Cadillac ELR: Ampera v luxusnom balení. A za dvojnásobok!

Cadillac ELR je totiž prezlečeným elektromobilom Opel Ampera s vyšším výkonom a karosériou kupé. Stojí však takmer dvojnásobok.

06.01.2014 07:00
Cadillac ELR Foto:
Cadillac zvolil pre svoj prvý ekologický model formu dvojdverového športového kupé. Extrémnu dynamiku od neho neočakávajte. Na váhe má totiž až 1 845 kg.
debata (6)

Príchod elektrického ELR nie je žiadnym prekvapením. Sériovému modelu predchádzal totiž koncept Converj už v roku 2009. Potom sa na čas zdalo, že projekt prvého skutočne ekologického Cadillacu zapadne definitívne prachom. Nakoniec dalo vedenie GM elektromobilu predsa len zelenú. A tak sa ELR predstavilo v sériovej podobe približne pred rokom v Detroite. Dnes prichádza čas, keď to má ELR namierené k prvým zákazníkom.

Po techniku nového Cadillacu nemuseli chodiť jeho konštruktéri ďaleko. ELR je totiž prezlečeným Oplom Ampera či Chevroletom Volt. Lenže Cadillac je Cadillac a tak prichádza v omnoho atraktívnejšom balení. Dostalo karosériu luxusného dvojdverového kupé. Ako hovoria priamo v Cadillacu: „Ekológia nebola nikdy krajšia.“ Kupé s dĺžkou 4 734 mm, čo je o 24 cm viac, ako má Ampera, nechýbajú jasné znaky príslušnosti k americkej smotánke. Cadillac ELR má ostro rezanú masku, klinovitý profil, neodmysliteľné vertikálne situované svetlá a obrovské 20-palcové disky kolies.

Cadillac ELR má na dĺžku 4 734 mm, čo je o 25... Foto: Cadillac
Cadillac ELR Cadillac ELR má na dĺžku 4 734 mm, čo je o 25 cm viac ako Opel Ampera, s ktorým má spoločnú platformu aj veľkú časť techniky. Štandardne používa 20-palcové disky kolies.

O odľahčenie konštrukcie sa stará nielen vysokopevnostná oceľ, ale aj hliníková kapota či plastové časti karosérie. Aj tak je ELR v porovnaní s Amperou ťažšie o približne 220 kg. V pohotovostnom režime má 1 845 kg. Uzatvárateľné klapky chladiča, krytý podvozok a zapustené kľučky dverí sa zas starajú o redukciu aerodynamického odporu vzduchu. No výsledok Cx 0,305 je predsa len priemerom.

Kým v interiéri Ampery a Voltu vidno snahu o šetrenie každého gramu hmotnosti a nákladov, Cadillac nerobil v tomto smere žiadne kompromisy. ELR je Cadillac so všetkým, čo k tomu patrí. Od dizajnu, ktorý má naznačiť nový štylistický smer interiérov ďalších nových modelov, až po materiály zahŕňajúce kožu a pravé drevo. K dispozícii je moderné rozhranie CUE s 8-palcovou dotykovou obrazovkou, schopné spojenia cez Bluetooth až s desiatimi externými zariadeniami.

Luxusný štvormiestny interiér sa ničím... Foto: Cadillac
Cadillac ELR Luxusný štvormiestny interiér sa ničím neodlišuje od štandardov bežných Cadillacov. Vládne tu koža a pravé drevo. K dispozícii je aj nové multimediálne rozhranie CUE.

Rozhranie reaguje už na priblíženie ruky, umožňuje listovanie v menu, podobne ako v moderných smartfónoch, zväčšovanie mierky navigácie dvoma prstami či hlasové ovládanie vrátane čítania SMS správ. Jednoduchosť ovládania podporuje hmatový ohlas pri dotyku displeja. Druhý 8-palcový displej slúži ako prístrojový panel vodiča s viacerými možnosťami nastavenia zobrazenia. Nechýbajú ani najnovšie asistenčné systémy vrátane udržiavania v jazdnom pruhu či núdzové brzdenie.

Ekologický pohon ELR vychádza z Ampery, bol však výrazne prepracovaný. Kým výkon elektromotora Ampery je len 111 kW, ELR má maximum 135 kW. Vzhľadom na to, že na pohone sa môže podieľať aj elektromotor generátora, uvádza automobilka celkový výkon sústavy až 154 kW. Cadillac sa spolieha aj na mohutný krútiaci moment 400 Nm, ktorý je o 12 % vyšší ako v prípade klasického benzínového 6-valca s objemom 3,6 litra v Cadillacu SRX. Vyšší je aj výkon motora generátora. Benzínový 4-valec 1,4i posilnil na 63 kW.

Dobíjacia prípojka je umiestnená na ľavom... Foto: Cadillac
Cadillac ELR Dobíjacia prípojka je umiestnená na ľavom prednom blatníku. V čisto elektrickom režime prejde ELR 56 km. Po zapnutí generátor sa dojazd predĺži na 480 km.

Ďalším zdrojom energie sú li-ion akumulátory s kapacitou 16,5 kWh. V tomto smere sa ELR od Ampery nelíši. Dojazd v čisto elektrickom režime dosahuje 56 km, s aktivovaným generátorom sa predĺži na 480 km, čo odstraňuje najväčšiu nevýhodu klasických elektromobilov. Dobíjanie trvá z bežnej 240-voltovej siete 4,5 hodiny. Pomocou aplikácie v smartfóne môže vodič regulovať dobíjanie, napríklad nastaviť cyklus dobíjania na čas zlacnenej elektrickej energie, aj na diaľku. Prípojka dobíjania je situovaná na ľavom prednom blatníku. Počas dobíjania pulzujú smerové svetlá v spätných zrkadlách zeleným svetlom a po úplnom dobití zhasnú.

Vodič vyberá jeden zo štyroch jazdných režimov. Od základného Tour, cez Sport pre dynamickú jazdu a Montain pre jazdu s prevýšeniami, až po Hold, ktorý umožňuje šetriť zásobu elektrickej energie na neskôr. Napríklad ak chce vodič ELR využívať ako čistý elektromobil až po tom, čo dorazí z vidieka do mesta. Rekuperáciu brzdnej energie zefektívňuje nový systém „elektrickej brzdy“. Na volante môže totiž vodič špeciálnym ovládačom určiť úroveň miery brzdenia elektromotorom, a teda aj mieru rekuperácie. Klasické brzdy prichádzajú k slovu až keď tento brzdný účinok nestačí.

O pohon sa stará elektromotor s maximálnym... Foto: Cadillac
Cadillac ELR O pohon sa stará elektromotor s maximálnym výkonom 137 kW a generátor poháňaný benzínovým 4-valcom s výkonom 63 kW. Celkový výkon sústavy udáva Cadillac až 154 kW. To je o 55 viac, ako má Opel Ampera.

Dynamické parametre ELR nie sú vzhľadom na jeho dynamický dizajn nijako očarujúce. Zrýchlenie na stovku trvá osem sekúnd a maximálna rýchlosť je obmedzená na približne 170 km/h. Údajom o spotrebe sa Cadillac stále akosi vyhýba. Je totiž veľmi závislá od spôsobu používania. Ak využívate ELR ako čistý elektromobil na dennodenné dochádzanie do práce v rámci mesta, ušetríte, ak je vzdialenosť dlhšia, musíte počítať aj s nákladmi na klasické palivo.

To, že ELR nie je Ampera, dokazuje aj prepracovaný podvozok. V základe má síce rovnakú konštrukciu s predným zavesením HiPer Strut a zadnú vlečnú nápravu s Wattovým priamovodom, ale pridáva adaptívne magnetoreologické tlmiče upravujúce charakteristiku pruženia podľa okamžitých podmienok. Prenos rázov do kabíny znižujú aj hydraulické puzdrá predných a zadných závesov. K stabilite na ceste zas prispievajú sériové 20-palcové disky kolies a širší rozchod náprav.

Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) 4 725
Šírka (mm) 1 845
Výška (mm) 1 420
Rázvor náprav (mm) 2 695
Objem kufra/nádrže (l) 255/35
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 845

Cadillac ELR bude schádzať z výrobných liniek amerického závodu koncernu GM Hamtramck v Detroite, teda v rodisku jeho súrodencov – Oplu Ampera a Chevroletu Volt. Jeho výrobu odštartovala automobilka už v polovici decembra. Na americký trh sa ELR dostane ešte tento mesiac. Jeho cena je však až 76 000 dolárov, čo je viac ako dvojnásobok, ktorý zaplatia zákazníci za bežnú Amepru.

Technické údaje
Výkon hnacieho elektromotora (kW) 137
Krút. Moment elektromotora (Nm) 400 Nm
Výkon spaľovacieho motora 1,4i (kW) 63 kW
Výkon generátora (kW) 55 kW
Celkový výkon sústavy (kW) 154
Kapacita batérií (kWh) 16,5
0 – 100 km/h(s) 7
Max. rýchlosť (km/h) 170
Dojazd v EV režime (km) 56
Celkový dojazd (km) 480
Cadillac ELR
Cadillac ELR
+20Cadillac ELR

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil s predĺženým dojazdom #Cadillac ELR #Opel Ampera
Články podľa značiek