Nová Dacia Dokker mieri totiž do prieniku úžitkových a osobných áut, kde imidž nehrá až takú veľkú rolu. Renault Kangoo, Peugeot Partner a Citroën Berlingo budú mať čo robiť. Dokker im úžitkovými vlastnosťami šliape na krk, a pritom je bezkonkurenčne najlacnejší.
Dokker dostal názov podľa skráteného anglického slova „dockworker“, teda pomenovania pracovníka v prístavných dokoch. Postavili ho na upravenej platforme MPV Lodgy, čo prezrádza zhodný rázvor 2 810 mm. To je, mimochodom, o desať centimetrov viac v porovnaní s koncernovým konkurentom Renaultom Kangoo. Na dĺžku má 4 363 mm, čo je tiež viac. Nie div, že úžitkovými vlastnosťami nad ním jednoznačne dominuje. Do 5-miestneho interiéru je prístup cez dvojicu predných, jedny bočné posuvné dvere a praktické zadné asymetricky delené krídlové dvere s veľkým uhlom otvorenia. Za príplatok alebo v najvyššej verzii má Dokker dvoje posuvných bočných dverí.
Už v 5-miestnom usporiadaní ponúka 800-litrový kufor a podlaha zvládne predmety s dĺžkou 1160 mm. Tu však Dokker len začína. Delené zadné sedadlá v pomere 60 : 40 možno totiž preklopiť dopredu. Vtedy sa Dokker pretransformuje na dodávku s úžitkovým objemom 3000 litrov, čo je hodnota najlepších predstaviteľov triedy. Napríklad Citroënu Berlingo alebo nového Fordu Tourneo Connect. Ložná plocha sa tým predĺži na 1,57 metra. Neskôr pribudne v ponuke variability pre úžitkovú verziu van sedadlo spolujazdca Easy Seat, ktoré možno preklopiť k palubnej doske.
Aj posádka sa môže tešiť z mimoriadne štedrého priestoru, a pritom sa necítiť ako v dodávke. Palubnú dosku si totiž Dokker požičal z osobnej Dacie Lodgy. Tá môže byť dvojfarebná a navyše dekorovaná hliníkovými obkladmi. Pridáva však vrchné odkladacie priestory. Zmestí sa tu napríklad notebook. Celkové odkladacie priestory v interiéri, ku ktorým musíme pripočítať 6,6-litrovú schránku pred spolujazdcom či 12-litrovú strešnú schránku, majú spolu až 44,2 litra.
Bezpečnostný štandard Dokkeru tvoria štyri airbagy, ABS a napínače predných bezpečnostných pásov. Sympatické je použitie troch úchytov Isofix pre detské sedačky na zadných sedadlách. Za príplatok je pripravený stabilizačný systém ESP, obmedzovač rýchlosti a zadné parkovacie senzory.
S komfortom je to trochu slabšie. Manuálnu klimatizáciu, výškovú reguláciu sedadla a volantu má až najvyššia úroveň Arctica. Zabudnite tiež na tempomat či xenónové svetlá. O to viac šokuje nasadenie multimediálneho rozhrania Media Nav (450 eur) so 7-palcovou farebnou dotykovou obrazovkou. Slúži potrebám šiestich základných funkcií – od rádia cez navigáciu až po funkcie Bluetooth. Samozrejmosťou je konektivita s externými zariadeniami cez USB-port. Rozhranie tiež umožňuje sťahovanie špeciálnych aplikácií a aktualizácii mapových dát.
Ani pod kapotou nie je Dokker žiadnym mrzákom. Časy, keď Dacia používala výlučne výbehové motory Renaultu, sú už dávno preč. Okrem základného benzínového 8-ventilového 4-valca 1.6i (61 kW) je na výber moderný preplňovaný 4-valec 1.2 TCe (84 kW)s priamym vstrekovaním paliva a diesel 1.5 dCi vo dvoch výkonových verziách 55 alebo 66 kW. Motory sú však spojené výhradne s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Najúspornejšia verzia Dokker 1.5 dCi spotrebuje priemerne len 4,5 litra nafty.
Jednoduchý podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPherson a zadnou vlečnou nápravou s torznou priečkou a stabilizátorom, je pripravený na nekvalitné cesty. Aj preto je jeho svetlá výška až 189 mm. Z toho istého dôvodu posilnila Dacia hlukovú izoláciu. Plocha pokrytá tlmiacimi materiálmi vrátane priečky motorového priestoru, podlahy a blatníkov bola v porovnaní s Daciou Duster zväčšená o 30 %. Hluk kolies potláčajú nové penové tesnenia a vložky.
Dokker vyrábajú spolu s Daciou Lodgy v novom výrobnom závode v marockom Tangiers, ktorý patrí k najmodernejším na svete. Je to napríklad prvá továreň vyrábajúca bez emisií a odpadových vôd. Na slovenský trh prišiel Dokker začiatkom tohto mesiaca. Za základnú verziu 1.6i Access zaplatíte 7990 eur. Diesel 1.5 dCi 90 s 5-dverovou karosériou stojí v najvyššej úrovni Arctica 12 190 eur. Za stabilizačný systém si ešte priplatíte 300 eur.
Rozmery | |
---|---|
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4363/1750/1810 |
Rázvor náprav (mm) | 2810 |
Objem kufra/nádrže (l) | 800 – 3000/50 |
Technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1.6i | 1.2 TCe | 1.5 dCi 75 | 1.5 dCi 90 |
Zdvihový objem (ccm) | 1598 | 1198 | 1461 | |
Max. výkon (kW/ot.) | 61/5000 | 84/4500 | 55/4000 | 66/3750 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 134/2800 | 190/2000 | 180/1750 | 200/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 159 | 175 | 150 | 162 |
0 – 100 km/h (s) | 14,3 | 10,7 | 15,9 | 13,9 |
Spotreba (l/100 km) | 7,5 | 6,1 | 4,5 | 4,5 |