Jaguar XFR-S Sportbrake: Diabolsky rýchle kombi atakuje 300 km/h

V rybníku superrýchlych luxusných kombíkov pribudla nová šťuka. Jaguar totiž v Ženeve vypustil svoj ostrý XFR-S Sportbrake.

19.03.2014 06:00
debata
Exteriér XFR-S Spotbrake dostal zväčšené sacie... Foto: Jaguar
Jaguar XFR-S Sportbrake Exteriér XFR-S Spotbrake dostal zväčšené sacie otvory v prednom nárazníku. Tie privádzajú blahodarný chladiaci vzduch nielen ku kompresorovému osemvalcu, ale aj k obrovským brzdovým kotúčom.

Prekvapením je, že verzia XFR-S Sportbrake prichádza skôr než samotné XFR Sportbrake. Ale napokon, prečo nie? Jaguar už mal hotový ostrý sedan XFR-S a tak sa núkala elegantná možnosť použiť rovnakú techniku aj pre luxusné kombi. A to sa aj stalo. Srdcom XFR-S Sportbrake je identický päťlitrový osemvalec dopovaný kompresorom. Má výkon 405 kW a maximálny krútiaci moment 680 Nm. Na hlavného konkurenta z Ingolstadtu tak stráca len minimum.

O potrebný prítlak sa stará nielen predný... Foto: Jaguar
Jaguar XFR-S Sportbrake O potrebný prítlak sa stará nielen predný spojler, ale aj zadný difúzor. Stabilitu zabezpečujú 20-palcové disky kolies obuté nízkoprofilovými pneumatikami.

Na druhej strane je ľahší. Výkon sa totiž prenáša cez osemstupňovú automatickú prevodovku Quickshift, vyvinutou pre roadster F-Type, výlučne na zadné kolesá. V praxi to znamená šprint na stovku za 4,8 sekundy a maximálnu rýchlosť až 300 km/h. Za sedanom teda nový kombík nijako nezaostáva a spolu s kupé XKR a F-Type sa zaraďuej do klubu najrýchlejších Jaguarov. Našetriť si treba len na palivo, keďže normovaná spotreba je 12,7 litra benzínu na 100 km.

Srdcom XFR-S Sportbrake je kompresorom dopovaný... Foto: Jaguar
Jaguar XFR-S Sportbrake Srdcom XFR-S Sportbrake je kompresorom dopovaný 8-valec s výkonom 550 koní.

Dynamike vozidla bol prispôsobená aerodynamika aj podvozok. Sportbrake dostal zväčšené sacie otvory pre prívod chladiaceho vzduchu, zväčšenú odtrhovú hranu na zadnom veku, ale aerodynamicky optimalizované prahy a zadný difúzor, ktorý sa spolu s predným spojlerom snažia redukovať vztlak pri vysokých rýchlostiach. V porovnaní so sedanom bola upravená najmä zadná náprava. Sportbrake dostal tuhšie pružiny a odlišne naladené adaptívne tlmiče.

Interiér ponúka stále dostatok komfortu. Svedčí... Foto: Jaguar
Jaguar XFR-S Sportbrake Interiér ponúka stále dostatok komfortu. Svedčí o tom aj výkonná aparatúra Meridian s výkonom až 835 W.

Dvadsaťpalcové disky kolies sú obuté pneumatikami Pirelli, vyvinutými špeciálne pre XFR-S Sportbrake, s profilom 265/35 vpredu a 295/30 vzadu, čo znamená, že sú o 10 mm širšie ako pri sedane. Vo svojich útrobách ukrývajú brzdové kotúče s priemerom 380 a 376 mm. O dobrú trakciu sa stará aktívny elektronický diferenciál so zvýšenou svornosťou, ale aj špeciálne naladený stabilizačný systém DSC.

Náklony karosérie v zákrutách krotia adaptívne tlmiče, schopné meniť charakteristiku až 500-krát za sekundu. Vodič má pritom možnosť výberu módu Dynamic, ktorý prispôsobí podvozok športovej jazde. A ak chcete skôr relaxovať ako pretekať, v štandardnej výbave dostane hi-fi aparatúru Meridian s výkonom 380 W a dvanástimi reproduktormi. Za príplatok je tu však aj 18-reproduktorová sústava Meriadian Trifield s výkonom až 835 W.

Jaguar XFR-S Sportbrake
Jaguar XFR-S Sportbrake
+19Jaguar XFR-S Sportbrake

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar #autosalón Ženeva 2014 #Jaguar XFR-S Sportbrake
Články podľa značiek