Mazda odhalila novú dvojku. Bude väčšia ale ľahšia

Na autosalóne v Paríži predstaví japonská automobilka novú Mazdu 2. No prvé oficiálne snímky a niektoré technické informácie tu máme už dnes.

21.07.2014 06:00
debata (2)
Dynamický dizajn v štýle Kodo sprevádza výrazný... Foto: Mazda
Mazda 2 - 2015 Dynamický dizajn v štýle Kodo sprevádza výrazný nárast vonkajších rozmerov. Nová Mazda 2 je totiž až o 14 cm dlhšia. Rázvor vzrástol medzigeneračne o osem centimetrov a výška o 2,5 cm.

Dizajn novej dvojky nie je zas až takým veľkým prekvapením. Vychádza zo ženevskej štúdie Hazumi, ktorá bola jej verným predobrazom. Napokon už vtedy sa šuškalo, že koncept vznikol zo sériového modelu. Dôvodom bolo posunutie svetovej premiéry na jesenný autosalón v Paríži a Mazda jednoducho nechcela prísť na brehy Ženevského jazera s prázdnymi rukami. Prvé oficiálne snímky novinky to len potvrdzujú.

Veľa rozdielov tu nenájdeme. Sériový model sa iba vzdal showcarových výstredností ako megalomanských 18-palcových diskov kolies, diódových svetiel, kamier namiesto spätných zrkadiel, zapustených kľučiek, veľkého strešného spojleru či zdvojenej centrálnej koncovky výfuku. Jednoducho, Hazumi sa opäť prezlieklo do civilu. Nie je však vylúčené, že niektoré z týchto prvkov sa predsa len do série dostanú v podobe športovej verzie Mazdy 2 MPS, ktorá by sa mohla objaviť už na budúci rok.

Napriek nárastu formátu sa konštruktérom Mazdy... Foto: Mazda
Mazda 2 - 2015 Napriek nárastu formátu sa konštruktérom Mazdy podarilo ušetriť na pohotovostnej hmotnosti fantastických 100 kg. To znamená nižšiu spotrebu a vyššiu agilitu.

Ale nepredbiehajme. Podstatné je, že aj v podobe pre sériovú výrobu pôsobí Mazda 2 veľmi dynamickým dojmom. Podľa vzoru jej väčších súrodencov s číslicami 3 a 6 čerpá aj ona z dizajnového jazyka, ktorý Mazda nazýva Kodo, a znamená čosi ako „duša pohybu“. Do najmladšej rodiny ju radí napríklad predná maska s motívom roztiahnutých krídiel, ktoré sa dotýkajú reflektrovov. Tie budú, samozrejme, obsahovať LED diódy pre denné svietenie. Inšpirácia trojkovým hatchbackom je zjavná aj pri pohľade na zadnú časť karosérie, najmä svetlá.

Na rozdiel od svojich európskych konkurentov, akými sú nový VW Polo či nový Opel Corsa, je Mazda 2 skutočne od základu novým modelom. So svojím predchodcom, ktorý mal spoločnú platformu s Fordom Fiesta, nemá nič spoločné. A vidieť to aj na rozmeroch. Nová generácia totiž poriadne narástla, čo by mohlo byť jej silnou zbraňou na starom kontinente. Na dĺžku má 4 060 mm, čo ju radí rovno na vrchol segmentu nižšej triedy. Medzigeneračný prírastok je až 14 centimetrov.

Interiér dostane v nižšej triede vyslovene... Foto: Mazda
Mazda 2 - 2015 Interiér dostane v nižšej triede vyslovene nadštandardné prvky ako multimediálne rozhranie s pripojením na internet či dokonca head-up displej. Počítač môžeme aj s väčším priestorom a možnosťou personalizcie vďaka ponuke rôznych dekoratívnych materiálov.

Rovnako významné je natiahnutie rázvoru náprav – 2 570 mm (+ 80 mm). Na výšku zas pribudlo decentných 25 mm (1 500 mm). A to sa Mazde podarilo ušetriť na pohotovostnej hmotnosti celých 100 kg! Zaslúži si chválu o to viac, že už dosluhujúca generácia dvojky, ktorá sa predstavila pred siedmimi rokmi, patrila k prvým modelom, ktoré si začali prísne strážiť svoju nadváhu. To bude, pochopiteľne, znamenať nižšiu spotrebu paliva a lepšiu dynamiku.

Výrazný pokrok cítiť aj v interiéri. A to nielen v priestore, dizajne a materiáloch. Mazda totiž prichádza s pokrokovými riešeniami ako multimediálnym rozhraním s visutým dotykovým centrálnym displejom či dokonca head-up displejom, ktorý premieta údaje na malú sklenenú „obrazovku“ pred čelným sklom. Prístrojový panel s centrálnym rýchlomerom zas pripomína riešenie z väčšej a drahšej Mazdy 3. Multimediálne rozhranie bude možné prepojiť pomocou systému MZD Connect s vašim smartfónom. K dispozícii má byť dokonca voľba jazdných režimov.

Na začiatku budú Mazdu 2 poháňať dva benzínové... Foto: Mazda
Mazda 2 - 2015 Na začiatku budú Mazdu 2 poháňať dva benzínové a jeden dieselový motor. Horúcim nováčikom je práve diesel 1,5 Skyactiv-D s výkonom 77 kW a krútiacim momentom 250 Nm.

Kým v Európe vládnu v nižšej triede benzínové trojvalce, zväčša preplňované, pod kapotou dvojky nič také nenájdete. Mazda ostáva verná štvorvalcovej atmosférickej klasike. Oba benzínové motory však pochádzajú z novej generácie úsporných agregátov Skyactiv-G s vysokým kompresným pomerom. Ako základ ponúkne dvojka benzínový štvorvalec1,5 Sky­activ-G naladený na 55 kW. Nad ním bude stáť silnejšia verzia s výkonom 68 kW. Objaviť by sa však mal aj úplne nový motor 1,3 Skyactiv-G.

Priaznivcom nafty ponúkne Mazda novučičký štvorvalec 1,5 Skyactiv-D (77 kW), ktorý si v dvojke odkrúti svetovú premiéru. Šesťstupňové manuálne prevodovky doplní automat s rovnakým počtom prevodových stupňov. Presné technické a prevádzkové parametre si však Mazda ešte necháva pre seba. Spresní ich v októbri, keď sa Mazda 2 s malým oneskorením za domácim japonským trhom objaví aj v Európe. Pochopiteľne, na autosalóne v Paríži.

Jej výrobu už automobilka odštartovala v závode Hofu neďaleko Hirošimy. Od roku 1996, keď prišla Mazda 2 na svet, sa pre ňu rozhodlo viac ako 2,4 milióna zákazníkov.

Mazda 2 - 2015
Mazda 2 - 2015
+21Mazda 2 - 2015

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #Mazda 2 #autosalón Paríž 2014 #Mazda Hazumi #Kodo
Články podľa značiek