Toyota FCV Concept: Dobieha Toyota vodíkový náskok Hondy?

Toyota, to nemajú byť zďaleka len hybridy. Vážne sa zaoberá aj vodíkovou technológiou. V Tokiu sa pochváli ďalším vodíkovým konceptom Toyota FCV. Na jedno natankovanie prejde 500 km.

11.11.2013 06:00
Toyota-FCV Concept 2013 Foto:
Toyota FCV Concept bude mať dve nádrže na vodík a akumulátory s kapacitou 10 kWh, čo by jej malo umožniť dojazd na jedno tankovanie až 500 km.
debata (1)

Toyota sa snaží dobehnúť vodíkový náskok konkurenčnej Hondy. Tá už od roku 2008 začala vyrábať luxusný vodíkový sedan FCX Calrity s palivovými článkami. A hoci projekt nedosiahol ani zďaleka pôvodne plánovaný počet vyrobených kusov ani komerčné rozšírenie, nemení to nič na fakte, že Honda ako prvá dokázala vodíkovú technológiu doviesť do štádia sériovej produkcie.

Toyota to však nevzdáva. V Tokiu sa pochváli druhou generáciou projektu Toyota FCV-R, ktorý sa svetu ukázal po prvýkrát presne pred dvoma rokmi. Tentoraz ponesie označenie FCV Concept. Opäť pôjde o sedan s dĺžkou 4 870, šírkou 1 810 a výškou 1 535 mm, teda o model strednej triedy dlhší než súčasná Toyota Avensis. Dizajn vozidla má zvýrazňovať tému vzduchu a vody, respektíve kyslíka a vodíka, ktoré sú kľúčom k výrobe elektrickej energie v palivových článkoch.

Dizajn vozidla má zvýrazňovať tému vzduchu a... Foto: Toyota
Toyota-FCV Concept 2013 Dizajn vozidla má zvýrazňovať tému vzduchu a vody, respektíve kyslíka a vodíka, ktoré sú kľúčom k výrobe elektrickej energie v palivových článkoch.

Vo vývoji pohonu sa podarilo Toyote dostať podstatne ďalej než v predošlom koncepte. Vozidlo bude poháňané bližšie nešpecifikovaným elektromotorom umiestneným pod prednou kapotou a napojeným na predné kolesá. Elektrickú energiu bude čerpať z palivových článkov, ktoré majú až dvojnásobnú energetickú hustotu (3kW/l) v porovnaní s minulosťou. To znamená menšiu zástavbu vo vozidle. Celkový výkon palivových článkov je 100 kW. Toyote sa tiež podarilo zmenšiť nádrže na vodík. Tvoria ich dve vysokotlakové nádoby, v ktorých je palivo uskladnené pod tlakom 70 MPa. FCV Concept tak ponúka plnohodnotný 4-miestny interiér.

Toyota FCV Concept. Foto: Toyota
Toyota-FCV Concept 2013 Toyota FCV Concept.

Okrem toho môže FCV čerpať energiu aj z li-ion akumulátorov s kapacitou 10 kWh, ktoré sú umiestnené pod podlahou v prednej časti kabíny. S takouto výzbrojou by mala mať Toyota FCV dojazd 500 km. Zásoba li-ion akumulátorov zároveň naznačuje, že FCV bude možné dobíjať aj z elektrickej siete, čo ďalej znižuje množstvo potrebného vodíka. Bude ju teda možné využívať ako bežný elektromobil.

A to je praktické riešenie, pretože najväčším hendikepom vodíkových áut je prakticky neexistujúca vodíková infraštruktúra. V Európe je zatiaľ len zopár čerpacích staníc na vysoko stlačený vodík. K nám najbližšia je napríklad v českých Neratoviciach neďaleko Prahy.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #koncept #Toyota FCV Concept #palivové články #vodík
Články podľa značiek