Budú autá monitorovať náš tep?

Britská Trent University v Nottinghame sa pohráva s myšlienkou senzorov v sedadle vodiča, ktoré by monitorovali jeho tep a tým aj únavu. Systém by mal byť napojený na núdzové volanie eCall.

22.07.2014 14:00
Senzory srdečného tepu Foto:
Senzory v operadle vodiča budú monitorovať jeho tep. Na základe toho je možné odvodiť mieru jeho únavy a v prípade potreby poskytnúť účinnú výstrahu či dokonca privolať pomoc.
debata

Systémy monitorovania únavy pracujú v súčasnosti na princípe sledovania mimiky tváre vodiča pomocou kamery, no najčastejšie vyhodnocujú jeho pozornosť na základe sledovania rôznych parametrov štýlu jazdy. Údaje pritom dostavajú z riadenia, stabilizačného systému ESP, radarového tempomatu, trakčných systémov či systému na udržiavanie jazdného pruhu. Na základe reakacií vodiča vedia potom nepriamo dedukovať úroveň únavy.

Experti britskej Trent University v Nottinghame chcú však použiť zariadenie, ktoré by sledovalo pozornosť a únavu priamo. A to pomocou senzorov zabudovaných v operadle sedadla. Ich úlohou by malo byť monitorovať srdečný tep, na základe ktorého je možné odvodiť psychický stav vodiča, a teda aj úroveň jeho pozornosti. Následne je možné vodiča upozorniť na zníženú mieru sústredenosti a odporučiť mu prestávku.

Okrem srdečného tepu by senzory dokázali... Foto: Trent University
Senzory srdečného tepu Okrem srdečného tepu by senzory dokázali sledovať aj vaše dýchanie a tým vás upozorniť na prípadné zdravotné problémy. Museli by byť ale spoľahlivé. Nie je to jednoduché, pretože medzi telom vodiča a senzorom je viacero vrstiev oblečenia a čalúnenia sedadiel.

Systém by tiež spolupracoval s elektronickými asistentmi a ak by ste na výstrahu nereagovali, mohol by čiastočne prevziať kontrolu nad vozidlom. Napríklad zastaviť a zapnúť výstražné svetlá. V takomto prípade či prípade infarktu nie je vylúčená ani možnosť aktivácie núdzového volania eCall. To všetko je však ešte hudba budúcnosti. Vyriešiť treba totiž napríklad otázku, ako získať relevantné údaje o tepe, keďže medzi senzorom a telom vodiča sa nachádza viacero vrstiev.

Od čalúnenia sedadla až po oblečenie. Inak hrozia falošné výstrahy, ktoré by vodiča viac znervózňovali, ako mu pomáhali. A v prípade zbytočnej aktivácie systém eCall viedli aj k zbytočnému výjazdu záchranárov. Treba však pripomenúť, že nápad senzorov v sedadle vodiča nie je úplne nový. S podobnou myšlienkou sa pohrával aj Ford vo svojom koncepte S-Max, ktorý predstavil vlani na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom a ktorý je predzvesťou jeho novej generácie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #monitorovanie únavy #Trent University #srdečný tep
Články podľa značiek