Mini Cooper 5 Door: Päťdverová revolúcia prichádza

Po prvýkrát v histórii dostalo klasické Mini druhý pár dverí. Stalo sa tak tesne po uvedení štvrtej generácie. Malý britský model sa tak rozmermi doťahuje na klasických predstaviteľov nižšej triedy. Cena však ostáva prémiová.

09.06.2014 06:00
Mini 5 Door Foto:
Nový pár dverí si vyžiadal aj zmenu vonkajších rozmerov. Mini 5 Door je tak od svojho trojdverového súrodenca dlhšie o 98 mm. Celkovou dĺžkou 3 982 mm a rázvorom 2 567 mm tak atakuje väčšinu mainstreamových subkompaktov.
debata

Päť dverí znamená pre Mini doslova revolúciu. Samozrejme, mali sme tu 4-dverový Clubman aj väčší 5-dverový Countryman, lenže klasické malé Mini päť dverí nikdy nemalo. A to siaha jeho história až do roku 1959. Po prvýkrát si tak bude môcť úžitkovými vlastnosťami zmerať sily s klasickými predstaviteľmi nižšej triedy. Je to vlastne najväčší Mini Cooper všetkých čias. Zabudnite preto na rozkošného drobčeka prvej, druhej a tretej generácie.

Veď už aktuálne trojdverové Mini, uvedené na trh len pred pár týždňami, nahodilo rozmery bežných subkompaktov. Do dĺžky narástlo o 98, do šírky o 44 a do výšky o sedem milimetrov. A nový karosársky variant s jednoduchým označením 5 Door ide ešte ďalej. Integrácia druhého páru dverí sa bez zmeny formátu jednoducho nezaobišla. Mini Cooper 5 Door je dlhé 3 982 mm, čo znamená nárast o viac ako 16 centimetrov v porovnaní s trojdverovou verziou.

Dizajnéri sa napriek zmene proporcií pokúsili... Foto: Mini
Mini 5 Door Dizajnéri sa napriek zmene proporcií pokúsili zachovať maximum pôvodnej identity. Na ceste si preto Mini 5 Door určite nepomýlite. Ostala mu klasická plochá strecha, ktorá akoby sa vznášala nad zasklenou kabínou.

Atakovanie štvormetrovej hranice zároveň znamená, že dobieha väčšinu vozidiel tohto segmentu – Škodu Fabia, VW Polo či Ford Fiesta nevynímajúc. Rázvor sa pretiahol o 72 mm, na konečných 2 567, čo už skoro koliduje s nižšou strednou triedou. A k tomu musíme pripočítať nárast výšky o 11 mm, čo je však dané najmä zvýšením svetlosti podvozku o 15 mm. To uľahčuje nastupovanie.

Jediným parametrom, ktorý sa nemenil, je šírka s hodnotou 1 727 mm. Tá ostala rovnaká. Napriek tomu budú mať však cestujúci o 61 mm väčšiu priestorovú rezervu vo výške ramien. Väčší rázvor a dĺžka tiež priniesli zadným cestujúcim až o 72 mm viac miesta na nohy a kolená. Samozrejme, prístup k zadným sedadlám je omnoho praktickejší. A k tomu pridalo Mini ako bonus väčší kufor. Ten narástol až o 30 %, presnejšie o 67 litrov, na konečných 278.

Palubná doska je identická s novým Mini.... Foto: Mini
Mini 5 Door Palubná doska je identická s novým Mini. Rýchlomer sa presťahoval priamo pred vodiča. Centrálny kruhový prístroj ukrýva odteraz displej multimediálneho rozhrania.

O variabilitu sa starajú delené zadné sedadlá v pomere 60 : 40. Po ich sklopení vzniká celkový využiteľný objem 941 litrov, čo bolo v munulosti nemysliteľné. So zmenou formátu však prišla aj zmena proporcií. Mini 5 Door pôsobí predsa len o čosi užšie. Na druhej strane urobili dizajnéri maximum pre to, aby sa nedotkli jeho typického vizuálneho charakteru. Aj Mini Cooper 5 Door má preto mohutný pontón, „plávajúcu“ plochú strechu, ktorá sa vznáša nad presklenou kabínou s lesklými čiernymi stĺpikmi.

Techniku preberá od svojho základného súrodenca. Kariéru odštartuje s dvoma benzínovými a dvoma naftovými agregátmi. Základom je 3-valec 1,5 Turbo (100 kW) pre Cooper. Nad ním stojí Cooper S s dvojlitrovým 4-valcom 2,0 Turbo (141 kW). Dieselovú alternatívu tvorí 3-valec 1,5 D (85 kW) pre Cooper D alebo nový silnejší dvojliter (125 kW) pre Cooper SD so štyrmi valcami. Motory sú kombinované so 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami alebo s automatickou prevodovkou Steptronic s rovnakým počtom stupňov.

Na zadných sedadlách majú cestujúci o 72 mm... Foto: Mini
Mini 5 Door Na zadných sedadlách majú cestujúci o 72 mm viac miesta na nohy a na šírku o 61 mm väčšiu priestorovú rezervu vo výške lakťov.

Tak ako pre bežné Mini sú aj pre 5 Door pripravené nielen bohaté možnosti individualizácie vzhľadu interiéru a exteriéru, ale aj množstvo prémiových vychytávok, ktoré posúvajú Mini vysoko nad rámec mainstreamových modelov. V ponuke je head-up displej, čítačka dopravných značiek, adaptívny tempomat, adaptívne LED svetlomety, volič jazdných režimov, veľký 8,8-palcový centrálny displej multimediálneho rozhrania, cúvacia kamera či systém kolízneho brzdenia.

Na nové 5-dverové Mini si však ešte budeme musieť chvíľu počkať. Predaj je naplánovaný až na jeseň po premiére v Paríži. Už dnes však automobilka zverejnila ceny vo Veľkej Británii. Tie štartujú na úrovni 15 900 libier, teda približne na 19 600 eurách. Tým si Mini jasne vyhradzuje prémiovú pozíciu. To však nie je posledné slovo novej generácie. Na modulárnej platforme UKL1 má ešte vzniknúť kabriolet, 5-dverové kombi Clubman a vraj aj minivan či dokonca sedan pre Čínu.

V kufri pribudlo až 67 litrov objemu, čo... Foto: Mini
Mini 5 Door V kufri pribudlo až 67 litrov objemu, čo znamená nárast o celých 30 %. Do batožinového priestoru tak uložíte 278 litrov nákladu.
Porovnanie rozmerov
Verzia Mini Cooper 5 Door Mini Cooper 3-door Rozdiel
Dĺžka (mm) 3 982 (Cooper S – 4005) 3 821 + 161
Šírka (mm) 1 727 727 0
Výška (mm) 1 425 1 414 + 11
Rázvor náprav (mm) 2 567 2 495 + 72
Objem kufra (l) 278 211 + 67
Technické údaje
Verzia Cooper Cooper S Cooper D Cooper SD
Počet valcov/ ventilov 3/12 4/16 3/12 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 499 1 998 1 496 1 995
Max. výkon (kW/ot.) 100/4 500 141/4 700 85/4 000 125/4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 230/1 250 300/1 250 270/1 750 360/1 500
Prevodovka 6M/6A 6M/6A 6M/6A 6M/6A
0 – 100 km/h (s) 8,2/8,1 6,9/6,8 9,4/9,5 7,4/7,3
Max. rýchlosť (km/h) 207/207 232/230 203/202 225/223
Spotreba na 100 km (l) 4,7/4,8 5,9/5,4 3,6/3,8 4,1/4,1
Mini 5 Door
Mini 5 Door
+14Mini 5 Door

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mini #Mini Cooper #Mini Cooper 5 Door
Články podľa značiek