Schaeffler testuje odpájanie valca pri 3-valcoch. Má to zmysel?

Zdá sa, že systém deaktivácie valcov sa nezastaví pri 4-valcových motoroch. Obdobnú technológiu totiž testuje aj nemecká spoločnosť Schaeffler na trovlacovom agregáte. Ušetriť sa majú tri percentá paliva.

17.07.2014 14:00
schaeffler - deaktivácia valcov Foto:
Mechanizmus spoločnosti Schaffler dokáže pri trojvalcovom motore odpojiť ventily stredného valca. Vďaka tomu pobeží motor pri nízkom zaťažení len na dva valce. Pri požiadavke vyššieho výkonu sa dá tretí valec okamžite do práce.
debata

Vypínanie valcov, respektíve zastavenie dodávky paliva a uzavretie všetkých ventilov, nie je žiadnou novinkou. Taký Cadillac deaktivoval polovicu valcov vo svojich 8-valcových motoroch už začiatkom osemdesiatych rokov. Napríklad v modeloch Seville alebo Eldorado. Neskôr uplatnil podobné riešenie aj koncern Volkswagen, ktorý vypína dva valce pri 4-valcovom motore 1,4 TSI ACT (Active Cylinder Management). Cieľom je, samozrejme, zníženie spotreby paliva.

Teraz to však vyzerá tak, že sa systém vypínania dostane aj do módnych trojvalcových motorov. Jednoducho, pri nízkom zaťažení pobeží trojvalec na dva „bicepsy“ . Na tejto technológiu už pracuje nemecká spoločnosť Schaeffler, ktorá je veľkým dodávateľom pre automobilový priemysel. Systém by mal byť lacnejší ako pri 4-valcoch. Je to logické, vyžiada si totiž montáž len jediného mechanizmu, ktorý deaktivuje vačku ovládajúcu ventily stredného valca. V porovnaní s klasickými 3-valcami sa to však na cene určite prejaví. A to negatívne.

Snaha takého kontroverzného riešenia je jasná. Znížiť spotrebu a tým aj produkciu ostro sledovaných emisií CO2. Má to však význam? Schaeffler totiž hovorí o úspore len troch percent paliva. V časoch honby na emisie to ale pravdepodobne stojí za to. Za každý gram CO2 nad limit 130 gramov na kilometer musia totiž automobilky odvádzať pokutu vo výške 95 eur. Tie sa pochopiteľne premietajú do ceny auta. Takže každý gram sa cení, najmä ak už klasické benzínové motory nemajú veľa rezerv ako obmedziť ich apetít.

Schaeffler tvrdí, že technológia je vo vysokom štádiu vývoja. Do šiestich mesiacov postaví prvý prototyp motora. Zatiaľ však spoločnosť neprezradila, pre koho systém vyvíja a v podstate ani presný princíp činnosti jej autorsky navrhnutého mechanizmu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #trojvalec #Schaeffler #odpájanie valcov
Články podľa značiek