Subaru BRZ je japonský Lotus

Subaru sa po dlhých rokoch vracia do sveta zábavy. Niežeby jeho nadupané Imprezy neposkytovali dosť adrenalínu, no posledné pravé kupé (SVX) schádzalo z výrobných liniek automobilky s piatimi hviezdami v znaku v deväťdesiatych rokoch.

02.05.2012 07:00
Subaru BRZ Foto:
Nové kompaktné kupé si ctí základné princípy konštrukcie športových áut v rozsahu, aký sa dnes len tak nevidí.
debata

To všetko má zmeniť dlhoočakávaný model BRZ, vyvíjaný s Toyotou. Je totiž postavený podľa najelementárnejších konštrukčných princípov športových áut. Tie ctia ľahkú konštrukciu, nízke ťažisko, dokonalé rozloženie hmotnosti, inteligentný výkon atmosférického motora a pohon zadných kolies. To všetko je zabudované do jeho DNA. Napovedá to už samotný názov. V skratke BRZ sa ukrývajú slovíčka Boxer (motor), Rear-wheel (zadný náhon) a Zenith.

Subaru BRZ Nie je derivátom žiadneho sériového... Foto: Subaru
Subaru BRZ Subaru BRZ Nie je derivátom žiadneho sériového modelu.

Karoséria kompaktného kupé s rázvorom 2570 mm a dĺžkou necelých 4,3 metra je postavená z vysokopevnostnej ocele a hliníka. Z neho je vyrobená napríklad predná kapota. To spolu s výškou 1285 mm a nízko situovanou pohonnou sústavou viedlo k zníženiu ťažiska na 460 mm. Je to údaj, ktorému môžu konkurovať len neporovnateľne drahšie superšporty od Ferrari, Lamborghini či Lotusu.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4240/1775/1285
Rázvor náprav (mm) 2570
Objem kufra/nádrže (l) 245/50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1220

Ak sme už pri pohone, je samozrejmé, že pod prednou kapotou pracuje pre Subaru typický 4-valcový boxer. Na rozdiel od ostatných Subaru je však posunutý viac dozadu a celkom netypicky poháňa zadné kolesá. Táto kompozícia umožnila rozložiť hmotnosť medzi nápravy v takmer ideálnom pomere 53 : 47. O presné doladenie sa už postará hmotnosť samotnej posádky. Vidno to na jeho prísne štvorcovej koncepcii (vŕtanie 86 mm x zdvih 86 mm), variabilnom časovaní sacích aj výfukových ventilov, ale najmä na excelentnom systéme vstrekovania paliva D-4S vyvinutom Toyotou. Tento systém kombinuje, podobne ako pri Lexuse IS-F, princíp priameho aj nepriameho vstrekovania, a to podľa otáčok a zaťaženia motora.

Agregát si však nemýľte s tradičnými boxermi od... Foto: Subaru
Subaru BRZ Agregát si však nemýľte s tradičnými boxermi od Subaru, bol totiž vyvinutý špeciálne pre BRZ.

Výsledkom je, že z dvoch litrov objemu dáva aj bez turba výkon rovných 200 koní, teda 147 kW. Tie posiela pri 7000 otáčkach za minútu cez 6-stupňový manuál k zadným kolesám pomocou samosvorného diferenciálu Torsen. Druhou možnosťou je 6-stupňový automat s plne automatickým, športovým alebo manuálnym radením krídelkami na volante.

Subaru BRZ ponúkne aj šesťstupňový automat. Foto: Subaru
Subaru BRZ Subaru BRZ ponúkne aj šesťstupňový automat.

Dvesto koní sa možno nezdá ako extrémny výkon, no BRZ váži v pohotovostnom stave len 1220 kg a má tiež vynikajúcu aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu sa podarilo vďaka prekrytiu podvozku či riadenému prúdeniu v oblasti kolies zredukovať na Cx 0,27 čo je v triede športových áut vynikajúcim výsledkom. Na stovku tak BRZ šprintuje za 7,6 sekundy a dosahuje maximálku až 230 km/h, čo dokáže vyčarovať úsmev na tvári aj ostrejšie založeným vodičom. O nadšení drifterov, ktorí po dlhých rokoch dostanú do rúk skutočné a cenovo dostupné športové náradie so zadným náhonom, ani nehovorme. Pritom je BRZ relatívne úsporným autom. Normovanou spotrebou 6,9 litra neprekračuje rámec bežných dvojlitrov.

Subaru svojmu BRZ nameralo normovanú spotrebu... Foto: Subaru
Subaru BRZ Subaru svojmu BRZ nameralo normovanú spotrebu 6,9 l/100 km.

Puristickú filozofiu cítiť aj v jednoducho zariadenom interiéri. Skôr než luxus je tu podstatný malý športový volant s priemerom 365 mm, červené podsvietenie prístrojov s centrálnym otáčkomerom či anatomické sedadlá s extrémne nízkou polohou, zovierajúce telo v zákrutách. Nechýbajú ani detaily v podobe opierky na koleno vodiča či retro kolískové ovládače na stredovej konzole. O príval adrenalínu sa postará aj špeciálne naladený výfuk, prepúšťajúci do interiéru typickú pulziu vysokootáčkového boxera. Za vodičom a spolujazdcom sú ešte dve núdzové sedadlá a za nimi relatívne priestranný kufor s objemom 245 litrov.

Interiér je sparťansky strohý, ale o to viac... Foto: Subaru
Subaru BRZ Interiér je sparťansky strohý, ale o to viac nabitý emóciami.

Na ceste ťaží BRZ z ľahkej konštrukcie predných tlmičových vzpier McPherson a zadnej nápravy so sofistikovaným dvojitým lichobežníkovým zavesením. Základným obutím sú 16-palcové disky alebo za príplatok 17-palcové kolesá.

Genialita BRZ sa skrýva v nízkej hmotnosti a... Foto: Subaru
Subaru BRZ Genialita BRZ sa skrýva v nízkej hmotnosti a nízko situovanom ťažisku. Dvesto atmosférických koní mu potom stačí na adrenalínové jazdné zážitky.

Európsku premiéru si BRZ odbilo na nedávnom ženevskom autosalóne a slovenskému publiku sa predstavilo v Bratislave. Do predaja sa však dostane až začiatkom leta. O jeho úspechu niet žiadnych pochybností. Po štarte predaja na domácom japonskom trhu prevýšili objednávky pôvodné očakávania automobilky až štvornásobne. O trh sa však bude musieť deliť so sesterskou Toyotou GT 86.

Technické údaje
Motor 2.0 D4-S
Počet valcov/ventilov Boxer 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1998
Max. výkon (kW/ot.) 147/7000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 205/6400
Max. rýchlosť(km/h) 230
0 – 100 km/h (s) 7,6
Spotreba na 100 km (l) 6,9
debata chyba
Články podľa značiek