Alpine Vision Concept: Zrod legendy je za dverami. Má 300 koní

Je to zatiaľ koncept, ale na 80 % zhodný so sériovým modelom. Ľahké, výkonné a obratné kupé Alpine s motorom v strede sa totiž v sériovej podobe predstaví ešte tento rok. Reinkarnácia legendy je teda pred dverami. To napriek tomu, že celý projekt sprevádzali dramatické zmeny a že občas to vyzeralo na neúspech.

Biele puristické kupé s motorom v strede a zadným náhonom
má mať hmotnosť len okolo 1 100 kg.
Biele puristické kupé s motorom v strede a zadným náhonom má mať hmotnosť len okolo 1 100 kg.
Autor: Alpine

Renault si brúsi zuby na nové ľahké kupé Alpine, ktoré má oživiť tradíciu legendárneho Berlinette A110 zo sedemdesiatych rokov, už pekne dlho. Projekt odštartoval v roku 2008, no nie všetko bežalo tak, ako si to francúzska automobilka predstavovala. Následná ekonomická kríza nepriala totiž špecifickému dvojmiestnemu modelu určenému pre radosť z jazdy a navyše postavenému na vlastnej platforme. Vysoké vývojové náklady a odbyt, ktorý nepresiahne pár tisíc kusov ročne, nešli dokopy s celkovou stagnáciou trhu.

Pôrodné bolesti

Renault sa preto snažil využiť synergiu s britským Caterhamom, podobne ako to urobila Toyota so Subaru pri vývoji dvojičiek GT86 a BRZ. Partneri by si jednoducho rozdelili náklady rovným dielom. Nakoniec ale Caterham v roku 2014 z projektu vycúval. Navyše došlo k personálnym zmenám na čele Renaultu. Kreslo šéfa opustil Carlos Tavarese, ktorý stál za ideou reinkarnácie. Už to vyzeralo, že nového Alpine sa nedočkáme. Renault však po odchode Caterhamu ohlásil odhodlanie pracovať na Alpine ďalej a priviesť ju na svet v pôvodnom termíne, teda v roku 2016.

Nové Alpine nadviaže na ikonický model Berlinette A110 zo
šesťdesiatych sedemdesiatych rokov.
Nové Alpine nadviaže na ikonický model Berlinette A110 zo šesťdesiatych sedemdesiatych rokov.
Autor: Alpine

Napokon, projekt bol v roku 2014 už vo vysokom štádiu vývoja. Exteriér mal Renault hotový na 90 % a podobne to bolo s interiérom. Bola by škoda, odložiť všetko do šuplíka. A aby sa na Alpine medzičasom nezabudlo, priviedol na svet koncept Alpine A110–50, ktorý v mnohom vychádzal zo štúdie DeZir ešte z roku 2010, a následne okruhový špeciál A450b či virtuálny model Alpine Vision Gran Turismo, pre „drvičov" konzol PlayStation. Posledná „marketingová masáž“ prebehla vlani v lete, keď sa Alpine predstavilo v podobe plne funkčného konceptu Celebration počas 24-hodinovky v Le Mans. A teraz už ide do tuhého.

Napriek dynamike reprezentovanej šprintom na stovku za menej
ako 4,5 sekundy má Alpine Vision pokojné tvary bez agresívnych prvkov a
mohutných spojlerov.
Napriek dynamike reprezentovanej šprintom na stovku za menej ako 4,5 sekundy má Alpine Vision pokojné tvary bez agresívnych prvkov a mohutných spojlerov.
Autor: Alpine

V Monte Carle ukázal Renault koncept Alpine Vision, ktorý je na 80 % zhodný so sériovým modelom, takže mu môžeme hovoriť prototyp. Je totiž len malá pravdepodobnosť, že by sa, najmä na exteriéri alebo jeho technike malo niečo zásadne meniť. A ako vidieť, je sa na čo tešiť. Alpine mieri do vzácneho segmentu puristických kupé, kde veru nie je veľa súperov. Vzhľadom na centrálne uložený motor si to s Alpine rozdajú v podstate len Porsche Cayman, zvlášť teraz, keď automobilka z Zuffenhausenu „prešaltovala“ na štvorvalce, a Alfa Romeo 4C. Teda ak neberieme do úvahy malosériovky typu Lotus Exige s podstatne vyššou cenovkou.

Výkony stále tajomstvom

Hoci o Alpine Vision Renault takmer nič neprezradil, je jasné, že dielo sa podarilo. Dizajn, za ktorým stojí Antony Villian, samozrejme pod dozorom „veľkého“ Laurensa van den Ackera, odkazuje citlivým spôsobom na ikonickú Berlinette A110. Máme tu štyri eliptické svetlá, prelisy na kapote, ako aj splývavú siluetu kabíny s panoramatickým zadným oknom. Dĺžka by nemala presiahnuť štyri metre. Sympatické je, že Alpine Vision nepôsobí agresívne. Pokojné tvary evokujú skôr ľahkosť konštrukcie, ktorá je hlavným filozofickým odkazom pôvodnej Berlinette A110. Pohotovostná hmotnosť by totiž nemala presiahnuť 1 100 kg, a to aj bez využitia drahých kompozitov.

Interiér používa škrupinové sedadlá a množstvo
hliníkových či karbónových dekorácií. Klasické prístroje nahradili TFT
displeje.
Interiér používa škrupinové sedadlá a množstvo hliníkových či karbónových dekorácií. Klasické prístroje nahradili TFT displeje.
Autor: Alpine

„Chceli sme reinterpretovať slávne modely Alpine z minulosti a premietnuť ich do budúcnosti s krásne navrhnutým, agilným a vysokovýkonným kupé, ktoré ponúkne jazdnú rozkoš v tej najčistejšej forme,“ povedal na konto Alpine Vision člen tímu Michael van der Sande. A hoci sa sláva Alpine spája najmä s modrou farbou, Renault tentoraz uprednostnil biely lak. No aj ten má v histórii Alpine oporu. Napríklad v podobe olympijskej edície z roku 1968 alebo modelov 1300G z roku 1970 a 1600S z roku 1971. Biela navyše odkazuje na názov Alpine, inšpirovaný zasneženými končiarmi najväčšieho európskeho horského masívu.

Čítajte viac

Radosť z jazdy je zrejmá aj pri pohľade do interiéru. Anatomické sedadlá, štvorbodové pásy, trojramenný volant so štartovacím tlačidlom, hliník, koža, karbón či analógové hodiny, to všetko ladí so športovou povahou Alpine. Klasické prístroje nahradili TFT displeje a volič automatickej prevodovky tlačidlá a krídelká na volante. Nejde však o sparťanský model, ktorý by vás obral o všetok komfort. Alpine sa trúfa byť autom na každý deň, a to aj napriek tomu, že jeho dynamické schopnosti prevyšujú väčšinu modelov na cestách.

Sériovka ešte tento rok

Stojí za nimi práve nízka hmotnosť a „inteligentný“ výkon pochádzajúci z ľahkého preplňovaného 4-valca s objemom 1,8 litra, o ktorý sa postarala divízia Renault Sport. Otvory v zadnom skle jasne prezrádzajú, že svoje miesto našiel pred zadnou nápravou, čo je ideálne pre rozloženie hmotnosti. Výkon však nepoznáme. Neoficiálne zdroje tvrdia, že motor odvodený z agregátu 1,6 Turbo pre Clio RS dáva 250 koní a v ostrej verzii až 300. Takže Alpine dopraje v spojení so 7-stupňovým automatom, pravdepodobne s dvoma spojkami, a zadným náhonom, zrýchlenie na stovku pod 4,5 sekundy.

Centrálne umiestnený 4-valec divízie Renault Sport by mal
dávať vo výkonnejšej verzii 300 koní. Spojený bude so 7-stupňovou
automatickou prevodovkou, pravdepodobne s dvoma spojkami.
Centrálne umiestnený 4-valec divízie Renault Sport by mal dávať vo výkonnejšej verzii 300 koní. Spojený bude so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, pravdepodobne s dvoma spojkami.
Autor: Alpine

Tento údaj uvádza Renault pre koncept oficiálne. Čosi podobné môžeme očakávať aj od sériového modelu, ktorý sa predstaví v podobe prototypu ešte tento rok. Jeho dizajn, hmotnosť aj jazdné vlastnosti budú prakticky definitívne. Nové Alpine bude Renault vyrábať v tradičnom sídle automobilky v Dieppe. Neponesie však žiadne logo Renaultu. To aj vzhľadom na cenu, ktorá síce nemá byť astronomická, no rozhodne ani nie mainstreamová. Ešte tento rok nasadí Renault dve vozidlá do šampionátu World Endurance Championship a ten budúci by už Alpine mala čakať sériová kariéra.

Pritom sa chystá aj za Atlantik, teda do USA, kde samotný Renault nemá zastúpenie. V dlhodobom horizonte sa má z Alpine stať plnohodnotná značka. V pláne je veľké kupé v triede „Panamera“ a dokonca SUV.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Renault Mégane - 2016

Renault Mégane GT: Na polceste k RS stačí aj 205 koní

23.06.2016 06:00

Nový Renault Mégane RS má premiéru naplánovanú až na rok 2017. Zato je tu hneď od začiatku Mégane GT, v ktorom má tiež prsty divízia Renault Sport. Nechýbajú emócie ani riadená zadná náprava 4Control.

Renault Scénic

Renault Scénic: Malý 'Espace' má 20 rokov. Na začiatku ohúril

18.06.2016 07:00

Francúzska automobilka urobila v roku 1984 s prvým európskym MPV Renaultom Espace doslova dieru do sveta. A keďže koncept rodinného monospace fungoval, o dvanásť rokov neskôr prišiel na rad aj menší Scénic. Renault to ani veľa nestálo.

Renault Clio - 2016

Renault Clio: Facelift priniesol výkonný diesel a Initiale Paris

17.06.2016 06:00

Po záplave nových modelov, ktoré uviedol Renault na trh za posledných dvanásť mesiacov, prišiel na rad facelift Clia. Dizajnové retuše sprevádza nový 110-koňový diesel, full LED svetlá a ponuka najvyššej úrovne Initiale Paris.

peniaze, dane, odvody, daň, bankovky, euro, kalkulačka

Rozpočet má schodok 736 miliónov eur, o 45 % menej ako vlani

01.07.2016 22:17

Štátny rozpočet dosiahol ku koncu júna schodok 736,4 mil. eur. Schodok medziročne klesol o 45,2 %.

Smrekovica, Veľká Fatra

Paraglajdistu našli vo Veľkej Fatre mŕtveho

01.07.2016 22:09

Horská záchranná služba (HZS) pátrala od štvrtka 30. júna po 37-ročnom paraglajdistovi, v piatok ho však našli mŕtveho.

nôž, vražda, Opatovská Nová Ves

Nemeci vyšetrujú trojnásobnú vraždu pri Ravensburgu

01.07.2016 22:01

Brutálnu trojnásobnú vraždu vyšetrujú nemeckí kriminalisti v Unterschbachu v okolí Ravensburgu.

sýria, teroristický útok, útok, výbuch, požiar, plamene,

USA zabili od roku 2009 v boji proti terorizmu až 116 civilistov

01.07.2016 20:58

Pri protiteroristických úderoch armády USA vo svete zahynulo od roku 2009 v nevojnových zónach až 116 civilistov. Mimovládky odhadujú, že ich bolo oveľa viac.