KTM vyvíja autonómne brzdy pre motorky. Prídu o dva roky

Bezpečnosť motorkárov by mohol zvýšiť adaptívny tempomat a systém automatického brzdenia pred prekážkou. Rakúska spoločnosť už na tom pracuje.

23.05.2018 12:00
debata
Testovacie enduro KTM 1290 Super Adventure je... Foto: KTM
KTM - autonómne brzdy Testovacie enduro KTM 1290 Super Adventure je vybavené senzormi, ktoré monitorujú priestor pred a po stranách motocykla. Informácie následne poskytujú adaptívnemu tempomatu, autonómnym brzdám a systému na detekciu slepých uhlov zrkadiel.

Technológia áut sa postupne dostáva aj do sveta jednej stopy. Spomeňme protiblokovací systém ABS či airbag. A teraz je na rade ďalšia vychytávka. Rakúsky výrobca endúr, ale aj extrémnej „motokáry“ KTM X-Bow si myslí, že nastal čas, poskytnúť jazdcom na motorkách výhody adaptívneho tempomatu a autonómnych bŕzd. Čosi, čo bežne poznáme z moderných áut, sa zatiaľ vo svete jednej stopy neobjavilo. Dané je to pravdepodobne tým, že zásahy do riadenia môžu byť pri motocykli v určitých situáciách nebezpečné. Ovplyvňujú totiž rovnováhu. Viete si predstaviť napríklad nečakané núdzové brzdenie v zákrute, o ktorom nerozhodne jazdec, ale elektronika?

Pri nebezpečnom priblížení sa k inému vozidlu,... Foto: KTM
KTM - autonómne brzdy Pri nebezpečnom priblížení sa k inému vozidlu, začne motocykel automaticky brzdiť.

KTM si ale myslí, že vie, ako na to a na svojom cestovnom endure 1290 Super Adventure už testuje oba prvky. KTM ho vybavilo dvoma snímačmi, pravdepodobne radarovým a ultrazvukovým. Jedným vpredu a jedným vzadu. Predný senzor monitoruje priestor pred motocyklom a slúži adaptívnemu tempomatu a autonómnym brzdám. Pokiaľ systém zaregistruje, že jazdec sa blíži k autu alebo motorke pred ním, tempomat zníži rýchlosť tak, aby zostala zachovaná bezpečná vzdialenosť. To isté platí aj pre autonómne brzdy, ktoré sú nezávislé od tempomatu. Pri nebezpečnom priblížení je vodič vyzvaný najprv k brzdeniu a ak nereaguje, zasiahne elektronika.

Zadný snímač dopĺňa autonómne systémy o monitorovanie slepých uhlov zrkadiel. Jazdec je potom varovným signálom upozornený na prítomnosť objektov vo vedľajších jazdných prúdoch, ktoré nevidí. KTM priznáva, že nové bezpečnostné asistenty sú podobné tým v autách, no jedným dychom dodáva, že v sériovej produkcii sa objavia najskôr o dva roky, vždy v kombinácii s protiblokovacím zariadením ABS. Systémy musia byť ešte dôkladne otestované a prispôsobené špecifikám jazdy na motorkách. Predpokladáme, že budú aktívne len v určitom rozsahu rýchlosti a tiež limitované náklonom motocykla.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #KTM #autonómne brzdy
Články podľa značiek