Dacia Lodgy - Scénic za cenu Modusu

Po úspechu Dacie Duster, ktorým táto rumunská automobilka rozvírila vody v triede SUV, sa teraz púšťa do ringu aj v kategórii vanov.

23.05.2012 05:00
Dacia Foto:
Dacia Lodgy nebude asi dizajnérskym hitom sezóny, zato úžitkovými vlastnosťami porazí mnoho neporovnateľne drahších súperov.
debata (3)

Jej zástupcom medzi vanmi bude Dacia Lodgy – MPV strednej triedy C, ale s cenou, ktorá zodpovedá o kategóriu menším empévéčkam. Je to akoby ste si kúpili Renault Scénic za cenu Modusu.

Lodgy vytvorí podstatne kultivovanejšiu... Foto: Dacia
Dacia Lodgy Lodgy vytvorí podstatne kultivovanejšiu alternatívu k súčasnému Loganu MCV.

Samozrejme, takýto ciel si vyžiadal neprestajné sledovanie nákladov, no výsledok je milým prekvapením. Lodgy vytvorí podstatne kultivovanejšiu alternatívu k súčasnému Loganu MCV. Na rozdiel od neho nie je totiž Lodgy obyčajným derivátom už existujúceho modelu, ale úplnou novinkou, i keď využívajúcou overenú techniku Renaulta. Lodgy postavili na platforme B0/Logan s predĺženým rázvorom až na 2 810 mm a zadnou nápravou z Renaulta Kangoo.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4500/1750/1660
Rázvor náprav (mm) 2810
Objem kufra/nádrže (l) 827 – 2617 (5-miest)/50

Karoséria má dĺžku 4,5 metra. Jej dizajn sa asi nestane módnym hitom, ale práve on určuje jej úžitkové vlastnosti. V kontexte s cenou je na tomto poli neporaziteľným predátorom. Interiér ponúka päť a za príplatok až sedem miest na sedenie. Pritom nie sú priestorové pomery v treťom rade len núdzové. Pre kolená zadných cestujúcich má Lodgy priestorovú rezervu 144 mm a nad sedákom po strechu 886, čo je podľa Dacie najlepší výsledok v triede. V 5-miestnom usporiadaní disponuje Lodgy obrovským kufrom s objemom 827 litrov. S tretím radom sedadiel je to len 207.

Za tretím radom sedadiel je kufor s objemom 207 l. Foto: Dacia
Dacia Lodgy Za tretím radom sedadiel je kufor s objemom 207 l.

Variabilita Lodgy je obmedzená cenou. Nečakajte tu preto zázračné posuvné sedadlá, ktoré sklopíte do podlahy, ani delené zadné sedadlá. Tretí rad sa musí uspokojiť len s delenými operadlami. Druhý rad však možno preklopiť k predným sedadlám a tretí buď úplne demontovať a vybrať, alebo ho prisunúť k druhému sklopenému radu a uchytiť špeciálnymi popruhmi. Treťou možnosťou je sklopiť operadlá tretieho radu, čím vznikne 634 litrov pre náklad. Manipuláciu s tretím radom sedadiel uľahčuje jeho relatívne nízka hmotnosť. Celá lavica váži len 18 kg.

V interiéri sa objavujú pre Daciu doteraz... Foto: Dacia
Dacia Lodgy V interiéri sa objavujú pre Daciu doteraz nevídané prvky, napríklad multimediálne rozhranie s navigáciou a 7-palcovým dotykovým displejom.

Interiér je síce zariadený veľmi jednoducho, ale na druhej strane prináša niektoré prvky, ktoré sa v Daciách zatiaľ neobjavili. V porovnaní s Loganom zvyšuje jeho solídnosť použitie kvalitnejších plastov a dokonca chrómových prvkov či dvojfarebného ladenia interiéru. Spínače ovládania sa zo stredovej konzoly presunuli do dverí a ovládače klimatizácie sú zas v lepšom dosahu vodiča. Najväčším prekvapením je príplatkový multimediálny systém Media NAV s integrovaným 7-palcovým dotykovým displejom a cenou len 430 eur. Systém zahŕňa audio, hands-free pripojenie Bluetooth, navigáciu a USB port na prehrávanie hudby z externých zariadení. V bezpečnostnom balíku nájdete ABS a štvoricu airbagov. Pribudli tiež úchyty detských sedačiek Isofix.

Novinkou pre Daciu na zozname príplatkov sú tiež cúvacie senzory, DVD-prehrávač, obmedzovač rýchlosti či automatická klimatizácia s prieduchmi pre všetky tri rady sedadiel.

Pod kapotu sa dostane aj najmodernejší... Foto: Dacia
Dacia Lodgy Pod kapotu sa dostane aj najmodernejší preplňovaný motor 1.2 TCe s priamym vstrekovaním paliva.

Pod kapotou sa už okrem známych motorov 1.6 MPI (60,5 kW) a dieselu 1.5 dCi (66 kW) objavili po prvý raz aj nové motory Renaulta. Okrem najvýkonnejšej verzie dieselu 1.5 dCi (79 kW) tu tiež nájdete preplňovaný benzín 1.2 TCe (85 kW) s priamym vstrekovaním paliva, použitý len nedávno v Mégane a Scénicu. Najvýkonnejší diesel je sériovo spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. S automatom sa zatiaľ nepočíta. Práve nové motorizácie prinášajú doteraz nevídanú hospodárnosť. Motor 1.2 TCe spotrebuje priemerne len 5,8 a diesel 1.5 dCi iba 4,2 litra paliva na 100 km. Jazdu v Lodgy spríjemňuje zvýšená akustická izolácia. V porovnaní s Loganom použili totiž konštruktéri na odhlučnenie motorov až o 30 % viac tlmiacich hmôt. Aerodynamický hluk znižujú zas tesniace vložky a pena v okolí dverí.

Podvozok využíva predné tlmičové vzpery McPherson z Loganu a zadné zavesenie z Renaulta Kangoo. Priemer predných ventilovaných brzdových kotúčov sa vpredu zväčšil z 259 na 280 mm. Za príplatok môže byť Lodgy vybavené stabilizačným systémom ESC.

Výrobu Lodgy zabezpečuje montážny závod v marockom Tangierse, do ktorého Renault investoval miliardu eur. Napriek situovaniu v rozvojovom Maroku je táto továreň prvou na svete, ktorá vyrába bez emisií a odpadových vôd. Dacia Lodgy absolvovala svetovú premiéru na marcovom ženevskom autosalóne a na Slovensku sa predstavila v apríli v Bratislave. Predaj odštartuje ešte tento mesiac. Cena má štartovať pod hranicou 9000 eur.

Technické údaje
Motor 1.6 MPi 1.2 TCe 1.5 dCi 1.5 dCi
Počet valcov/ventilov 4/2 4/4 4/2 4/2
Zdvihový objem (ccm) 1598 1198 1461 1461
Max. výkon (kW/ot.) 60,5/5000 85/4500 66/3750 79/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 134/3000 190/1500 200/1750 240/1750
Max. rýchlosť(km/h) 160 179 169 175
0 – 100 km/h (s) 14,5 10,6 12,4 11,6
Spotreba na 100 km (l) 7,1 5, 4,2 4,4
3 debata chyba
Články podľa značiek