Frankfurt 2013: Nový Nissan X-Trail nahradí sedemmiestny Qashqai

Drsné SUV sa dizajnom priblíži módnym crossoverom. Jeho jazdné vlastnosti v teréne však neutrpia. Predaj odštartuje Nissan na jar budúceho roku.

17.09.2013 06:00
Nissan-X-Trail 2014 Foto:
Nový X-Trail má podstatne civilnejší vzhľad. Jeho dizajn je inšpirovaný mladšími crossovermi Qashqai, Juke a Murano.
debata

Hlavnou hviezdou Nissanu vo Frankfurte nad Mohanom je nový Nisan X-Trail. Už na prvý pohľad je zrejmé, že prešiel skutočnou generačnou zmenou. Je to od podlahy nové auto, a to doslova. Postavili ho totiž na novej modulárnej platforme CMS, ktorá je spoločným dielom aliancie Renault-Nissan. Aj tá mu pomohla zhodiť prebytočné kilogramy. Pohotovostnú hmotnosť síce zatiaľ nevieme, ale Nissan konštatuje, že napriek zväčšeným rozmerom bude ľahší. Napríklad len na zadnom plastovom veku karosérie sa podarilo ušetriť sedem kilogramov.

Civilnejší vzhľad, ktorý zmäkčil pôvodné ostré off-roadové línie a X-Trailu priniesol zlepšenie aerodynamiky, má za úlohu pritiahnuť viac zákazníkov z radov módnych crossoverov. Napokon, v portfóliu Nissanu má nový X-Trail nahradiť predĺžený 7-miestny Qashqai +2. Tomu zodpovedá aj ľahší prístup do interiéru. Druhý pár bočných dverí sa otvára v uhle 80 stupňov, čo uľahčuje napríklad manipuláciu pri vkladaní detskej sedačky, ale aj prístup k tretiemu radu sedadiel, ktorými môže byť X-Trail vybavený.

Interiér má konečne prístroje umiestnené pred... Foto: Nissan
Nissan-X-Trail 2014 Interiér má konečne prístroje umiestnené pred vodičom. Nechýba ani nové dotykové rozhranie Nissan Connect a multiinformačný farebný displej na prístrojovom paneli.

Praktickejšie je riešený aj batožinový priestor s niekoľkoúrovňovou prestaviteľnou podlahou a elektricky ovládaným vekom. Vo svojej najvyššej polohe udrží plató náklad s hmotnosťou 10 kg a ostane pod ním ešte miesto napríklad na zložený detský kočík. V strednej úrovni sa nosnosť zvýši na 75 kíl. Objem batožinového priestoru však ostáva tajomstvom.

Ani v interiéri neostal kameň na kameni. Prístrojový panel sa konečne presunul priamo pred vodiča. Nechýba moderné dotykové rozhranie Nissan Connect so 7-palcovým dotykovým displejom a plnou konektivitou so smartfónmi, ale aj tabletmi, ktoré možno pripojiť cez dok v stredovom boxe, ani farebný 5-palcový displej informačného systému na prístrojovom paneli, zobrazujúci minimálne 12 druhov prevádzkových informácií. Neporovnateľná je aj kvalita materiálov a dielenského spracovania.

Rozmery Nissan nezverejnil, ale uviedol, že... Foto: Nissan
Nissan-X-Trail 2014 Rozmery Nissan nezverejnil, ale uviedol, že nový X-Trail bude väčší a ľahší ako jeho predchodca.

Napriek civilnejšiemu výzoru však nemá stratiť ani chlp zo svojich terénnych schopností. Tam patril totiž X-Trail vždy medzi najlepších. Modernizovaný systém ALL MODE 4×4i pracuje opäť v troch režimoch – 4×2, Auto a Lock. V móde Auto rozdeľuje systém pomer prenosu hnacieho momentu medzi nápravy na základe údajov o polohe škrtiacej klapky, otáčok motora a krútiaceho momentu. To znamená, že trakčná sila sa dostáva k zadným kolesám ešte predtým, ako by mohlo dôjsť k preklzu tých predných. Naopak, nad rýchlosťou 80 km/h zapája zadné kolesá už len v prípade, ak dôjde k strate trakcie predných pneumatík.

Okrem toho prináša X-Trail tri bezpečnostné novinky, ktoré súvisia práve s trakciou. O dvoch z nich Nissan tvrdí, že majú svetovú premiéru a o tretej, že sa nachádza iba v jeho prémiovom modeli Infiniti M. Systém Active Ride Control sleduje nerovnosti vozovky, ktoré by mohli vyviesť vozidlo pri vyššej rýchlosti jazdy z plánovaného smeru a v prípade potreby okamžité zmení účinok aktívnych tlmičov. Vďaka tomu by malo vozidlo ostať stabilné.

V ponuke Nissanu vystrieda X-Trail 7-miestny... Foto: Nissan
Nissan-X-Trail 2014 V ponuke Nissanu vystrieda X-Trail 7-miestny Qashqai+2, preto dostane aj verziu s tretím radom sedadiel.

Druhou vychytávkou je motorová brzda Active Engine Brake, ktorá v spolupráci s kontinuálnou automatickou prevodovkou Xtronic, využíva maximálny brzdný účinok motora pri brzdení v zákrutách a pri prudkom spomaľovaní. Bližšie sa však Nissan k princípu činnosti systému AEB v tlačovej správe nezmienil. Do tretice dostane X-Trail z prémiového sedanu Infiniti M (Q70) systém Active Trace Control, ktorý využíva stabilizačný systém nielen na zamedzenie vzniku priečneho šmyku ale aj na podporu riadenia. Pomocou individuálnych zásahov bŕzd na jednotlivých kolesách tak pomáha udržať vozidlo pri prejazde zákrutou v zvolenej trajektórii.

O motoroch a prevodovkách nepadlo zatiaľ ani slovo. X-Trail sa ale pravdepodobne spoľahne na koncernové naftové motory od Renaultu, možno, že aj na nový agregát 1,6 dCi Energy (96 kW), prípadne na jeho pripravovanú výkonnejšiu verziu bi-turbo. A turbo sa pravdepodobne objaví aj v benzínovej motorizácii. To všetko sa však dozvieme až na jar budúceho roku, keď sa chystá k prvým zákazníkom.

Nissan X-Trail 2014
Nissan X-Trail 2014
+20Nissan X-Trail 2014
debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #SUV #crossover #autosalón Frankfurt 2013 #X-Trail #Qashqai
Články podľa značiek