BMW vyvíja systém 'pasívneho vykurovania'. Skúša ho na BMW i3

Je to čosi podobné ako pri takzvaných pasívnych domoch, ktoré si vystačia s minimom externej energie. Elektromobilom by to mohlo priniesť dlhší dojazd.

02.04.2014 12:00
BMW i3 Foto:
Prototyp BMW i3 dokáže využiť odpadové teplo z interiéru, prípadne chladnejší vzduch z klimatizácie podobne ako takzvané pasívne stavby.
debata (2)

Problém je v tom, že kým pri bežných autách vyhrieva interiér odpadové teplo spaľovacieho motora, pri elektromobiloch sa musí „kúriť“ elektrinou. A tej veru pri súčasnom stave vývoja akumulátorov nie je nikdy nazvyš. Ak teda v elektromobile zahrievame interiér, znižujeme tým zároveň aj dojazd. A nie málo. Časť energie, ktorá by mohla putovať do elektromotoru sa jednoducho spotrebuje na teplo.

Aby sme si to lepšie predstavili. Taký elektromobil BMW i3 si so sebou vozí batérie s kapacitou 22 kWh. To zodpovedá energii len 1,7 kg benzínu, čo je v objeme asi 2,4 litra paliva. Lenže pri teplote nula stupňov Celzia, keď využíva vozidlo priemerne 5 kW výkonu na pohon, potrebuje ďalšie tri na vykurovanie. Polovica z tejto energie sa síce stráca cez karosériu do nenávratna, ale časť zostatkového tepla je možné zachytiť a využiť.

Systém tvoria dva výmenníky tepla, kompresor a... Foto: BMW
BMW i3 Systém tvoria dva výmenníky tepla, kompresor a kvapalinový okruh. Celé zariadenie neváži viac ako päť kilogramov.

Prototyp BMW i3 je preto vybavený dvoma výmenníkmi tepla. Jeden (voda-vzduch) je umiestnený v mieste, kde teplý vzduch opúšťa interiér a druhý (vzduch-voda), naopak, v mieste kde sa do ventilačného systému vzduch nasáva. Oba výmenníky sú prepojené uzatvoreným kvapalinovým okruhom s elektrickým čerpadlom. Dokážu si tak vzájomne odovzdávať teplo.

V zime tak môže ventilačná sústava nasávať mierne predhriaty vzduch, čím zníži potrebu ohrevu, a naopak v lete, keď beží klimatizačný kompresor, sa zas do klimatizácie dostáva vzduch s nižšou teplotou ako je teplota okolia. To všetko má samozrejme vplyv na celkové zníženie energetickej náročnosti vykurovania a klimatizácie. Približne asi o 10 %, čo znamená 0,75 kW, ktoré môžu byť využité na pohon auta.

Otázkou je, či technológia zbytočne nezvýši hmotnosť vozidla a či sa teda nespotrebuje časť z ušetrenej energie na pohon nadbytočných kilogramov. Súčasný prototyp systému má však prijateľnú váhu piatich kilogramov, v ktorej sú započítané výmenníky, kompresor aj kvapalinový okruh. BMW pritom tvrdí, že pri sériovom nasadení by mohla hmotnosť ešte klesnúť. Zároveň však dodáva, že o výrobe nie je zatiaľ rozhodnuté.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #klimatizácia #BMW #elektromobil #výmenník tepla
Články podľa značiek