Renault má najvýkonnejší diesel 1,6. Pomohli dve turbá

To, čo naznačil Renault frankfurtskou štúdiou Initiale Paris, sa stáva realitou. Futuristické MPV poháňal totiž maloobjemový diesel s dvoma turbami. Volá sa 1,6 dCi Twin Turbo Energy a už v blízkej dobe zamieri pod kapoty sériových Renaultov.

24.02.2014 12:00
debata
Dvojica turbodúchadiel dokáže z objemu 1,6... Foto: Renault
Renault 1,6 dCi Energy 160 Dvojica turbodúchadiel dokáže z objemu 1,6 litra „vyžmýkať“ výkon vyšší, ako bežne ponúkajú dvojlitrové turbodiesely. Pritom vraj usporí až 25 % paliva.

Nový maloobjemový diesel 1,6 dCi Twin Turbo bude bezpochyby najvýkonnejším naftovým motorom vo svojej objemovej triede. Postarala sa o to technológia dvojitého preplňovania. Systém sa skladá z dvoch sekvenčných turbodúchadiel. Prvé z nich zabezpečuje vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach, čo prináša až 90 % maxima krútiaceho momentu už od 1 500 otáčok za minútu, pričom druhé turbo sa preberá k životu vo vyššom spektre, aby pomohlo s výkonom.

A nie je ho málo. Agregát dosahuje maximum 118 kW, čo je presne 100 koní na liter, a neporovnateľne viac ako v prípade konkurenčných motorov od Peugeotu, Opla či Hondy. Aj krútiacim momentom, ktorý vrcholí hodnotou 380 Nm, sa môže nový diesel smelo porovnávať s dvojlitrovými naftovými motormi. Pritom má dosiahnuť až o 25 % nižšiu spotrebu paliva.

Pri vývoji motora zužitkoval Renault skúsenosti z konštrukcie agregátov pre F1. Odtiaľ pochádza napríklad priečny systém prúdenia vody, čo umožňuje rýchlejšie a účinnejšie chladenie spaľovacej komory. Profil, „U-Flex“, zas prispôsobuje piesty zmenám na stenách valcov, prostredníctvom zmeny tlaku, čím sa získava optimálny kompromis medzi účinnosťou a trením. O zníženie trenia sa stará aj špeciálna úprava povrchu zdvíhadiel ventilov Diamond Like Carbon.

Celohliníkový motor má samozrejme 16-ventilovú hlavu valcov, priame vstrekovanie paliva common-rail s tlakom 1 800 atmosfér a filter pevných častíc Nox Trap. Aj vďaka tomu plní už dnes s predstihom emisné normy Euro 6b. Novinka celkom nahradí staršie dvojlitrové motory 2,0 dCi. Renault s ňou počíta najmä do väčších modelov v triedach D a E. Nový diesel tak nájdeme v Lagune, v novom Espace a možno aj v pripravovanej veľkej limuzíne, ktorá má nahradiť neúspešný Renault Latitude.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #1.6d Ci Energy
Články podľa značiek