Diskutujte: Čo je príčinou nehodovosti?

Vysoká nehodovosť.. Je ňou rýchlosť? Alkohol? Alebo je iba obrazom celkového chaosu, ktorý vládne na našich cestách? Státisíce slovenských vodičov sadajú denne za volant a prežívajú každodenný stres. Minulý rok sa na Slovensku stalo 61 051 dopravných nehôd, pri ktorých zahynulo 627 osôb.

08.02.2008 02:55
Audi RS6 havarované Foto:
Havária Audi RS6 vo Francúzsku. Vodič akoby zázrakom prežil.
debata

Problém cestnej premávky i neustále narastajúcej nehodovosti možno rozdeliť na viacero častí: na samotných vodičov, zastaraný vozový park, prístup polície či zlej infraštruktúry a v neposlednom rade má na svedomí ľudské životy aj doba plná stresu a ponáhľania sa.

Ľudia, návyky a ohľaduplnosť

Zažívame to všetci. Ranné dopravné zápchy i mnohých „šikovných“ vodičov, ktorí celú kolónu obchádzajú v odstavnom prúde či v protismere. Na druhej strane stoja letargicky reagujúci vodiči, ktorí na zelenú začnú zaraďovať rýchlosť a samozrejme nezabudnú ani na mimoriadne pomalý spôsob rozbiehania. Kolízna situácia visí vo vzduchu, najmä ak prirátame jazdu na červenú či brzdenie na poslednú chvíľu.

Osobitnou kapitolou je arogancia vodičov. Tých najrýchlejších, aj tých najpomalších. Jednu skupinu tvoria pretekári, priznajme si, najmä mladí, ktorí prekračujú maximálnu povolenú rýchlosť o desiatky km/h. Sú nebezpeční najmä vzhľadom na absenciu skúseností a majú mimoriadne zlé šoférske návyky (šoférovanie jednou rukou, takmer ležatá poloha za volantom). Práve kvôli ním sa často kolóna zastavuje, keď neprimerane a najmä prudko brzdia.

Protikladom k najrýchlejším bývajú príliš pomalí vodiči, ktorí často jazdia aj o 20 km/h pomalšie než povoľuje dopravná značka a situácia. Oba tábory sú nepriateľmi plynulej jazdy i najčastejšími vinníkmi dopravných nehôd.

Dvadsaťročné automobily

Či chceme, alebo nie, priemerný vek automobilov na Slovensku je zhruba 15 rokov, čo situáciu ešte viac zhoršuje. Treba  si totiž uvedomiť úroveň pasívnej i aktívnej bezpečnosti automobilov pred pätnástimi rokmi. Ak majú ABS, môžeme hovoriť o šťastí, airbagy nájdeme iba v luxusnej kategórii, stabilizačný systém takmer v žiadnom. Za posledných 15 rokov prešiel automobilový priemysel revolúciou, nároky kladené na moderný automobil sú oveľa vyššie vo všetkých kategóriách. Crash testy, brzdné dráhy či príspevok stabilizačných systémov k bezpečnosti premávky je enormný.

Vláda by mala podporiť predaj nových automobilov, európske fondy by sa mali využívať na likvidáciu pojazdných vrakov. Práve nehody starších automobilov bývajú neraz tragické. Zrušenie komplikovaného odpočítavania DPH by výrazne omladilo vozový park najmä s ohľadom na časté obmieňanie vozových parkov firiem.

Prístup polície

Najprv treba zdôrazniť a aj poďakovať sa za jej prácu. Viniť dopravných policajtov za dnešnú situáciu na cestách je nezmysel. Je ich málo, na cestách chýbajú. Komické býva aj osočovanie ministra vnútra v prípade, že obnovuje už mimoriadne zastaraný vozový park polície. I policajné Audi S4 prispievajú k väčšej vážnosti polície, automobily Kia Cee´d vzhľadom na ich záruku sú tiež dobrým ťahom podobne ako vyzbrojenie Volkswagenmi Golf 2,0 TDI. Naopak, nezmyselná voľba viacerých značiek vnáša chaos do ich údržby.

Vytknúť však možno prístup, za ktorý sú opäť zodpovední vyššie postavení funkcionári. Policajti sú vystavení do polohy represívnych zložiek, ich príspevok k zvýšeniu bezpečnosti premávky je pomerne malý. Stačí, ak si všimnete spôsob merania povolenej rýchlosti. Deje sa tak na úsekoch, kde je prekročenie rýchlosti evidentné. Videl niekto niekedy merať policajtov aj pri škôlkach či školách v popoludňajších hodinách, keď je pohyb školákov pri cestách najvyšší? Určite by to prispelo k vytvoreniu určitého reflexu u vodičov. Prečo sa častejšie meria rýchlosť za pekného počasia, keď je aj rýchlejšia jazda pomerne bezpečnejšia? Je to aj dôsledok oceňovania práce policajtov na základe vybraných pokút.

Infraštruktúra

Kapitola sama o sebe, ktorá ani nepotrebuje komentár. Absencia diaľnic a zároveň absencia alternatívnych ciest. Hlavné ťahy sú väčšinou dvojprúdové, cestu spomaľujú staré automobily či populárne AVIE (mali by mať zákaz jazdy od piatku do nedele). Stačí jedna nehoda a cesta je na niekoľko hodín uzavretá, obchádzka neexistuje. Tvoria sa kolóny, rastie nervozita i chuť iných vodičov dostať sa za každú cenu dopredu. Navyše, vodiči nie sú zvyknutí na zipsové pravidlo a pri zbiehaní prúdov sa zaraďujú niekedy už o kilometer skôr.

V mestách sa namiesto celoeurópsky overených kruhových objazdov radšej stavajú semafory, pokiaľ možno, čo najkomplikovanejším spôsobom.

Pri predbiehaní neraz druhý vodič začne bezdôvodne pridávať plyn a vytvárať tak mimoriadne nebezpečnú situáciu. Pri odbočovaní sa nezvykne nechávať priestor na obídenie pre ostatných. Na diaľnici sa už ľahšie predbieha sprava, ľavý prúd je beznádejne obsadený, kamióny sa často predbiehajú v stúpaniach, pri preraďovaní z pruhu do pruhu sa nepoužíva ani smerovka, ani spätné zrkadlo.

To je iba zlomok problémov, určite máte aj vy postrehy. Pridajte svoj názor do diskusie.

debata chyba
Články podľa značiek