Lexus NX: Nový crossover odhaľuje podrobnosti

Po pekinskej premiére zverejnil Lexus ďalšie informácie o svojom prvom kompaktnom crossoveri NX. Nie sú ešte kompletné, no predsa len dávajú lepšiu predstavu o kľúčovej tohtoročnej novinke Lexusu. Do predaja príde v lete.

21.05.2014 06:00
debata (1)
Niektoré prvky, ako tvar a výplet masky či... Foto: Lexus
Lexus NX Niektoré prvky, ako tvar a výplet masky či bumerangovité denné svetlá, si NX požičal zo sedanu IS.

Vstup Lexusu do triedy menších SUV či crossoverov nie je prekvapením. Na svoj zámer upozornil totiž už valni v Tokiu a neskôr v Detroite štúdiou LF-NX. A hoci písmeno F v skratke znamená Future, bolo od začiatku zrejmé, že do série nemá ďaleko. Veď Lexus už roky absentuje v tomto lukratívnom a neustále rastúcom segmente. Strácať čas by nemalo zmysel.

Kým konkrencia už dávno operuje modelmi BMW X3, Audi Q5, Mercedesom-Benz GLK či Volvom XC60, Lexus mohol svojim zákazníkom ponúknuť len veľké SUV RX a v USA off-roady GX a LX odvodené z Toyoty Land Cruiser a Sequoia. To všetko zmení už čoskoro nový Lexus NX. Predstavil sa na autosalóne v Pekingu a svojou dĺžkou 4 630 mm a rázvorom 2 660 mm jasne naznačuje pozíciu medzi kompaktnými SUV.

V porovnaní s konceptom LF-NX sa línie menšieho... Foto: Lexus
Lexus NX V porovnaní s konceptom LF-NX sa línie menšieho SUV zjemnili. Stále má však dosť agresívny dizajn.

Dizajn sa v porovnaní so štúdiou LF-NX zmenil dosť výrazne. Masívne proporcie síce ostali, ale brutálne hranaté línie konceptu sa predsa len trochu upokojili. Už to nie je ten brutálny stroj, ktorý pôsobil, akoby bol vysekaný z jediného kusu kovu. Štýlom má asi najbližšie k novému sedanu IS a z neho odvodenému kupé RC. Vidno to na riešení prednej masky, denných LED svetlách v tvare bumerangu či treťom bočnom okienku.

Samozrejme, toto je crossover s vyššou stavbou karosérie, väčšou svetlou výškou (185 mm) a chráneným podvozkom vybaveným 17– alebo 18-palcovými diskami kolies. Novinkou sú inovatívne kľučky dverí so skrytou valcovou vložkou zámky a integrovaným osvetlením, čo je podľa Lexusu svetová novinka. V ponuke bude aj verzia F Sport s aerodynamickým paketom, ktorý zhŕňa napríklad predný spojler, ale aj odlišnú čiernu lesklú mriežku chladiča či špecifický dizajn diskov kolies a čierne spätné zrkadlá.

Svetlá výška podvozku je 185 mm. Foto: Lexus
Lexus NX Svetlá výška podvozku je 185 mm.

V interiéri sľubuje Lexus dostatok miesta pre štyroch cestujúcich a o kufri tvrdí, že bude mať najdlhšiu úložnú plochu v triede. Jeho objem však zatiaľ neprezradil. Zariadenie interiéru prináša nové spracovanie palubnej dosky, kde sa objavuje napríklad vysunutý displej multimediálneho rozhrania. Novinkou je aj nahradenie joysticku touchpadom a dokonca priehradka na bezdrôtové indukčné dobíjanie smartfónov, ktorá sa v automobilovej výrobe objavuje po prvý raz. Displej bol tiež doplnený o grafické zobrazovanie pozdĺžneho či priečneho zrýchlenia.

K ďalším vychytávkam patrí head-up displej a systém Panoramatic View Monitor, zobrazujúci blízke okolie vozidla. V bezpečnostnom portfóliu sa po prvý raz v tejto kategórii objavuje adaptívny tempomat bez akéhokoľvek rýchlostného limitu a funkciou úplného dobrzdenia. Nechýba ani systém autonómneho núdzového brzdenia. Na palube bude k dispozícii monitorovanie slepého uhla v zrkadlách, varovanie pred nedobrovoľným opustením jazdného pruhu a najmä nový systém Rear Cross Traffic Alert, ktorý varuje pred blížiacimi sa vozidlami pri cúvaní z parkovacieho miesta.

Interiér prináša po prvý raz rozhranie MMI... Foto: Lexus
Lexus NX Interiér prináša po prvý raz rozhranie MMI ovládané touchpadom, ale napríklad aj bezdrôtové dobíjanie smartfónov.

Prémiovú atmosféru prinášajú kvalitné materiály a bohaté čalúnenie. Kožou potiahnuté sú dokonca aj kolenné opierky na novej kaskádovo riešenej stredovej konzole, ktorá má tvarom evokovať vretenovú prednú masku. A ďalej je tu množstvo dekorácií, napríklad strieborný lem prístrojového panelu či ambientné osvetlenie interiéru. Verzia F-Sport dostane navyše hliníkové akcenty na volante, hliníkové pedále, čierno-červené kožené čalúnenie sedadiel či športový dizajn prístrojového panelu. Aj hybridná verzia NX 300h bude mať odlišnú grafiku prístrojov. Za príplatok si môžete dopriať špičkovú aparatúru Mark Levinson Premiu Surround či full LED svetlomety.

Lexus NX odštartuje kariéru s tromi motorizáciami. Absolútnou novinkou bude verzia NX 200t, ktorá sa zapíše do histórie Lexusu ako prvý model vybavený turbomotorom. Ide o štvorvalec 2,0 Twin Scroll s výkonom 175 kW a krútiacim momentom 350 Nm. Jeho konštrukčnou zvláštnosťou je kvapalinou chladená hlava valcov s integrovaným zberným výfukovým potrubím. Spojený bude výlučne so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorej charakteristika bola upravená zvýšenému krútiacemu momentu.

K ovládaniu multimediálneho rozhrania slúži... Foto: Lexus
Lexus NX K ovládaniu multimediálneho rozhrania slúži odteraz touchpad. Vystriedal joystick.

Tento motor sa objaví pod kapotou Lexusu NX aj v nepreplňovanej verzii so zvýšeným kompresným pomerom, diagonálnym vstrekovaním a variabilným časovaním ventilov VVT. Jeho parametre však Lexus zatiaľ neprezradil. Vieme len to, že pre motor je pripravená elektronicky riadená kontinuálna prevodovka S-CVT/Multi-Drive s možnosťou sekvenčného radenia. Treťou alternatívou je neodmysliteľný hybrid NX 300h, ktorý zastúpi aj pozíciu naftovej verzie. S dieselom jednoducho Lexusu neráta.

Hybridná sústava NX 300h využíva Atkinsonov štvorvalec s objemom 2,5 litra (114 kW), elektromotor (105 kW), planétovú kontinuálnu prevodovku E-CVT a Ni-MH akumulátory. Celkový výkon je nastavený 145 kW. Hoci názov 300h zvádza k predstave, že ide o ten istý systém ako v modeloch IS a GS, v skutočnosti používa NX 300h len mierne upravenú hybridnú techniku amerického sedanu ES 300h, ktorý sa v Európe nepredáva. Spotrebovať by mal priemerne len 5,2 litra benzínu na 100 km. Všetky tri verzie by mali byť dostupné s pohonom len predných alebo všetkých kolies.

Lexus NX bude v Európe k dispozícii s tromi... Foto: Lexus
Lexus NX Lexus NX bude v Európe k dispozícii s tromi motorizáciami. Novinkou je najmä preplňovaný dvojlitrový štvorvalec.

Systém AWD bude pravdepodobne konštrukčne totožný pre všetky tri motorizácie, teda aj pre hybrid. Hoci tento systém Lexus označuje ako E-Four, s elektromotorom na zadnej náprave, tak ako pri väčšom SUV RX, sa nepočíta. Plne nezávislé zavesenie všetkých kolies budú dopĺňať novo vyvinuté tlmiče AVS s elektromagne­tickými tlmičmi. V kombinácii so systémom Drive Mode Select na voľbu jazdných režimov tak bude možné meniť charakteristiku pruženia. Kvalita jazdných vlastností má ťažiť aj z mimoriadnej tuhosti karosérie využívajúcej nielen laserové zváranie, ale aj lepené spoje.

Ako prvý sa dostane k zákazníkom Lexus NX 300h. Na Slovensko by mal doraziť na prelome septembra a októbra. V budúcom roku bude nasledovať turboverzia NX 200t a až za ňou NX 200 s najslabším atmosférickým dvojlitrom.

Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) 4 630
Šírka (mm) 1 845
Výška (mm) 1 630
Rázvor náprav (mm) 2 660
Rozchod vpredu (mm) 1 580
Rozchod vzadu (mm) 1 580
Technické údaje
Model NX 300h FWD NX 300h AWD NX 200t
Počet valcov/ ventilov 4/16 + elektromotor 4/16 + elektromotor 4/16
Zdvihový objem (ccm) 2 494 2 494 cca 2 000
Max. výkon motora (kW/ot.) 114/5 700 114/5 700 175/4 800
Max. výkon elektromotora 105/- 105/-
Max. krút. moment motora(Nm/ot.) 210/4 200 210/4 200 350/1 650
Celkový výkon (kW) 145 145 175
Prevodovka E-CVT E-CVT 6A
0 – 100 km/h (s) 9,3 9,3
Max. rýchlosť (km/h) 180 180
Spotreba na 100 km (l) 5,2 5,4
Lexus NX
Lexus NX
+26Lexus NX

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Lexus #Lexus LF-NX Turbo #autosalón Peking 2014 #lexus NX
Články podľa značiek