Nový diesel pre Jeep vyvinuli Taliani

Nový naftový motor Jeepu má rovnaký objem aj počet valcov ako predchodca, navrhli ho však talianski konštruktéri, ktorí sa opäť raz pochlapili.

10.03.2012 08:00
Jeep Foto:
Jeep teraz používa namiesto pôvodného motora CRD s nemeckými koreňmi moderný turbodiesel 3.0 CRD z talianskej konštruktérskej školy.
debata (10)

Vlaňajšiu premiéru novej generácie Jeepu Grand Cherokee sprevádzala zásadná otázka. Ako si koncern Chrysler poradí s jeho dieselovou verziou, ak po rozchode s Mercedesom nebude môcť používať jeho renomované naftové agregáty? Aj preto Grand Cherokee debutoval vlani len s benzínovým motorom 3.6 V6 Pentastar a na naftu si musel počkať. Pomoc prišla z Talianska. Je to pochopiteľné, veď väčšinový balík americkej automobilky má dnes v rukách Fiat.

Nový naftový motor je dielom spoločnosti VM... Foto: Jeep
Jeep Nový naftový motor je dielom spoločnosti VM Motori.

Do prác na stuttgartskom nástupcovi vidlicového 6-valca 3.0 CRD sa tak pustila talianska spoločnosť VM Motori a technologická divízia Fiatu Fiat Powertrain. Dielo bolo predstavené koncom minulého roka a vo všetkých smeroch prekonáva svojho nemeckého predchodcu. Vidlicový 24-ventilový 6-valec so zníženým kompresným pomerom 18,1:1 na 16,5:1 a uhlom rozovretia 60 stupňov používa nové vstrekovanie Multijet II s pracovným tlakom až 1800 barov. To je schopné uskutočniť až osem sekvenčných vstrekov v jednom takte. O prepĺňanie sa stará jediné turbodúchadlo Garett VGT s variabilnou geometriou.

V Európe je naftový motor voľbou č. 1. Foto: Jeep
Jeep V Európe je naftový motor voľbou č. 1.

Z objemu troch litrov dáva motor 177 kW (+17 kW) a krútiaci moment 550 Nm (+40 Nm). Znamená to zvýšenie výkonu o 10 a krútiaceho momentu o osem percent. Pritom je motor podstatne úspornejší. Grand Cherokee 3.0 CRD V6 spotrebuje priemerne len 8,3 litra nafty čo je o 19 % menej. Rozdiel v spotrebe je najviac badateľný v mestskom cykle, kde nový agregát ušetrí takmer dva litre paliva. A to je zatiaľ spojený len s 5-stupňovou automatickou prevodovkou. Zlepšili sa aj dynamické vlastnosti. Na akceleráciu z 0 na 100 km/h potrebuje len 8,2 sekundy, čo je o 1,5 menej ako v minulosti.

Dieselová novinka spĺňa emisnú normu Euro 5. Určená je však pre viaceré modely, napríklad aj novú Lanciu Thema či Chrysler 300.

Porovnanie parametrov
Grand Cherokee 3.0 CRD (2011) 3.0 CRD (2009)
Objem motora (cm3) 2987 2987
Vŕtanie x zdvih (mm) 83 × 92 83 × 92
Kompresný pomer 16,5:1 18,1:1
Max výkon (kW/ot.) 177/4000 160/3400
Krút. moment (Nm/ot.) 550/1800 510/1600
0 – 100 km/h (s) 8,2 9,7
Max. rýchlosť (km/h) 202 200
Spotreba na 100 km (l) 8,3 10,3
10 debata chyba
Články podľa značiek