Z Octavie III je takmer Passat

Nová Octavia prichádza po ôsmich rokoch, a tak neprekvapí, že aktuálny model prekonáva vo všetkých smeroch.

Škoda Octavia III
Moderný kabát Octavii ušil šéfdizajnér značky Škoda, Slovák Jozef Kabáň.
Autor:

Vo svojom vynovenom múzeu v historických priestoroch automobilky Škoda predstavila mladoboleslavská značka najočakávanejšiu budúcoročnú novinku – Škodu Octavia tretej generácie. Tá prichádza po ôsmich rokoch, a tak neprekvapí, že aktuálny model prekonáva vo všetkých smeroch. Nová Octavia bude podstatne väčšia, ľahšia, bezpečnejšia a pritom spotrebuje menej paliva.

Postavili ju na novej modulárnej platforme MQB, ktorú využíva nový Golf, ale aj Audi A3 či Seat Leon. Práve tá umožnila zväčšiť rázvor náprav až o 108 mm na konečných 2 686 mm. V porovnaní s Golfom je to o päť centimetrov viac. To presne zodpovedá filozofii Octavie, ktorá má za cenu vozidla nižšej strednej triedy ponúknuť úžitok bežný pre modely strednej triedy. Tomu zodpovedajú aj vonkajšie rozmery. Tými sa Octavia III zaradí na absolútny vrchol svojho segmentu. Do dĺžky pribudlo totiž 90 a do šírky 45 mm. Celkovou dĺžkou 4 659 mm stráca na Volkswagen Passat len desať centimetrov. Zároveň jej to zabezpečuje jasný odstup od nového Rapidu, ktorý je o 17 centimetrov kratší. Naopak, na výške ubudlo až 45 mm, čo má priaznivý vplyv na aerodynamiku. Odpor vzduchu sa podarilo zredukovať na slušnú hodnotu Cx 0,29.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4659/1814/1415
Rázvor náprav (mm) 2686
Objem kufra (l) 590 – 1880

Octavia zostáva verná rodinnému zameraniu. Tento liftback s obrovským výklopným zadným vekom ponúka v kufri neuveriteľných 590 litrov pre náklad (+ 40 l) a k tomu sklopné zadné operadlá. Potom si poradí s nákladom dlhým 2,4 metra a ak to nestačí, k dispozícii je aj sklopné operadlo sedadla spolujazdca. Nechýbajú praktické „celever“ riešenia. Napríklad obojstranný koberec batožinového priestoru s jednou pogumovanou stranou, upínacie prvky, držiak multimediálnych prístrojov, schránka na reflexnú vestu, roletka zadného okna, ktorá je pri liftbackoch raritou, vyberateľný kôš na odpadky či povestná škrabka vo veku nádrže.

Pod výklopným zadným vekom sa skrýva obrovský kufor s
objemom 590 litrov.
Pod výklopným zadným vekom sa skrýva obrovský kufor s objemom 590 litrov.
Autor: Škoda

Posádka bude profitovať z priestrannejšieho interiéru. Zadní cestujúci majú 73 mm na kolená a vzdialenosť strechy od sedákov je až 980 mm. To je o 50 mm viac ako predtým. Na šírku pribudlo vo výške lakťov vpredu 39 a vzadu 26 mm. Škoda tvrdí, že žiadny iný model v tejto triede neponúka takéto parametre.

Autorom dizajnu nie je nikto iný, ako slovenský šéfdizajnér automobilky Jozef Kabáň. Octavia prichádza, ako druhá po Rapide s novou prednou maskou so „zubom“ kapoty zasahujúcim až do lamiel a centrálne situovaným znakom. Hoci ide o liftback, jej bočná silueta je na nerozoznanie od sedanu. Novinkou je tiež zatmavený stredový stĺpik, ktorý robí vozidlo opticky dlhším, či dynamický profil zadných dverí, zasahujúci vysoko do zadného stĺpika. Celok dopĺňajú ostro rezané reflektory. Vpredu s dennými LED svetlami a zadné s prísnou „céčkovou“ grafikou. Asociáciou na tradíciu českej sklárskej výroby sú kryštalické formy prelisov na prednom nárazníku a zadnom čele, známe už z Rapidu.

Octavia ponúkne rekordné priestorové hodnoty v interiéri a
k tomu najmodernejšiu bezpečnostnú výbavu. Vrátane multikolíznej brzdy či
radarového tempomatu.
Octavia ponúkne rekordné priestorové hodnoty v interiéri a k tomu najmodernejšiu bezpečnostnú výbavu. Vrátane multikolíznej brzdy či radarového tempomatu.
Autor: Škoda

Podstatné však je, že napriek medzigeneračnému nárastu rozmerov je nová Octavia až o 102 kg ľahšia. To znamená, že je dokonca ľahšia ako Octavia prvej generácie z roku 1997. Postaralo sa o to rozsiahle nasadenie vysokopevnostnej ocele, ľahšie motory, ale aj konštrukcia podvozka. Len na zadnej vlečenej náprave, nahrádzajúcej nezávislé zavesenie, ktorá je určená pre slabšie motorizácie, ušetrili konštruktéri 16 kg hmotnosti. Silnejšie Octavie budú mať aj naďalej ťažšiu a vyspelejšiu viacprvkovú zadnú nápravu. Kým však pri Golfe dostanete viacprvkové zavesenie už s motormi, ktorých výkon je vyšší ako 100 kW, pri Octavii je to až nad 110 kW. Koncernová hierarchia jednoducho nepustí.

To však rozhodne neplatí o bezpečnosti. Octavia III prichádza s rovnocennou bezpečnostnou výbavou ako jej vznešenejší súrodenci s logom VW alebo Audi. Napríklad deviatimi airbagmi vrátane kolenného, kontrolou únavy vodiča, prednárazovým systémom, adaptívnym radarovým tempomatom, rozoznávaním dopravného značenia, adaptívnymi natáčacími svetlami s automatickým prepínaním diaľkového režimu, ale aj multikolíznou brzdou, ktorá zabraňuje sekundárnym kolíziám po náraze. Pribudli aj vyslovene luxusné prvky. Bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievanie zadných sedadiel, voľba jazdných režimov Driving Mode Selection, parkovací asistent pre pozdĺžne aj priečne parkovanie či elektricky ovládaná panoramatická strecha. Samostatnou kapitolou je multimediálne rozhranie s obrovským 8-palcovým dotykovým displejom, reagujúcim už na priblíženie ruky a vysokovýkonnou audio sústavou Canton. Tým všetkým Octavia vysoko prekonáva dokonca aj súčasnú vlajkovú loď Superb.

Pod prednou kapotou nájdeme len to najnovšie z koncernovej ponuky. Na výber bude spočiatku zo štyroch benzínových a štyroch dieselových motorizácii. Všetky s preplňovaním a priamym vstrekovaním paliva. Základ tvorí 4-valec 1.2 TSI (63, 77 kW) kW). Nemýľte si ho však so starým „teesíčkom“. Ide o nový rada s chladenými výfukovými zvodmi, 16-ventilovou hlavou valcov a rozvodovým remeňom namiesto problémovej reťaze. V slabšej výkonovej verzii bude kombinovaný s 5-stupňovým manuálom. Ostatné Octavie budú štandardne disponovať 6-stupňovou prevodovkou. Nechýbajú ani 6– a 7-stupňové dvojspojkové prevodovky DSG. Motor 1.4 TSI (90, 103 kW) bude dodávaný pravdepodobne len v slabšej verzii 90 kW bez systému vypínania valcov. Na vrchol benzínovej ponuky sa zatiaľ postaví agregát 1.8 TSI (132 kW). Naftu budú tankovať motory 1.6 TDI (66 kW, 81 kW) a 2.0 TDI (110, 135 kW). Nová Octavia bude samozrejme podstatne úspornejšia. Najmenej paliva si vypýta verzia 1.6 TDI GreenLine (81 kW), ktorá spotrebuje len 3,4 litra nafty na 100 km.

Presné prevádzkové parametre však Škoda zatiaľ nezverejnila. Veď svetovú výstavnú premiéru má naplánovanú až na jarnom ženevskom autosalóne a až následne sa dostane do predaja. Už budúci rok môžeme rátať s praktickým variantom Combi či verziou spaľujúcou zemný plyn. V pláne je aj pohon 4×4 a samozrejme najvýkonnejšia modifikácia RS.

Predbežné technické údaje – benzínové verzie
Motor 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.8 TSI
Zdvihový objem (ccm) 1197 1197 1395 1798
Max. výkon (kW/ot.) 63/4300 77/5000 90/5000 132/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 160/1400 175/1500 200/1500 -/-
Predbežné technické údaje – naftové verzie
Motor 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI
Zdvihový objem (ccm) 1598 1598 1968
Max. výkon (kW/ot.) 66/4200 81/- 110/3500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 230/1500 -/- 320/1750

Súvisiace články:

VW Budd-E Concept - 2016

Škoda potvrdila prvý elektromobil. Bude to SUV

30.06.2016 19:00

Prvá Škoda s čisto elektrickým pohonom nemá vychádzať zo žiadneho z existujúcich modelov. Postavia ju na platforme MEB, ktorú koncern VW už ukázal v štúdii Budd-E. A vydá sa aj do terénu. Ale ž v roku 2020.

Tow Car Awards - 2016

Tow Car Awards 2016: Najlepším 'ťahúňom' je Škoda Superb

23.06.2016 16:00

Britskú anketu o najlepšie auto na ťahanie prívesu vyhrala Škoda Superb. A nebolo to prvýkrát. Zlato si prevzala od vlaňajšieho víťaza – Volkswagenu Passat. Bodovala však aj nová Suzuki Vitara, Kia Ceed či Honda HR-V.

Škoda Kodiaq - ilustrácia

Škoda Kodiaq: Veľké SUV na prvých skiciach. Z konceptu má takmer všetko

17.06.2016 16:00

S blížiacou sa septembrovou premiérou veľkého SUV Kodiaq česká Škoda štartuje oficiálnu kampaň. Po štúdii VisionS, predstavenej na jar v Ženeve, prichádza s prvými oficiálnymi skicami.

Británia, brexit,

Prieskum: Tretina Britov neverí, že brexit skutočne nastane

02.07.2016 10:39

Viac ako tretina britských voličov nie je úplne presvedčená, že Británia napokon EÚ skutočne opustí. Vyplýva to z prieskumu, ktorý zverejnila BBC.

Otvorenie D1 - šesť pruhov

Konečné riešenie Triblaviny? Inštitút pre dopravu ho považuje za diletantské

02.07.2016 10:23

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) má výhrady ku konečnému variantu výstavby križovatky Triblavina.

Mince, euro, peniaze, ekonomika

Portoriko neuhradí časť prednostného dlhu, nemá na to

02.07.2016 09:06

Portoriko neuhradí splátku 779 miliónov dolárov z prioritných dlhopisov.

Macedónsko, streľba

Päť mŕtvych po streľbe v kaviarni na severe Srbska

02.07.2016 08:45

Päť ľudí zastrelil a 20 zranil útočník, ktorý po polnoci vpadol do kaviarne v obci Žitište na severe Srbska. Zabíjal zrejme zo žiarlivosti.