ktorý sa predstaví v podobe prototypu ešte tento rok. Jeho dizajn, hmotnosť aj jazdné vlastnosti budú prakticky definitívne. Nové Alpine bude Renault vyrábať v tradičnom sídle automobilky v Dieppe. Neponesie však žiadne logo Renaultu. To aj vzhľadom na cenu, ktorá síce nemá byť astronomická, no rozhodne ani nie mainstreamová. Ešte tento rok nasadí Renault dve vozidlá do šampionátu World Endurance Championship a ten budúci by už Alpine mala čakať sériová kariéra.

Pritom sa chystá aj za Atlantik, teda do USA, kde samotný Renault nemá zastúpenie. V dlhodobom horizonte sa má z Alpine stať plnohodnotná značka. V pláne je veľké kupé v triede „Panamera“ a dokonca SUV.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Dobrý anjel

DOBRÝ ANJEL - nezisková organizácia

27.03.2017 00:02

Systém, ktorý pravidelnými mesačnými finančnými príspevkami pomáha rodinám s deťmi, kde je niekto chorý na rakovinu, alebo dieťa trpí na inú zákernú diagnózu.

SOLAR Hvezdáreň Senec

SOLAR Hvezdáreň Senec

26.03.2017 23:52

Astronomické združenie SOLAR Hvezdáreň Senec.

Rusko, prehliadka, vrtuľník

Nehodu vojenského vrtuľníka na Ukrajine neprežilo 5 ľudí

26.03.2017 21:42

Životy piatich ľudí si vyžiadala nehoda vrtuľníka ukrajinskej armády, ktorý sa zrútil blízko vojnovej oblasti na východe Ukrajiny.

Bojko Borisov

V odhadoch výsledkov bulharských volieb vedie GERB

26.03.2017 20:18

Najlepší výsledok v predčasných parlamentných voľbách v Bulharsku dosiahla podľa prvých odhadov stredopravicová strana Občania za európsky rozvoj Bulharska.