V skupine štrnástich testovaných modelov boli aj dvaja čínski nováčikovia – Geely Emgrand EC7 a MG6. Obaja získali po štyri hviezdičky. Nie je to nič ohurujúce, ale ak si spomenieme na nedávne katastrofálne výsledky crash testov čínskych áut, napríklad minivanu Landwind CV9, dvoch sedanov Brilliance BS4 a BS6 či Geely CK1, ktoré nedosiahli na viac ako dve hviezdičky, ide o veľký pokrok. Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP, k tomu povedal: "Je to jasné znamenie, že čínske automobilky v nadväznosti na nedávne skúsenosti zvýšili investície do bezpečnosti vozidiel predávaných v Európe a čoskoro sa im podarí vyrábať autá, ktoré získajú päť hviezdičiek.“
Napokon, v štvorhviezdičkovom hodnotení neboli osamotené. Okrem nich sa nepodarilo dosiahnuť maximálny zisk ani Fiatu Panda, Jeepu Grand Cherokee, Jaguaru XF ani elektromobilu Renault Fluence ZE. Napriek tomu, že dospelej posádke a deťom poskytuje elektrický Fluence, s výnimkou nárazu do stĺpa, veľmi slušnú ochranu, o piatu hviezdičku prišiel z dôvodu nedostatočnej ochrany chodcov. Ostal tak na úrovni omnoho menšieho elektromobilu Mitsubishi iMiEV, ale za Nissanom Leaf a Opelom Ampera, ktoré majú z tohtoročných testov plné skóre.
Jeep Grand Cherokee zas preukázal slabiny v ochrane detí, no väčším problémom bolo zlyhanie uchytenia bezpečnostného pásu vodiča, ktoré viedlo ku kontaktu hlavy s vencom volantu. Euro NCAP preto Jeep vyzvalo aby vykonal nápravu.
Sklamaním je aj výsledok luxusnej limuzíny Jaguar XF. Tá dostala už vlani štyri hviezdičky, no ani po inovácii to na viac nestačilo. Jaguar si síce polepšil v ochrane detí aj chodcov, ale v ochrane dospelej posádky má stále rezervy.
Fiat Panda prišiel o piatu hviezdičku z dôvodu slabej ochrany hrudníka vodiča pri bočnom náraze, penalizácie hodnotenia ochrany detskej posádky, no najmä pre nedostatočné sériové nasadenie asistenčných systémov. Stabilizačný systém ESP je v Pande totiž len za príplatok.
Naopak, hviezdami najnovšej série sa stali miniatúrne trojičky z Bratislavy. VW up!, Škoda Citigo a Seat Mii s dĺžkou len 3,5 metra zaknihovali suverénne päť hviezdičiek, to aj vďaka sériovému nasadeniu systému varovania pred kolíziou.
Práve elektronickí pomocníci budú hrať v hodnotení čoraz väčšiu úlohu. Preto Euro NCAP oceňuje pokročilé asistenčné systémy. V tejto oblasti exceloval nový Ford Focus, ktorý získal ako prvý na svete hneď štyri ocenenia Euro NCAP Advanced. Za Systém Driver Alert (sledovanie bdelosti vodiča), Forward Alert (varovanie pred vozidlami vpredu), Active City Stop (aktívne zastavenie v meste) a Lane Keeping Aid (udržanie v jazdnom pruhu).
Mercedes-Benz si odniesol medailu za Attention Assist (sledovanie pozornosti vodiča) a Collision Prevention Assist (systém varovania pred kolíziou). Opel zabodoval adaptívnymi svetlami Adaptive Forward Lighting a Volkswagen up! s Collision Prevention Assist (systém varovania pred kolíziou).
Výsledky Euro NCAP (november 2011) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Model | hodnotenie | dospelí (%) | deti (%) | chodci (%) | asis. systémy (%) |
Chevrolet Malibu | ***** | 94 | 83 | 57 | 71 |
Chevrolet Volt | ***** | 85 | 78 | 41 | 86 |
Fiat Panda | **** | 82 | 63 | 49 | 43 |
Geely Emgrand EC7 | **** | 75 | 80 | 42 | 86 |
Jaguar XF | **** | 79 | 73 | 62 | 71 |
Jeep Grand Cherokee | **** | 81 | 69 | 45 | 71 |
Kia Rio | ***** | 92 | 84 | 46 | 86 |
Mercedes-Benz B | ***** | 97 | 81 | 56 | 86 |
Mercedes-Benz C | ***** | 90 | 79 | 57 | 86 |
MG6 | **** | 73 | 71 | 42 | 71 |
Range Rover Evoque | ***** | 86 | 75 | 41 | 86 |
Renault Fluence Z.E. | **** | 72 | 83 | 37 | 84 |
Seat Mii | ***** | 89 | 80 | 46 | 86 |
Škoda Citigo | ***** | 89 | 80 | 46 | 86 |
Subaru XV | ***** | 86 | 90 | 64 | 86 |
VW up! | ***** | 89 | 80 | 46 | 86 |