Audi TT 2014: Menej kilogramov, viac kilowattov

Audi TT, ktoré sa svetu predstavilo po prvýkrát v roku 1998, prichádza do Ženevy vo svojom treťom vydaní. Je ľahšie a výkonnejšie, dizajnom však nadväzuje skôr na prvú generáciu.

06.03.2014 06:00
debata
Známe krivky Audi TT si s ničím nepomýlite.... Foto: Audi
Audi TT 2014 Známe krivky Audi TT si s ničím nepomýlite. Nové časy veštia diódové svetlá Audi Matrix LED a ostro vykrojená maska.

Opäť je to jasné Audi TT. Ruky dizajnérov viedol totiž prísne evolučný prístup. A to až natoľko, že zmeny sa v podstate neudiali ani v rozmeroch či proporciách. Nové TT je dlhé 4 180 mm, čo je o 20 menej ako v minulosti. Výška 1 353 mm zostáva dokonca nezmenená. Najväčší prírastok tak zaznamenal rázvor náprav, ktorý sa natiahol o 37 mm na konečných 2 505.

Audi priznáva, že sa v mnohom inšpirovalo práve prvou generáciou TT z roku 1988. Opäť je tu teda jasný, prísne horizontálny pontón, mohutné oblúky blatníkov a kvapkovitá línia strechy. Nové časy veští len široká ostro rezaná 6-uholníková maska, a najmä príplatkové diódové svetlá Audi Matrix LED s dvanástimi individuálne ovládanými diódami v každom z reflektorov. Zadné brzdové svetlo sa spolieha tiež na LED diódy a tvorí úzky pás pod spojlerom.

Audi TT sa proporčne nezmenilo. Najväčším... Foto: Audi
Audi TTS 2014 Audi TT sa proporčne nezmenilo. Najväčším rozdielom je rázvor náprav, ktorý sa natiahol o 37 mm. Napriek tomu ide o úplne nové auto postavené na platforme MQB.

Vzadu nechýba tradičné výsuvné krídlo, ktoré sa aktivuje po prekročení rýchlosti 120 km/h. Základné verzie budú mať dve koncovky výfukov. Najsilnejšia modifikácia TTS prinesie podľa vzoru nových „eskových“ modelov z Ingolstadtu štyri oválne chrómové koncovky. Aj pre bežné TT bude k dispozícii športový paket S line s agresívnejším tvarom masky Singleframe, rozšírenými prahmi a zväčšeným zadným difúzorom. Znížený podvozok s redukovanou svetlou výškou o 10 mm dostane 18-palcové disky kolies.

Evolúcia v dizajne rozhodne neznamená, že nové TT je len akýmsi faceliftom svojho predchodcu. Postavené je na novej ľahkej platforme MQB s nezávislým zavesením zadných kolies. Moderný materiálový mix vysokopevnostnej ocele a hliníka v konštrukcii karosérie sa podpísali na medzigeneračnom znížení hmotnosti približne o 50 kg. Až 17 % pripadá na ultra vysokopevnostnú oceľ. Už minulá generácia Audi TT pritom „schudla“ o 90 kg. Tá nová váži s motorom 2,0 TFSI 1 230 kg.

Vzadu je novým prvkom brzdové svetlo tvorené... Foto: Audi
Audi TT 2014 Vzadu je novým prvkom brzdové svetlo tvorené úzkym pásom pod výsuvným spojlerom. Ten sa aktivuje pri rýchlosti na 120 km/h.

Interiér je opäť zmesou klasiky a moderných technológií. Novinku predstavuje najmä plne digitálny panel Audi virtual cockpit, ktorý zlučuje funkciu prístrojového panelu a rozhrania MMI do jediného celku. Mnohé funkcie sa ovládajú ovládačom na stredovej konzole. Minimalizmus a snahu o redukciu rôznych tlačidiel cítiť aj z kruhových prieduchov ventilácie v tvare turbíny. V ich centre sú umiestnené nielen hlavné funkcie klimatizácie ale dokonca aj displeje s údajmi o teplote či intenzite ventilátora.

Lepší športový zážitok majú priniesť sedadlá s integrovanými opierkami hláv, ktoré sú umiestnené nižšie ako v predchodcovi. TTS dostane navyše športové sedadlá s výraznejším profilovaním a pneumatickou reguláciou tuhosti bočníc. V športovom sploštenom multifunkčnom volante je umiestnený airbag, ktorý zaberá až o 40 % menej miesta, čo dotvára vzdušný pocit v kokpite. Núdzové zadné sedadlá tohto 2+2 miestneho kupé možno sklopiť, čím sa zväčší batožinový priestor s objemom od 305 litrov. Mimochodom je to o 15 viac ako predtým.

Audi TTS spoznáte podľa agresívnejšej masky,... Foto: Audi
Audi TTS 2014 Audi TTS spoznáte podľa agresívnejšej masky, 18-palcových kolies, rozšírených prahov, ale aj štvorice koncoviek výfukov po stranách zväčšeného difúzora.

Virtuálny prístrojový panel umožňuje viaceré druhy zobrazenia. V základe dominujú 12,3 palcovému TFT displeju virtuálne stupnice analógových prístrojov otáčkomera a rýchlomera. V móde Infotainment sa tieto prístroje zmenšia, aby sa vytvoril dostatok priestoru pre zobrazenie iných informácií, napríklad o navigácii či prevádzkových parametroch palubného počítača. Pre Audi TTS je pripravený aj grafický mód Sport s centrálne zobrazeným otáčkomerom a digitálnym ukazovateľom rýchlosti.

Pod kapotou sa objavia spočiatku tri motory. Základom je diesel 2,0 TDI s výkonom 135 kW, teda pohonná jednotka známa napríklad z Golfu GTD či naftovej Octavie RS. Dynamiku podporuje aj mohutný krútiaci moment 380 Nm. V kombinácii so 6-stupňovým manuálom a predným náhonom zrýchľuje Audi TT 2,0 TDI na stovku za 7,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 235 km/h, pritom si za svoje služby vypýta len skromných 4,2 litra nafty na 100 km. O kultúru chodu sa starajú dva vyvažovacie hriadele.

Interiér dostal úplne nový digitálny... Foto: Audi
Audi TT 2014 Interiér dostal úplne nový digitálny prístrojový panel s nastaviteľným zobrazením, ktorý slúži aj potrebám ovládacieho systému MMI. Zvláštnosťou sú tiež prieduchy ventilácie s centrálnymi displejmi klimatizácie.

Benzínovú ponuku tvorí 4-valec 2,0 TFSI s výkonom 169 kW pre Audi TT 2,0 TFSI a jeho silnejšia verzia vyladená až na 228 kW pre Audi TTS. Špecialitou motora je kombinácia priameho aj nepriameho vstrekovania paliva, nastavovanie zdvihu výfukových ventilov či výfukové potrubie integrované do hlavy valcov. Slabšia verzia šprintuje na stovku za šesť sekúnd. No v spojení s dvojspojkovou prevodovkou S tronic a pohonom quattro sa čas skráti na 5,3 sekundy.

Ešte lepšie je na tom Audi TTS, štandardne dodávané s pohonom Quattro, ktorého ručička rýchlomeru dokáže atakovať stovku už za 4,3 sekundy. Emócie za volantom TTS podporujú aj rezonátory vo výfukovom potrubí, ktoré pomocou klapiek tlmia alebo modulujú výraznejší zvuk v závislosti od otáčok motora. Pre TTS je štandardom 6-stupňový manuál. Príplatková „dvojspojka“ S tronic prináša v balíku aj trakčnú akceleračnú pomôcku v podobe systému launch control.

Najvýkonnejšiu verziu Audi TTS bude poháňať... Foto: Audi
Audi TTS 2014 Najvýkonnejšiu verziu Audi TTS bude poháňať 4-valec 2,0 TFSI s výkonom 228 kW. Štandardom je pohon Quattro.

Systém pohonu Quattro vychádza z piatej generácie elektro-hydraulickej spojky Haldex s novou konštrukciou čerpadla, ktoré znižuje hmotnosť o 1,5 kg. Vodič si môže vyberať jeden z troch módov činnosti. Softvér riadiacej jednotky bol pritom vyvinutý špeciálne pre Audi TT. V základnom móde je krútiaci moment rozdeľovaný medzi predné a zadné kolesá v záujme optimálnej trakcie. Režim Sport posiela viac výkonu k zadnej náprave, čím sa posilní dynamický pocit z jazdy v klasickom kupé. Tretí mód Efficiency je zameraný na nízku spotrebu, čo môže počas dobrej trakcie znamenať aj úplnú deaktiváciu pohonu oboch náprav v prospech predných kolies.

Úpravami prešiel aj podvozok s prednými tlmičovými závesmi McPherson a zadným štvorprvkovým zavesením. Štandardom sú 17-palcové disky kolies. Ponuka však siaha až k rozmeru 19 palcov. Za príplatok dokážu adaptívne tlmiče Audi magnetic ride meniť charakteristiku pruženia v režimoch Comfort, Auto a Dynamic. Tento systém je dodávaný štandardne pre Audi TTS, ale je voliteľný aj pre ostatné motorizácie.

Všetky adaptívne systémy od pruženia, riadenia či pohonu Quattro je možné nastavovať individuálne cez systém Audi drive select, prípadne si vytvoriť vlastný profil. Nové Audi TT by sa malo dostať na trh v priebehu leta.

Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) 4 180
Šírka (mm) 1 832
Výška (mm) 1 353
Rázvor náprav (mm) 2 505
Objem batožinového priestoru (l) 305
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 230
Technické údaje
Motor 2,0 TDI 2,0 TFSI 2,0 TFS (TTS Quattro)
Počet valcov/ ventilov 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 135/- 169/- 228/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 380/- 370/1 600 380/1 800
Prevodovka 6M 6M/S tronic 6M/S tronic
0 – 100 km/h (s) 7,2 6,0/5,3 4,7/-
Max. rýchlosť (km/h) 235 250 250
Spotreba na 100 km (l) 4,2 6,8
Audi TT 2014
Audi TT 2014
+21Audi TT 2014

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #autosalón Ženeva 2014 #Audi TT #Audi TTS
Články podľa značiek