JATO: Najpredávanejšie autá Európy podľa tried

Agentúra Jato Dynamics zverejnila pred časom rebríček najpredávanejších modelov Európy za rok 2014. Teraz tu však máme podrobnejšiu správu, ktorá prináša poradie podľa jednotlivých tried. Zlato si tak neodnáša len VW Golf, ale napríklad aj Fiat 500, Škoda Rapid či Renault Captur.

22.02.2015 07:00
Predaj áut - 2013 Foto:
Podľa štatistík JATO Dynamics sa vlani predalo na starom kontinente 13 006 451 nových áut, čo je o 5,4 % viac registrácií ako rok predtým.
debata (5)

Agentúra JATO Dynamics sleduje predaje v 29 krajinách. Zo štátov únie sú výnimkou len Bulharsko a Malta. Naopak, mimo EÚ sú tu započítané výsledky odbytu v Nórsku, Srbsku a vo Švajčiarsku. Podľa jej štatistík sa vlani predalo na starom kontinente 13 006 451 nových áut, čo je o 5,4 % viac registrácií ako rok predtým. To že jednotkou v poradí modelov je VW Golf pred Fordom Fiesta a Renaultom Clio je známe. Teraz však JATO zverejnilo podrobné štatistiky aj podľa jednotlivých tried. Víťazov je teda podstatne viac.

Vozidlá sú zoradené podľa počtu predaných kusov za vlaňajší rok, a to v celkovo pätnástich triedach. Členenie je štandardné s výnimkou rozdelenia segmentu nižšej strednej triedy, ktorý je mimochodom vôbec najsilnejšou kategóriou európskych predajov. Ten totiž JATO delí samostatne na hatchbacky a samostatne na kategóriu liftabackov, sedanov a kombi. Do jednej skupiny sa tak nemohli dostať napríklad klasický VW Golf a Škoda Octavia. Škoda. Na druhej strane to však ponúka o čosi podrobnejšiu sondu do „hlbín“ trhu.

V štatistikách tiež chýbajú výsledky predajov vozidiel vyššej tried vrátane luxusných kupé a kabrioletov. Tie však majú na celkovom odbyte áut v Európe zanedbateľný podiel. Ročne sa ich nepredá viac ako 40 000. Pozrime sa teda na jednotlivé kategórie podrobnejšie.

Trieda Mini

Tomuto segmentu kraľuje dlhodobo Fiat 500 pred sesterskou Pandou a Volkswagenom Up! Štvorkou je Renault Twingo, lenže ešte jeho predošlá generácia. Takže či nové Twingo s motorom vzadu dokáže nadviazať na jeho úspech, ukáže až tento rok. Zaujímavé tiež je, že hoci Škoda Citigo je dvojčaťom VW uP!, umiestnila sa až na 12. mieste. Predbehol ju Hyundai i10, Toyota Aygo či Opel Adam. Seat Mii je dokonca až na priečke číslo 15.

Fiat 500 Foto: Fiat
Fiat-500 Fiat 500
Poradie Model Počet registrácií
1. Fiat 500 180 403
2. Fiat Panda 152 045
3. VW up! 124 845
4. Renault Twingo 81 574
5. Hyundai i10 80 819
6. Toyota Aygo 68 874
7. Opel Adam 54 207
8. Citroën C1 53 518
9. Ford Ka 52 854
10. Smart ForTwo 52 059

Nižšia trieda

Jednotkou je opäť Ford Fiesta pred Renaultom Clio a tretím VW Polo. Rozdiel na špičke tabuľky sa však opäť scvrkol. Nové Clio letelo totiž už vlani v tabuľkách prudko nahor a teraz ho od lídra segmentu delí len pár tisíc kusov. Takže budúci rok si môžu pokojne vymeniť pozície. Opel Corsa si udržal pôvodné postavenie na štvrtej priečke. Piaty Peugeot 208 však napriek zachovaniu pozície s číslom 5. svoje predaje oslabil. Pomôcť má modernizácia. Zaujímavé je tiež zlepšenie výsledku starého Citroënu C3 (+ 14 %) a tiež siedma priečka Dacie Sandero.

Ford Fiesta Foto: Ford
Ford Fiesta Ford Fiesta
Poradie Model Počet registrácií
1. Ford Fiesta 308 345
2. Renault Clio 299 623
3. VW Polo 279 463
4. Opel Corsa 250 342
5. Peugeot 208 214 547
6. Toyota Yaris 169 016
7. Dacia Sandero 138 709
8. Citroën C3 129 612
9. Škoda Fabia 116 337
10. Seat Ibiza 112 928

Malé sedany a liftabacky

V tejto triede veľa konkurentov nie je. O to ľahšie sa na prvú priečku prebojovalo Škode Rapid. Na krk jej však dýcha rumunský sedan Dacia Logan, aj keď stále s viac ako 20-tisícovým odstupom. Ostatní účastníci sa na túto dvojku vôbec nechytajú. Dokonca ani Seat Toledo, ktorý je dvojčaťom Rapidu na zákazníkov akosi nezabral. Je na tretej priečke s obrovským odstupom 43 000 áut. Rovnako neúspešné sú v Európe francúzske lowcostové dvojičky Citroen C-Elysée a Peugeot 301. A o Fiate Linea či Lade Granta nemá zmysel ani hovoriť.

Škoda Rapid Foto: Škoda-Auto
Škoda Rapid Škoda Rapid
Poradie Model Počet registrácií
1. Škoda Rapid 76 925
2. Dacia Logan 54 549
3. Seat Toledo 11 037
4. Citroën C-Elysée 5 933
5. Peugeot 301 2 837
6. Honda Insight 536
7. Fiat Linea 220
8. Lada Priora 79
9. Lada Granta 64
10. Renault Symbol 5

Nižšia stredná trieda – hatchbacky, kupé

Tu je kráľom, napokon ako vždy, VW Golf. Dokonca jeho predaje vlani posilnili o 13 %, kým druhý Ford Focus padol medziročne o 1,2 %. Zmenšiť odstup 300 000 exemplárov však nebude mať pravdepodobne šancu ani jeho modernizovaná verzia. Zaujímavý je však postup Audi A3 na tretiu priečku. Tento prémiový hatchback si totiž vlani polepšil o 19 %. To je však nič oproti Peugetu 308. Vlani predstavená nová generácia akcelerovala až o 62 %. A na zákazníkov zabral aj nový Seat Leon so zlepšením o 59 %.

Volkswagen Golf Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf Volkswagen Golf
Poradie Model Počet registrácií
1. Volkswagen Golf 523 729
2. Ford Focus 222 297
3. Audi A3 199 815
4. Opel Astra 179 547
5. Peugeot 308 161 515
6. Seat Leon 136 896
7. Renault Mégane 135 206
8. BMW 1 131 847
9. Toyota Auris 128 905
10. Mercedes-Benz A 121 231

Nižšia stredná trieda – sedany, liftbacky kombi

Tejto kontroverznej triede, aspoň z pohľadu rozdelenia, šéfuje Škoda Octavia, a to absolútne nekompromisne. Predalo sa z nej 205 071 kusov, pričom medziročne narástla o 24,3 percenta. No aj bez rozdelenia nižšej strednej triedy na hatchbacky a liftbacky, sedany a kombi, by bez problémov dosiahla na tretiu priečku. Druhý Mercedes-Benz CLA by sa však umiestnil až na 18. mieste, keďže sa ho v porovnaní s Octaviou predalo o 166 697 kusov menej. Ostatným zúčastneným sa nepodarilo dosiahnuť ani len tretinu výsledku prémiového Mercedesu.

Škoda Octavia Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia Škoda Octavia
Poradie Model Počet registrácií
1. Škoda Octavia 205 071
2. Mercedes-Benz CLA 38 374
3. Citroën DS5 12 569
4. Toyota Corolla 12 432
5. VW Jetta 9 675
6. Toyota Prius 8 162
7. Chevrolet Cruze 7 406
8. Renault Fluence 5 465
9. Lancia/Chrysler Delta 4 210
10. Mitsubishi Lancer 3 761

Stredná trieda

V tejto triede sa už dlhší čas ukazuje, že zákazníci majú chuť investovať do prémiovej kvality. Na čele tabuľky je totiž opäť BMW radu 3, aj keď so 16 % prepadom predaja. Od druhého VW Passat ho však ešte stále delí pár tisíc kusov. Tento rok má však Passat veľké šance, keďže nová generácia sa predáva len od konca minulého roku a VW očakáva rast. Podobne môže zamiešať karty aj nový Mercedes-Benz triedy C, ktorý je na trhu v podstate tiež ešte len nováčikom. Navyše si vlani polepšil o viac ako 13 %. Až 20 % registrácií pribudlo na konto piatej Insignie. A potom nasledujú opäť prémiové modely ako BMW 4 či Audi A5.

BMW radu 3 Foto: BMW
BMW 3 BMW radu 3
Poradie Model Počet registrácií
1. BMW radu 3 168 275
2. VW Passat 153 677
3. Mercedes-Benz C 136 474
4. Audi A4 124 170
5. Opel Insignia 92 694
6. BMW 4 53 948
7. Audi A5 47 591
8. Škoda Superb 46 149
9. Ford Mondeo 45 405
10. Volvo V60 43 384

Vyššia stredná trieda

V tejto triede došlo na rozdiel od tých ostatných k zmene. BMW radu 5 muselo prepustiť prvú priečku svojmu odvekému rivalovi – Mercedesu-Benz triedy E. Pravdepodobne za to môže jeho nedávna modernizácia. Rozdiel je však veľmi tesný. Obe autá delí len necelých tisíc kusov. Audi A6 ostalo spoľahlivou trojkou a Volvo V70 (XC70) na štvrtej priečke, a to aj napriek 16 % rastu predaja. Raritou kategórie je 7. priečka amerického elektromobilu Tesla S. Tá dosiahla vlani v Európe lepšie predaje ako napríklad Audi A7 alebo BMW radu 6. Polovicu z odbytu Tesly má však „na vedomí“ nórsky trh s obrovskými dotáciami.

Mercedes-Benz E Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E Mercedes-Benz E
Poradie Model Počet registrácií
1. Mercedes-Benz E 99 565
2. BMW 5 98 701
3. Audi A6 84 283
4. Volvo V/XC70 46 348
5. Jaguar XF 20 609
6. Mercedes-Benz CLS 10 289
7. Tesla Model S 8 841
8. Audi A7 8 473
9. BMW radu 6 7 880
10. Maserati Ghibli 4 238

Malé MPV

Fiatu sa s päťstovkou darí, a to aj v segmente malých MPV. Pochopiteľne, hovoríme o verzii 500L. Pred druhým Nissanom Note má stále veľký náskok. Ale dokedy? Nové Note totiž vlani svoj odbyt výrazne zvýšilo, kým 500L stagnuje. Meriva si udržala tretiu priečku a zdá sa, že sa nemá čoho báť. Fod B-Max sa totiž na trhu nechytil tak ako si automobilka priala. Vlani zaznamenal prepad o 21 % a to isté platí aj o Citroëne C3 Picasso (-20 %), či Honde Jazz, ktorá už zúfalo čaká na náhradu.

Fiat 500L Foto: Fiat
Fiat 500L Fiat 500L
Poradie Model Počet registrácií
1. Fiat 500L 94 114
2. Nissan Note 65 579
3. Opel Meriva 57 033
4. Ford B-Max 53 889
5. Citroën C3 Picasso 49 067
6. Honda Jazz 37 645
7. Hyundai ix20 37 290
8. Škoda Roomster 26 018
9. Kia Venga 25 293
10. Toyota Verso-S 6 202

Kompaktné MPV

V kategórii kompaktných MPV kraľujú Francúzi. To ale neznamená, že by tu nedošlo k pohybu. Novou jednotkou je Citroën C4 Picasso, samozrejme vplyvom príchodu jeho novej generácie. Starší Renault Scénic sa tak prepadol o stupienok nižšie a to isté platí aj o Forde C-Max na tretej priečke či štvrtom VW Touran. V prípade Touranu, ktorý už čaká na premiéru svojho nástupcu, je i to skvelý výsledok. Veď sa mu vlani darilo lepšie ako napríklad novšiemu Opelu Zafira, Kii Carens či dokonca súperovi z vlastného rybníka – Golfu Sportsvan.

Citroën C4 Picasso Foto: Citroen
Citroen C4 Picasso Citroën C4 Picasso
Poradie Model Počet registrácií
1. Citroën C4 Picasso 117 102
2. Renault Scénic 110 023
3. Ford C-Max 89 782
4. VW Touran 89 394
5. Mercedes-Benz B 83 597
6. Opel Zafira 82 159
7. VW Golf Sportsvan 59 356
8. Toyota Verso 32 875
9. Kia Carens 22 307
10. Dacia Lodgy 21 063

Veľké MPV

V tejto neveľkej kategórii sa bili o špicu tabuľky koncerny Volkswagen a Ford. Nakoniec sa zákazníci rozhodli poslať na prvú priečku VW Sharan a za ním Ford S-Max. Rovnaký scenár sa opakuje aj na treťom a štvrtom mieste, kde vyhráva Seat Alhambra pred Fordom Galaxy. Celkom prekvapujúce je piate miesto nie príliš zaujímavého Fiatu Freemont. Toho sa predalo napríklad viac ako rokmi zavedeného, ale zúfalo starého Renaultu Espace alebo Peugeotu 807, ktorý na tom nie je s vekom omnoho lepšie.

Volkswagen Sharan Foto: Volkswagen
Volkswagen Sharan - 2016 Volkswagen Sharan
Poradie Model Počet registrácií
1. VW Sharan 33 961
2. Ford S-Max 32 665
3. Seat Alhambra 22 887
4. Ford Galaxy 19 433
5. Fiat Freemont 17 389
6. Mercedes-Benz Viano 15 857
7. Mercedes-Benz V 10 124
8. Renault Espace 6 974
9. Lancia/Chrysler Voyager 4 132
10. Peugeot 807 1 805

Osobné dodávky

Obľuba osobných dodávok v Európe rastie. Predaje týchto modelov sú dokonca lepšie ako napríklad odbyt veľkých MPV. Najlepším príkladom je VW Multivan. Hoci ide o drahý tovar, rozhodlo sa preň viac zákazníkov ako pre VW Sharan. Na druhej priečke je VW Cady Life s takmer polovičným odbytom v porovnaní s osobným Touranom. S veľkým odstupom nasleduje Citroën Berlingo, Fiat Ducato Panorama či Peugeot Partner Tepée a Renault Kangoo Combi. Do hry prehovorila aj rumunská Dacia s Dokkerom Combi.

Volkswagen Multivan Foto: Volkswagen
Volkswagen Multivan Volkswagen Multivan
Poradie Model Počet registrácií
1. VW Multivan 50 030
2. VW Caddy Life 47 360
3. Citroën Berlingo Multispace 35 378
4. Fiat Ducato Panorama 24 203
5. Peugeot Partner Tepée 23 906
6. Renault Kangoo Combi 22 971
7. Dacia Dokker Combi 20 264
8. Fiat Qubo 10 148
9. Ford Tourneo Connect 9 200
10. Renault Trafic Passenger 8 384

Crossovery

Trieda crossoverov je jedným z najrýchlejšie rastúcich segmentov trhu. Spolu s SUV si pomaly ukrajujú z triedy MPV a klasických hatcbackov. Ani tento rok to nebolo inak. Na čelo sa opäť postavil s vysokým náskokom Renault Captur a za ním Peugeot 2008. Nasleduje Opel Mokka a japonský Nissan Juke. Táto štvorica si pravdepodobne udrží svoje postavenie aj tento rok, no očakáva sa, že zamiešať karty by mohol nový Citroën C4 Cactus, ktorého predaje sa rozbehli veľmi optimisticky. Vlani to však vzhľadom na štart predaja až v letných mesiacoch stačilo len na šiestu priečku. A pribudne aj Honda HR-V.

Renault Captur Foto: Renault
Renault Captur Renault Captur
Poradie Model Počet registrácií
1. Renault Captur 164 801
2. Peugeot 2008 135 541
3. Opel Mokka 127 437
4. Nissan Juke 97 538
5. Mini Countryman/Paceman 60 922
6. Citroën C4 Cactus 28 974
7. Suzuki SX4 Classic 17 226
8. Ford EcoSport 12 890
9. Suzuki Jimny 10 787
10. Kia Soul 10 261

SUV

V tejto triede niet o víťazovi najmenších pochybností. Nissan Qashqai pokračuje vo svojom masívnom ťažení. Odstup od druhého VW Tiguan predstavuje viac ako 50 000 kusov. A trojkou je enormne úspešná Dacia Duster. Nasledujú kórejskí súrodenci Kia Sportage a Hyundai ix35. Ich pozície sa však možno vymenia, keďže Hyundai uvedie ešte tento rok nástupcu so staronovým označením Tucson. V prvej desiatke si ešte dokázali udržať postavenie Ford Kuga, Peugeot 3008, Audi Q3, ale aj obstarožná Škoda Yeti a Volvo XC60.

Nissan Qashqai Foto: Nissan
Nissan Qashqai 2014 Nissan Qashqai
Poradie Model Počet registrácií
1. Nissan Qashqai 202 914
2. VW Tiguan 150 641
3. Dacia Duster 127 772
4. Kia Sportage 96 556
5. Hyundai ix35 93 540
6. Ford Kuga 86 445
7. Peugeot 3008 78 215
8. Audi Q3 76 221
9. Škoda Yeti 63 419
10. Volvo XC60 62 845

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics
Články podľa značiek