Revolúcia od Fiatu má meno MultiAir

Nebýva zvykom, aby technologické inovácie debutovali v masových modeloch áut. Bezpečnostné prvky ako ABS, ESP, airbagy, ale aj technické inovácie, napríklad aktívne podvozky, riadenie, či vyspelé pohony 4x4, štartovali kariéru v luxusných prémiových autách. Taliansky Fiat je však výnimkou.

01.12.2009 16:18
Fiat MultiAir Foto:
Fiat MultiAir
debata

V osemdesiatych rokoch predstavil vo Fiate Croma, ako prvý na svete, moderný dieselový motor s priamym vysokotlakovým vstrekovaním paliva. Bol tiež prvým výrobcom moderného maloobjemového diesla s viacstupňovým vstrekovaním M-Jet, ktorý nasadil od malej Pandy až po Bravo. Divízia Fiat Powertrain Technologies však intenzívne pracovala aj na benzínových agregátoch. Výsledkom jej takmer dvadsaťročného vývoja, ktorý sa uberal aj množstvom slepých uličiek, je systém MultiAir, ktorý je skutočnou revolúciou v konštrukcii zážihových motorov.

Úlohu vačky prevzali elektrohydraulické... Foto: Fiat
Fiat MultiAir Úlohu vačky prevzali elektrohydraulické aktuátotry.

Agregát 1.4 MultiAir sa práve dostáva pod kapotu Punta Evo a Alfy Romeo MiTo, teda tých menších modelov v koncernovej ponuke. Ako prvý na svete dokázal Fiat v sériovej výrobe odpútať činnosť sacích ventilov od mechanického prepojenia s vačkovým hriadeľom. O ich pohyb sa starajú takzvané elektrohydraulické aktuátory. Znamená to úplnú voľnosť v regulácii sania, možnosť väčšieho prekrytia sacích a výfukových ventilov a najmä nezávislé ovládanie ventilov pre jednotlivé valce. Spresňuje sa tým cirkulácia vzduchu vo valcoch a zjednodušuje sa aj konštrukcia motora, keďže odpadá nutnosť použitia mechanických prevodov. Je to neuveriteľné, ale takýto motor je dokonca výrobne lacnejší.

Ovládanie každého ventilu môže byť plne nezávislé. Foto: Fiat
Fiat MultiAir Ovládanie každého ventilu môže byť plne nezávislé.

Najpodstatnejšia je však výhoda na strane zákazníka. Nový motor 1.4 MultiAir má v porovnaní s klasickým motorom o 10 % vyšší výkon a o 25 % vyšší krútiaci moment no o 10 % nižšiu spotrebu a emisie. Jednaštvorka tak disponuje parametrami motora s objemom 1,6 litra, no spotrebuje toľko benzínu ako motory objemu 1,2 litra. Prínos systému je ešte evidentnejší v kombinácii s preplňovaním. Verzia 1.4 MultiAir tak dosahuje výkon až 99 kW.

Fiat tvrdí, že technológia je pripravená aj pre vznetové motory. Je tiež pravdepodobné, že v druhej vývojovej fáze rozšíri elektrohydraulické ovládanie aj na výfukové ventily.

Porovnanie parametrov – Fiat Punto
Parameter Fiat Grande Punto 1.4 16V Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir
Objem motora (cm3) 1368 1368
Max. výkon (kW/ot.) 70/6000 77/6500
Krútiaci moment (Nm/ot.) 125/4500 130/4000
Max. rýchlosť (km/h) 178 185
0 – 100 km/h (s) 11,4 10,8
Spotreba (l/100 km) 5,9 5,7
Porovnanie parametrov – Alfa Romeo MiTo
Parameter Alfa Romeo MiTo 1.4 T Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir Turbo
Objem motora (cm3) 1368 1368
Max. výkon (kW/ot.) 88/5000 99/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 180/1750 206/1750
Max. rýchlosť (km/h) 198 207
0 – 100 km/h (s) 8,8 8,4
Spotreba (l/100 km) 6,1 5,6

.

debata chyba
Články podľa značiek