Lada Samara odchádza do dôchodku. Definitívne

Lada Samara vznikla približne v tom istom čase ako Škoda Favorit. Kým však výroba Favoritu bežala len do roku 1995, Samara končí až teraz. Jej kariéra trvala neskutočných 29 rokov!

28.12.2013 07:00
Lada Samara Foto:
Posledným exemplárom Samary sa stal biely 5-dverový hatchback.
debata

Ruská automobilka Auto VAZ z Togliatti vyrobila presne 24. decembra, posledný exemplár legendárnej Lady Samara. Jej výroba bežala na linkách nepretržite od decembra 1984, teda celých 29 rokov. Posledným exemplárom sa stala biela Samara 2114 s 5-dverovou karosériou. Výrobu sedanu 2115 zastavili v Togliati už vlani a 3-dverového hatchbacku 2113 v lete.

Lada Samara znamenala pre ruský automobilový priemysel revolučný zlom. Bola totiž prvým moderným hatchbackom s predným náhonom, pochádzajúcim zo socialistického bloku. A hoci s jej vývojom pomáhalo Rusom Porsche, ale aj ďalšie západoeurópsky firmy, napríklad talianska UTS, možno ju považovať za prvý autorsky skonštruovaný ruský osobný automobil.

Lada Samara prišla na trh v roku 1984. Foto: Auto VAZ
Lada Samara Lada Samara prišla na trh v roku 1984.

Prvé prototypy jazdili už koncom sedemdesiatych rokov, no výroba sa rozbehla až v závere roka 1984. V ponuke bol najprv 3-dverový hatchback. V roku 1986 pribudla 5-dverová verzia a 4-dverový sedan v roku 1990. Zákazníci si mohli vyberať z trojice motorov s objemom 1,1 (39 kW), 1,3 (48 kW) a 1,5 litra (55 kW). V roku 1991 absolvovala Samara prvý veľký facelift.

Samara sa vyvážala aj do západoeurópskych krajín, no jej konštrukcia rýchlo starla a strácala konkurencieschop­nosť. Ďalšia modernizácia prebehla v roku 1997. Pod kapotou sa objavil napríklad nový motor 1,6i splňujúci emisnú normu Euro 3. Celkom bolo v Rusku, ale aj ďalších závodoch, napríklad vo fínskom Valmete, vyrobených 5,2 milióna exemplárov.

Lada Samara
Lada Samara
+20Lada Samara

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #koniec výroby #Lada #Samara #Togliatti
Články podľa značiek