Italdesign Clipper: Elektrická 'plachetnica' s technikou VW

Talianske štúdio Italdesign patrí od roku 2010 pod krídla koncernu VW. A tak nie div, že ženevský koncept Clipper využíva techniku z Wolfsburfu. Stojí na platforme MQB, podobne ako Octavia či Golf.

27.03.2014 12:00
debata (1)
Moderný minivan má realistické tvary aj... Foto: Italdesign
Italdesign Clipper Moderný minivan má realistické tvary aj základy. Stojí totiž na platforme MQB dnes už materského koncernu VW. Povrch nenarúšajú žiadne výstupky. Až na konzoly kamier, ktoré nahrádzajú spätné zrkadlá.

Časy uletených štúdií Giorgetta Giugiara sú asi definitívne preč. Nemecká racionalita akoby talianskej kreativite odstrihla krídla. Na druhej strane je projekt Clipper natoľko realistický, že by mohol ísť po istých úpravách rovno na výrobné linky. A o to tu vlastne šlo. Clipper je moderný a ekologický minivan veľmi blízkej budúcnosti. Je kompaktný, praktický a do ovzdušia nevypúšťa ani gram škodlivých emisií.

Na dĺžku má 4 535 mm a jeho rázvor náprav je 2 790 mm. To nie je ďaleko napríklad od takého Volkswagenu Golf Sportsvan. Na dĺžku ho presahuje o 20 a na rázvore približne o 10 cm. Asi také proporcie by mohol mať Sportsvan v prípade, ak by ponúkal nie dva, ale tri rady sedadiel. Takže nie je vôbec vylúčené, že sa pozeráme na predvoj jeho ďalšieho derivátu.

Po otvorení dvoch párov krídlových dverí... Foto: Italdesign
Italdesign Clipper Po otvorení dvoch párov krídlových dverí zasahujúcich hlboko do strechy však Clipper predsa len odhalí viac invencie. Obrovský vstupný otvor následne zabezpečí perfektný prístup k trom radom sedadiel. Neruší ho ani stredový stĺpik. Ten je integrovaný do dverí.

Napokon technologicky by to nebol žiaden problém. Clipper totiž využíva rovnakú podlahovú platformu MQB, tú istú ako všetky nové Golfy či Octavie alebo španielske Leony. A hoci nemá Clipper na prednej maske logo Volkswagenu, vplyv súčasnej štylistiky z Wolfsburgu je tu evidentný. Samozrejme, ide o koncept, a tak si Clipper mohol dovoliť pár futuristických prvkov. Napríklad dva páry krídlových dverí.

Ale aj tu platí, že účel svätí prostriedky. Takáto konštrukcia totiž umožňuje spolu s absentujúcim stredovým stĺpikom perfektný prístup do interiéru. A to hneď ku všetkým trom radom. Clipper má totiž architektúru 2+2+2, pričom cestujúci sedia v autonómnych sedadlách. Tie zadné sú, samozrejme, sklopné, takže po ich zapustení do podlahy sa môže Clipper pochváliť excelentným kufrom s objemom 900 litrov.

Interiér sa zbavil prebytočných tlačidiel. A to... Foto: Italdesign
Italdesign Clipper Interiér sa zbavil prebytočných tlačidiel. A to radikálne. Všetky ovládacie prvky sú integrované v dotykovom rozhraní s 11-palcovým displejom. Jeho polohu možno nastavovať elektricky.

Pocit priestoru zväčšuje vodorovná podlaha a presklená strecha. A svoje zohrala aj kompaktná technika. Clipper, nazvaný po úspešných obchodných plachetniciach z devätnásteho storočia, je totiž elektromobilom. Poháňajú ho dva priestorovo nenáročné elektromotory s výkonom 2 × 110 kW, každý pre jednu z náprav. Batérie našli miesto pod podlahou. Aj to dokladuje neuveriteľnú univerzálnosť platformy MQB.

S takouto výzbrojou dokáže Clipper s výkonom 220 kW uháňať rýchlosťou 204 km/h čo je na elektromobil nezvyčajne vysoký údaj. Navyše je štvorkolkou. Kapacitu akumulátorov Italdesign neprezradil, no vieme, že dojazd je až 540 km, takže zásoba energie musí byť aspoň dvojnásobná v porovnaní so súčasným VW e-Golf, ktorý disponuje kapacitou 24 kWh. Ekologický pohon však ovplyvnil aj dizajn. Predná maska napríklad nepotrebuje sacie otvory.

V útrobách Clipperu pracujú dva elektromotory... Foto: Italdesign
Italdesign Clipper V útrobách Clipperu pracujú dva elektromotory napájané li-ion akumulátormi. Celkový výkon je 220 kW. Na jedno nabitie batérií umiestnených v podlahe prejde až 540 km. To nie je zlé.

Sú tu len dve horizontálne štrbiny pod reflektormi, kadiaľ prúdi vzduch k chladeniu podlahových batérií. Možno preto predpokladať, že Clipper má veľmi slušnú aerodynamiku. Podieľa sa na nej ale aj úplne hladký povrch, ktorý nerušajú ani len kľučky dverí. Svetelná technika sa spolieha výlučne na LED diódy. Rovnako jednoduchý je aj dizajn interiéru.

Cliper sa vďaka najmodernejšiemu multimediálnemu rozhraniu s 11-palcovým dotykovým monitorom na elektricky nastaviteľnej stredovej konzole zbavil prakticky všetkých tlačidiel. Rovnako inovatívne pôsobí prístrojový panel s projekčnou technológiou, ktorá zobrazuje údaje v 3D. Italdesign to prirovnáva k hologramu. Ďalšie displeje nájdeme po celej šírke palubnej dosky pred spolujazdcom. A potom sú tu ešte štyri iPad-y Mini, zabudované v opierkach hláv pre cestujúcich vo dvoch zadných radoch sedadiel. Čistému, funkčnému a technologicky zariadenému interiéru svedčí aj svetlosivé čalúnenie z alcantary.

Či sa Clipper zmení na realitu, nie je dnes známe. Mohol by však teoreticky znamenať prvý skutočný príspevok „anektovaných“ Talianov pre koncern VW. Z konceptov hatchbackov Go či Tex z roku 2011, akoby šitých na mieru Volkswagenu, zatiaľ nič nebolo. A to platí aj o štúdii Parcour, ktorá bola nápadne podobná neskoršiemu konceptu Audi Nanuk. Plány materského Volkswagenu s Italdesignom ani jeho úloha v koncerne tak zatiaľ nie sú celkom jasné.

Technické údaje
Dĺžka 4 534 mm
Šírka 1 914 mm
Výška 1 551 mm
Rázvor náprav 2 790 mm
Svetlá výška 189 mm
Prevádzková hmotnosť 1 800 kg
Výkon 2 × 110 kW
Max, rýchlosť 204 km/h
Dojazd 540 km
Pohon 4WD
Italdesign Clipper
Italdesign Clipper
+6Italdesign Clipper

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #VW #Italdesign #Clipper
Články podľa značiek