Jej zástupcom medzi vanmi bude Dacia Lodgy – MPV strednej triedy C, ale s cenou, ktorá zodpovedá o kategóriu menším empévéčkam. Je to akoby ste si kúpili Renault Scénic za cenu Modusu.
Samozrejme, takýto ciel si vyžiadal neprestajné sledovanie nákladov, no výsledok je milým prekvapením. Lodgy vytvorí podstatne kultivovanejšiu alternatívu k súčasnému Loganu MCV. Na rozdiel od neho nie je totiž Lodgy obyčajným derivátom už existujúceho modelu, ale úplnou novinkou, i keď využívajúcou overenú techniku Renaulta. Lodgy postavili na platforme B0/Logan s predĺženým rázvorom až na 2 810 mm a zadnou nápravou z Renaulta Kangoo.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4500/1750/1660 |
Rázvor náprav (mm) | 2810 |
Objem kufra/nádrže (l) | 827 – 2617 (5-miest)/50 |
Karoséria má dĺžku 4,5 metra. Jej dizajn sa asi nestane módnym hitom, ale práve on určuje jej úžitkové vlastnosti. V kontexte s cenou je na tomto poli neporaziteľným predátorom. Interiér ponúka päť a za príplatok až sedem miest na sedenie. Pritom nie sú priestorové pomery v treťom rade len núdzové. Pre kolená zadných cestujúcich má Lodgy priestorovú rezervu 144 mm a nad sedákom po strechu 886, čo je podľa Dacie najlepší výsledok v triede. V 5-miestnom usporiadaní disponuje Lodgy obrovským kufrom s objemom 827 litrov. S tretím radom sedadiel je to len 207.
Variabilita Lodgy je obmedzená cenou. Nečakajte tu preto zázračné posuvné sedadlá, ktoré sklopíte do podlahy, ani delené zadné sedadlá. Tretí rad sa musí uspokojiť len s delenými operadlami. Druhý rad však možno preklopiť k predným sedadlám a tretí buď úplne demontovať a vybrať, alebo ho prisunúť k druhému sklopenému radu a uchytiť špeciálnymi popruhmi. Treťou možnosťou je sklopiť operadlá tretieho radu, čím vznikne 634 litrov pre náklad. Manipuláciu s tretím radom sedadiel uľahčuje jeho relatívne nízka hmotnosť. Celá lavica váži len 18 kg.
Interiér je síce zariadený veľmi jednoducho, ale na druhej strane prináša niektoré prvky, ktoré sa v Daciách zatiaľ neobjavili. V porovnaní s Loganom zvyšuje jeho solídnosť použitie kvalitnejších plastov a dokonca chrómových prvkov či dvojfarebného ladenia interiéru. Spínače ovládania sa zo stredovej konzoly presunuli do dverí a ovládače klimatizácie sú zas v lepšom dosahu vodiča. Najväčším prekvapením je príplatkový multimediálny systém Media NAV s integrovaným 7-palcovým dotykovým displejom a cenou len 430 eur. Systém zahŕňa audio, hands-free pripojenie Bluetooth, navigáciu a USB port na prehrávanie hudby z externých zariadení. V bezpečnostnom balíku nájdete ABS a štvoricu airbagov. Pribudli tiež úchyty detských sedačiek Isofix.
Novinkou pre Daciu na zozname príplatkov sú tiež cúvacie senzory, DVD-prehrávač, obmedzovač rýchlosti či automatická klimatizácia s prieduchmi pre všetky tri rady sedadiel.
Pod kapotou sa už okrem známych motorov 1.6 MPI (60,5 kW) a dieselu 1.5 dCi (66 kW) objavili po prvý raz aj nové motory Renaulta. Okrem najvýkonnejšej verzie dieselu 1.5 dCi (79 kW) tu tiež nájdete preplňovaný benzín 1.2 TCe (85 kW) s priamym vstrekovaním paliva, použitý len nedávno v Mégane a Scénicu. Najvýkonnejší diesel je sériovo spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. S automatom sa zatiaľ nepočíta. Práve nové motorizácie prinášajú doteraz nevídanú hospodárnosť. Motor 1.2 TCe spotrebuje priemerne len 5,8 a diesel 1.5 dCi iba 4,2 litra paliva na 100 km. Jazdu v Lodgy spríjemňuje zvýšená akustická izolácia. V porovnaní s Loganom použili totiž konštruktéri na odhlučnenie motorov až o 30 % viac tlmiacich hmôt. Aerodynamický hluk znižujú zas tesniace vložky a pena v okolí dverí.
Podvozok využíva predné tlmičové vzpery McPherson z Loganu a zadné zavesenie z Renaulta Kangoo. Priemer predných ventilovaných brzdových kotúčov sa vpredu zväčšil z 259 na 280 mm. Za príplatok môže byť Lodgy vybavené stabilizačným systémom ESC.
Výrobu Lodgy zabezpečuje montážny závod v marockom Tangierse, do ktorého Renault investoval miliardu eur. Napriek situovaniu v rozvojovom Maroku je táto továreň prvou na svete, ktorá vyrába bez emisií a odpadových vôd. Dacia Lodgy absolvovala svetovú premiéru na marcovom ženevskom autosalóne a na Slovensku sa predstavila v apríli v Bratislave. Predaj odštartuje ešte tento mesiac. Cena má štartovať pod hranicou 9000 eur.
Technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1.6 MPi | 1.2 TCe | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Počet valcov/ventilov | 4/2 | 4/4 | 4/2 | 4/2 |
Zdvihový objem (ccm) | 1598 | 1198 | 1461 | 1461 |
Max. výkon (kW/ot.) | 60,5/5000 | 85/4500 | 66/3750 | 79/4000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 134/3000 | 190/1500 | 200/1750 | 240/1750 |
Max. rýchlosť(km/h) | 160 | 179 | 169 | 175 |
0 – 100 km/h (s) | 14,5 | 10,6 | 12,4 | 11,6 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,1 | 5, | 4,2 | 4,4 |